14. دى 1399 - 13:15   |   کد مطلب: 24679
ادعای آزادی بیان و بی بند و باریهای اخلاقی و جنسی به بهانه آزادی بیان از یک سو و حذف پستها و مسدودو کردن صفحات کاربران در آستانه سالگرد شهید سلیمانی از سوی دیگر یک بام و دو هوای اینستاگرام در تبیین واژه آزادی بیان را نشان میدهد.

از بدو ورود شبکه های اجتماعی به کشور تصور رسیدن به نوعی آزادی بیان در اذهان عمومی شکل گرفت. کاربران ایرانی شادمان از یافتن بسترهایی برای بیان عقاید خود به این پلتفورمها پاسخ مثبت دادند و در این فضای پر زرق و برق، بومی شدند.
بومیان سرزمینهای اجتماعی و مجازی نوین هر روز بیش از پیش به فضای غبارآلود جدید وابسته گشتند و شعار زیبای آزادی بیان موجب شد در این فضا احساس امنیت کنند اما هرگز تصور نمیکردند که  آزادی بیان  ویترین کار استعمار است و شدیدترین و بی رحمانه ترین سانسورها را بطن خود نهفته است. 
حال با گذشت زمان و پس از اتفاقات سیاسی و تحریمهای پی در پی  و ترور شهید سلیمانی و شهید فخری زاده تا حد زیادی یک بام و دو هوای اینستاگرام برای مردم آشکار شده و دستان پلید استعمار فرانو از پوستین رنگین و جذاب شبکه هایی مثل اینستاگرام بیرون آمده است.
هوش مصنوعی اینستاگرام از ابتدا با گزینش نمایش پستها در اکسپلورر به طور خاموش  مطالب را سانسور و گزینش میکرد و آنچه را مطابق میلش بود به کاربران ارائه میداد. اما در روزهای منتهی به شهادت سردار سلیمانی حذف تمام تصاویر و پستهای مربوط به این شهید بزرگوار  از صفحات تمام کاربران و حتی پستهایی که از مراسم تشییع سردار سلیمانی خبری داده بود مثل پستهای صفحه رسمی باشگاه خبرنگاران جوان و دیگر خبرگزاری ها سانسورچی بودن صاحبان آن را آشکار کرد.
کار سانسور در شبکه های اجتماعی به سردار سلیمانی خلاصه نشد و  در ماههای اخیر  حدف  پستهایی که تصویر شهید فخری زاده در آن منتشر شده بود بر همگان ثابت کرد که آزادی بیان در پلتفورمهای خارجی تا زمانی وجود دارد که مطالبی مطابق میل صاحبان آنها منتشر کنیم  و به محض انتشار مطلبی که بر خلاف میلشان باشد به وقیحانه ترین شکل ممکن دست به سانسور مطالب و ترور شخصیتی افراد می زنند و مودبانه به کاربران خود توهین میکنند.

یک بام و دو هوای اینستاگرام وقتی بیشتر خودش را نشان میدهد که روزانه شاهد ترور نرم ذهن و روح کودکان و نوجوانان در فضای مجازی هستیم. تصاویر دانشمندان و قهرمانان ما در حالی در پلتفورم اینستاگرام به بهانه مبارزه با خشونت سانسور میشود که خشونتهای جنسی در این فضا هیچ ممنوعیتی ندارد و به بازی گرفتن فرزندان ما در لایو های جنسی مصادیقی از خشونت جنسی علیه کودکان و نوجوانان نیست اما نام بردن از قهرمانانی چون سردار سلیمانی و شهید فخری زاده مصداق حمایت از خشونت و تروریسم است!

ماجرای سانسور و ترور نرم در اینستاگرام پایان ناپذیر است و هفته گذشته در آستانه نخستین سالگرد شهید سلیمانی صاحبان اینستاگرام هرچه در توان داشتند در جهت سانسور تمام عیار مطالب به کار بستند. لایوها را مسدود، دسترسی ها را محدود و صفحات را از دسترس خارج کردند تا به همه ما ثابت کنند که باید عطای این مار خوش خط و خال اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را به لقایشان ببخشیم و دست بر زانوهای خود بگذاریم و با یک یا علی، بر  داشته­های خودمان تکیه کنیم.
باید از مسئولان محترم در وزارت ارتباطات سوال کنیم که آیا زمان آن نرسیده است که در خواست مؤکد رهبر معظم انقلاب در خصوص راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در اولویت کارشان قرار گیرد و دست از اهمال و سستی _که ان شا الله از روی نیت سوء یا کسب انتفاع مالی نیست_ بردارند.
امید است مسئولان محترم هم این ضرورت را درک کنند و به این باور برسند که خودکفایی در اینترنت و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مهم ترین نیاز عصر حاضر و تنها راه دستیابی به حاکمیت سایبری جمهوری اسلامی است.

سمیه نوش آبادی / دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی سازمان فضای مجازی بسیج در استان همدان
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار