21. بهمن 1398 - 9:29   |   کد مطلب: 19946
یک کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: حضور و استفاده از فضای مجازی می تواند به عنوان یکی از عوامل موثر در تحقق طلاق عاطفی بین زوجین مطرح شود ,یکی از دلایل ان اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.
شبنم همدان, شبنم ها, طلاق عاطفی

شبنم همدان گزارش می دهد:

در سالهای اخیر با اضافه شدن فضای مجازی به زندگی شخصی افراد، استفاده ازفضای مجازی توسط اعضای خانواده افزایش چشمگیری داشته و افراد خانواده به مرور  به  سمت  تنهایی و  انزوا و غرق شدن در دنیای مجازی پیش می روند. یکی از پیامدهای استفاده بیش از حد از فضای مجازی ایجاد شکاف در روابط افراد خانواده است. اکثر زوجینی که در فضای مجازی فعال هستند مبتلا به   سردی  روابط خانوادگی  و به اصطلاح طلاق عاطفی می شوند .
خداوند متعال انسان را با ویژگی هایی منحصر بفرد خلق کرده است. خداوند باری تعالی  در سوره نساء ایه 34 مردان را سرپرست و نگهبان زنان معرفی نموده است .در این آیه خداوند جایگاه مردان را در خانواده  تبیین نموده است. الرجال قوامون علی النسا در این آیه قَوّام بر وزن فَعّال یعنی کسی که مسئولیتی را قبول کرده و توانایی این را داشته که بازوی فرد دیگری را هم بگیرد و او را در کنار خودش ایستاده نگه دارد .در این آیه خداوند متعال مسئولیت اقتصادی و امنیتی و اخلاقی مرد را در نظام خانواده متذکر شده است .زن نیز مسئولیت دارد با قبول مدیریت همسر خود وزیر و مشاوری دلسوز برای او باشد بنابراین زن باید به دید گاه های همسرش احترام بگذارد تا هر دو حرکت خود را به سمت کمال سرعت بخشند .

در خصوص ارتباط میان طلاق عاطفی و وابستگی به فضای مجازی گفتگویی با مرتضی اصفهانی کارشناس فضای مجازی انجام دادیم .

اعتیاد به شبکه های اجتماعی یک گام به سمت طلاق عاطفی

اصفهانی در خصوص ارتباط فضای مجازی و طلاق عاطفی زوجین اظهار داشت :اولین نکته که باید به ان اشاره نمایم این است که گاهی دو پدیده هم پوشانی غیر صد در صدی دارند ما نمی توانیم با اطمینان کامل دلیل طلاق عاطفی زوجین را حضور در فضای مجازی عنوان نماییم اما حضور و استفاده از فضای مجازی می تواند به عنوان  یکی از عوامل موثر در تحقق طلاق عاطفی بین زوجین  مطرح شود ,یکی از دلایل ان  اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.

 

کارشناس فضای مجازی: شبکه های اجتماعی افراد را از ارتباطات صحیح محروم می کند

این کارشناس فضای مجازی تاکید داشت :اولین کارکرد شبکه های اجتماعی این است که فرد را از ارتباطات صحیح و سالم اجتماعی محروم می کند . اولین و اصیل ترین ارتباط فرد با افراد اعضای خانواده شروع می شود . به عنوان مثال   فرد در درون خانواده حضور فیزیکی دارد اما به جای آنکه با اعضای خانواده گفتگو نماید و یا فعالیت مشترکی همچون فیلم دیدن با آنها داشته باشد, مشغول گفتگو در فضای مجازی و خارج از خانواده است.

اولین حربه شبکه های اجتماعی قطع ارتباط فرد با اعضای خانواده

اصفهانی اضافه کرد : اولین حربه شبکه های اجتماعی قطع ارتباط فرد با اعضای خانواده است . زمانی که فعالیت در شبکه های اجتماعی موجب قطع ارتباط فرد با اعضای خانواده می شود باید گفت شبکه های اجتماعی ضد خانواده عمل می کنند اگر این اتفاق در کوتاه مدت برای 3 یا 4 روز رخ دهد قابل تحمل است اما در  مدت طولانی غیر قابل تحمل است .یکی از کارکردهای شبکه های مجازی قطع ارتباط  با اعضای خانواده است اگر  فعالیت در فضای مجازی موجب قطع ارتباط زوجین از یکدیگر شوند به  عنوان طلاق عاطفی مطرح می شود.

 

طلاق عاطفی زنگ خطری برای افزایش طلاق واقعی در جامعه

کارشناس فضای مجازی تصریح داشت :متاسفانه فعالیت در فضای مجازی در مراتب حادتر ممکن است موجب دوستی  فرد با جنس مخالف در فضای مجازی شود. دوستی با جنس مخالف در فضای مجازی موجب می شود به جای آنکه فرد آن عشق و علاقه ای را که می بایست نثار همسر خود نماید نثار جنس مخالف در فضای مجازی نماید, فرد به مرحله ای می رسد که انرژی و علاقه ای برای رابطه با همسر خود ندارد و طلاق عاطفی پس از مدتی به طلاق واقعی می انجامد.

 

آموزش خطرات فضای مجازی یک امر ضروری

وی تاکید کرد: افراد باید قبل از ورود به فضای مجازی  سواد استفاده از فضای مجازی را کسب نمایند. ورود بدون اندیشه و سواد به فضای مجازی به مثابه این است که فرد به یکباره بدون انکه تجربه ای از شنا در استخر داشته باشد وارد اقیانوسی عمیق می شود .باید اگاهی داشته باشیم همان گونه که استفاده از فضای مجازی مزایایی را در بر دارد ضرر هایی نیز در پی دارد.

 

یک مشاور خانواده: فضای مجازی ارتباط کلامی را در خانواده از بین میبرد

فرزانه ایزدی روانشناس و مشاوره خانواده در خصوص رابطه بین استفاده از فضای مجازی و طلاق عاطفی اشاره داشت :به صورت کلی فضای مجازی در مساله  روابط زوجین با یکدیگر تاثیر گذار است .متاسفانه با روند رو به رشد استفاده از شبکه های اجتماعی مهارت های ارتباطی کاهش یافته است .یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی که  بین افراد و بین زوجین مهم است  ارتباط کلامی است. بسیاری از ابراز احساسات و مشکلات ازطریق کلام مطرح می شوند .شما تصور نمایید مهارت کلام از بین برود و تنها از طریق پیام و تصاویر گفتگو ها منتقل شوند در این صورت هیچ گونه احساسی انتقال پیدا نخواهد کرد .

 

 

کودکان قربانیان طلاق عاطفی

ایزدی تصریح داشت : این مساله به ما این  هشدار را  می دهد که روابط بین زوجین  که باید همواره با صمیمیت ادامه پیدا کند  دچار سردی و منجر به طلاق عاطفی می شود. متاسفانه کودکان در این بین جزو اقشار آسیب پذیر هستند زیرا آنها با والدینی مواجه می شوند که همواره مانند دو هم خانه با یکدیگر زندگی می کنند و هیچ گونه گفتگویی  مبنی بر احساسات و مهربانی با یکدیگر ندارند.

ارتباط کلامی حلقه گم شده زندگی های مدرن

وی گفت: در گذشته به دلیل کمبود رسانه ها و فضای اجتماعی افراد محبت بیشتری نثار یکدیگر می کردند. اما امروزه احساسات و تبریک مناسبت های خاص  ازطریق پیامک و عکس  انجام می شود. امروزه دلتنگی های  بین افراد  نسبت به گذشته کاهش یافته است .متاسفانه زوجین در این بین پس از ساعت ها فعالیت شغلی و فراغت از مسائل شغلی  در کنار یکدیگر نیز هر یک به طور جداگانه مشغول گفتگو در فضای مجازی هستند و اهمیتی به اینکه هر یک چه فعالیت هایی در طی روز انجام داده اند نمی دهند .

 

یک کارشناس جامعه شناسی: عفت در نگاه از بروز طلاق عاطفی جلوگیری میکند

سید سعید بطاحیان کارشناس جامعه شناشی در خصوص ارتباط فضای مجازی و طلاق عاطفی اشاره داشت :آقایان پس از ازدواج باید عفت در نگاه کردن داشته باشند به عنوان مثال  هنگامی که شما برای خرید کالایی به بازار مراجعه می کنید و پس از جستجوی بسیار کالای مورد نظر را تهیه و خریداری می کنید دیگر پس از خرید کالا جستجو و دید زدن مغازه ها فایده چندانی نخواهد داشت. در ازدواج نیز افراد باید معیارهای صحیحی را برای انتخاب همسر در نظر بگیرند. همچنین اقایان پس از انتخاب همسر عفت در نگاه کردن داشته باشند .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار