19. مهر 1396 - 13:01   |   کد مطلب: 18958
چه عواملی، ساختار قامتی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند؟این عوامل به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.
ساختار قامتی دانش‌ آموزان,کمبود ویتامین D,ورزش,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از جام جم : از عوامل داخلی می‌توان به کمبود ویتامین D و کمبود املاح اشاره کرد.یعنی کمبود کلسیم و فسفر و کمبود ویتامین D و A می‌تواند باعث نرمی استخوان و سایر بیماری‌ها شود.

گروه دوم عوامل خارجی هستند. عوامل خارجی می‌توانند عوامل داخلی را تحریک و تشدید کنند یا خودشان مشکل‌زا باشند. دانش‌آموزان همواره کیف به همراه دارند وکفش می‌پوشند که می‌توانند در ساختار قامتی او تاثیرگذار باشند. همچنین وسایل الکترونیک همراه آنها مثل لپ‌تاپ، گوشی و رایانه از عوامل مشکل‌زا محسوب می‌شوند. کم شدن فعالیت دانش‌آموزان هم در این خصوص نقش دارد.

کیف یا کوله دانش‌آموزان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

وزن کیف باید 10 تا 13 درصد وزن دانش‌آموز باشد و بندهای آن پهن باشد. کوله نباید در یک طرف قرار گیرد و برای این که کوله سنگین نشود، کتاب‌های اضافه در یک کیسه در دو دست به طور مساوی جای گیرد. یعنی وزن‌گذاری متعادل در دو طرف انجام شود.

آیا سرخوردگی مهره در دانش‌آموزان نیز مشاهده می‌شود؟

بله. ستون فقرات کودکان نرم است و هنوز استخوانی نشده است. کودک در حال رشد است و اگر کمر را بیش از حد عقب بیاورد، به خاطر ژیمناستیک یا به علت حمل کوله‌پشتی، آرام آرام به کمر ضربه می‌زند و کمر درد ایجاد می‌کند. درد یک علامت هشدار است. به دردهای عضلات و مفاصل در کودکان خود توجه کنید و آن را به دردهای رشد قدی نسبت ندهید. در این مواقع مشاوره با پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ورزش بچه‌ها باید چند بار در هفته باشد؟

سه بار در هفته کافی است. ورزش باید مورد علاقه کودک باشد. اگر والدین هم همراه فرزند خود ورزش کنند، فضای بسیار شادی ایجاد می‌شود. ورزش باید متناسب با سن کودک و شرایط جسمانی او باشد.

چه زمانی لازم است کودکان از نظر ساختار قامتی پایش شوند؟

یکی در بدو ورود به مدرسه و بار دیگر زمانی که اوج رشد قدی کودک فرا می‌رسد. این بررسی‌ها را بهتراست والدین خودشان انجام دهند. والدین باید به ظاهر کودک توجه بیشتری کنند و به قرینه بودن شانه‌ها توجه کنند. اگر یک شانه بالا و یکی پایین است، دقت کنند و همچنین به راه رفتن فرزند خود با دقت نگاه کنند، چون در سنین پایین می‌توان مشکلات را با ورزش مناسب برطرف کرد. معاینه ساختار قامتی در بدو ورود به مدرسه انجام نمی‌شود، اما انجامش بسیار ضرورت دارد.

آیا در ساختار قامتی دانش‌ آموزان اختلال وجود دارد؟

در یک تحقیق که از چند مدرسه به عمل آمد، میزان شیوع اختلال در دختران 30 ـ 35 درصد و در پسران 18 درصد است. حتی ما از میان دانش‌آموزان، یک ورزشکار قهرمان بسکتبال داشتیم که اختلال ستون فقرات داشت ولی متوجه مشکل خود نشده بود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار