29. آبان 1398 - 23:14   |   کد مطلب: 6791
آیا چون همسایگان و دوستانتان خواهرتان را با حجاب نادرست می بینند شرمنده می شوید و می خواهید حتماً او را تغییر دهید؟ یا این که صرفاً از روی دوست داشتن خواهرتان است و نگران عاقبت او هستید و می خواهید رضای الهی را بدست آورید؟
حجاب,امر به معروف,جامعه

به گزارش شبنم ها به به نقل از باحجاب، برای عملی شدن یک رفتار الهی در درون خود یا دیگران لازم است قدم های حساب شده ای برداشت تا شاهد اثرات زیبا و ماندگاری باشیم. لذا اگر شما برادری هستید که نسبت به خواهرتان غیرت دارید و می خواهید او با حجاب باشد لازم است موارد زیر را با دقت اجرا نمایید. واضح است که نکات و ریزبینی ها در این زمینه بسیار، اما این مجال اندک است. بنابراین سعی شده است نکات کلیدی و عمومی در این زمینه ارائه شود.

  

۱- تکلیفتان را با خودتان مشخص کنید: قبل از هرچیز از خود بپرسید که چرا چنین قصدی دارید؟ آیا چون همسایگان و دوستانتان خواهرتان را با حجاب نادرست می بینند شرمنده می شوید و می خواهید حتماً او را تغییر دهید؟ یا این که صرفاً از روی دوست داشتن خواهرتان است و نگران عاقبت او هستید و می خواهید رضای الهی را بدست آورید؟

حتماً روی این سؤال ها فکر کنید و تکلیف خود را با خودتان روشن کنید. باید بدانید که اگر از روی خودخواهی اقدام به این کار نمایید، دیدگاه شما بر روی کلامتان و حتی نگاه هایتان تأثیرگزار خواهد بود و خواهرتان باطن رفتار شما را به وضوح خواهد دید و زمانی که می بیند شما بخاطر خودتان او را ارشاد می کنید؛ قطعاً از شما نخواهد پذیرفت. باید نیتتان فقط برای خدا و از روی دلسوزی برای خواهرتان باشد. باید بتوانید نیتتان را برای خدا خالص کنید و قصد انجام یک امر الهی که همان امر به معروف است را داشته باشید. در این صورت امداد الهی نیز به کمک شما خواهد آمد.

 

  ۲- در ابتدا از خدا کمک بخواهید: با توسل به اهل بیت علیهم السلام و واسطه قرار دادن ایشان از خدا کمک بخواهید تا کلامتان و قدم هایتان مؤثر باشد. تحول در دل ها به دست خداوند است و شما فقط باید به انجام وظیفه تان فکر کنید. توسل به اهل بیت علیهم السلام داشته باشید و بعد از آن هم تا زمان دستیابی به هدفتان توسل را ادامه دهید.

  

۳- خودتان بیش از پیش به دستورات الهی پایبند باشید: اگر تاکنون خود نیز در انجام اوامر الهی سستی داشتید از این پس باید خودتان پایبندتر باشید. باید همزمان روی خودتان نیز کار کنید تا از نظر اخلاقی خوش خلق تر و صبورتر باشید. شاید به نظر سخت بیاید و شما را از ادامه مسیر منصرف کند اما باید بدانید که بهترین روش برای اثرگزاری بر دیگران این است که خود شخص به دستورات دینی کاملاً پایبند بوده و از روی اشتیاق و رغبت به آن ها عمل نماید. در واقع موثرترین قدم در این راه این است که با عمل کردن خود به احکام دین مشوق دیگران به انجام اوامر الهی باشد.

قرآن کریم در سوره بقره مى ‏فرماید: (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُم) «آیا دیگران را به نیکى دعوت مى‏ کنید در حالى که خودتان را فراموش کرده‏ اید.»(البقره : ۴۴)

حضرت صادق علیه السّلام نیز فرمودند: مردم را با غیر زبان خود (با اعمال و رفتار خود) به راه حق دعوت نمائید. باید مردم از شما ورع و کوشش و اعمال خیر ببینند؛ که این روش کاملا ًجلب‏ کننده است. (بحار الأنوار ج‏۶۷ ص ۳۰۳ )

  

۴- سعی کنید با خواهرتان ارتباط بگیرید: اگر تاکنون رابطه صمیمانه ای با خواهرتان نداشته اید از این پس سعی کنید با او ارتباط بیشتری داشته باشید. از موضوعات مختلف برای ارتباط گیری استفاده کنید و به عنوان برادر برخی خواسته های او را تأمین کنید. در این ارتباط، رفتاری متفاوت ارائه دهید. با شناختی که از روحیات او دارید، سعی کنید تشنج زدایی کنید و تا حد امکان رفتارهایی که باعث ناراحتی او می شود انجام ندهید.

  

۵- اگر خواهر شما در سنین تکلیف است: در این سن دختران پذیرش بیشتری دارند و به استدلال های منطقی کمتر نیاز دارند در عوض به توجه و محبت خانواده و تشویق مخصوصاً از طرف والدین نیاز دارند و کارهایی که بیشتر جنبه احساسی دارند روی آن ها اثرگزار است. معمولاً دختران خاطرات زیبایی را که از این دوران دارند هیچ گاه فراموش نمی کنند و حتی اگر در سال های بعد حجاب را کنار بگزارند اما از خاطرات سن تکلیف به خوبی یاد می کنند. در این سن باید با تهیه لباس های زیبا و شاد، شور و شوق کودکی او را مد نظر قرار دهید. مثلا از انواع چادرهای رنگی آذین شده با تور و روبان یا مانتوهای زیبا و پوشیده برای او تهیه نمایید تا میل او به زیبا بودن تأمین شود. برای انتخاب رنگ لباس و یا چادر، از او نظر خواهی کنید. دختر بچه ها لباس های چین دار و دنباله دار را بسیار دوست دارند. سعی کنید در حجاب و پوشش آنچه را که او دوست دارد انجام دهید و تنها شرط شما، پوشش اسلامی باشد. سلیقه خود را به هیچ عنوان بر او تحمیل نکنید.

  

۶- اگر خواهرتان نوجوان است: باید اقتضائات نوجوانی را در نظر بگیرید. در این سن دختران در شرایط حساسی از نظر جسمی و روحی هستند. لازمه موفق بودنتان این است که با خانواده مشورت کنید و دائماً شرایط را با هم بررسی کنید. در این سن نوجوان به دنبال هیجان است، می توانید او را به گردش و تفریحات سالم ببرید که هیجان او را ارضا کند. یکی از بهترین تفریحات کوهنوردی است که علاوه بر تفریح، باعث خودسازی نیز می شود.

نوجوان به سختی نصیحت را می پذیرد، پس سعی کنید زیاد او را نصیحت نکنید، فقط در موارد خاصی که لازم است در همان لحظه عکس العمل نشان دهید به آرامی او را نصیحت کنید.

  

۷- اگر خواهر شما جوان است: می توانید بصورت مستقیم با او وارد گفتگو شوید و از او بخواهید که در این مورد با هم گفتگو کنید و استدلال های خود را مطرح کنید.

  

۸- بر مبنای عقل و استدلال بحث کنید: سعی کنید همزمان اطلاعات خود را بالا ببرید و آگاهی لازم را بدست آورید تا بتوانید از روی عقل و منطق با او صحبت کنید. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید گفتگوهایتان به جدال و بگو مگو منتهی شود. (آیه ۱۲۵ سوره نحل مطالعه نمایید)

  

۹- به دنبال اثبات خود نباشید: در گفتگو ها ممکن است شما جواب بسیاری از سؤالات را ندانید، به راحتی و با اعتماد به نفس بگویید «نمی دانم» و بگویید به دنبال جواب آن خواهید رفت و در جلسه بعدی در مورد آن صحبت خواهید کرد. در تمام طول گفتگو باید آرامش خود را حفظ کنید و به دنبال قانع کردن او نباشید فقط قصدتان بیان حقایق باشد.

  

۱۰- زمان مناسب را در نظر بگیرید: برای صحبت در مورد مسائل اعتقادی نمی توان هر زمان و هر مکان را در نظر گرفت. باید در انتخاب زمان مناسب دقت نماید. برای مثال ممکن است در خانواده به خاطر حجاب او بحث و جدلی شده باشد و کسی به او بی احترامی کند. قطعاً آن لحظه زمان مناسبی برای نصیحت کردن نیست بیشتر باید به دنبال آرام کردن او باشید و شرایطی را فراهم کنید که با شما درد و دل کند و از ناراحتی هایش بگوید. گاهی لازم است شما فقط شنونده باشید.

  

۱۱- از روی محبت و دلسوزی با او صحبت کنید: باید طوری با خواهرتان از روی محبت و دلسوزی صحبت کنید که او متوجه شود، خواست شما مبنی بر رعایت حجاب به خاطر خود اوست. برای مثال حجاب موجب سلامت فردی می شود و نشاط و طراوت زن را با دوام می کند.

امام على علیه السّلام فرموده اند: پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست. (غررالحکم، ۵۸۲۰)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: حجاب زن برای طراوت و زیبایی اش مفیدتر است. (المستدرک، ج۵)

  

۱۲- زمینه های گناه و منکر را در خانه حذف کنید: اگر در منزل خود از ماهواره استفاده می کنید؛ جزو اولین اقدامات شما باید این باشد که با والدین خود صحبت کنید و آن را به طور کامل جمع کنید. حتی به بهانه این که از شبکه های مذهبی و علمی آن استفاده می کنید؛ نباید آن را در خانه داشته باشید. باید این را بپذیرید که ماهواره به تدریج حیا را در زنان و غیرت را در مردان از بین می برد. لازم است زمینه های گناه هم چون ماهواره و فیلم های مبتذل و موسیقی های حرام را در خانواده از بین ببرید، شاید شما نتوانید همه ی آن ها را به یک باره از خانه تان حذف کنید. اما باید در این راه تلاش کنید. مطمئناً خود شما نیز به یک فضای سالم و پاک از نظر اخلاقی و اعتقادی نیازمندید.

 

  ۱۳- هدیه دادن را فراموش نکنید: به مناسبت تولد او و اعیاد بزرگ اسلامی به او هدیه بدهید. به کمک خانواده تولد او را در بین اعضای خانواده به خوبی و دوستانه برگزار کنید. هر سال، روزجشن تکلیف خواهرتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز نیز تولدی دیگر است.

اگر خواهرتان سن کمی دارد و در سنین تکلیف یا دوران نوجوانی است می توانید از پاداش و جایزه استفاده کنید. یکی از روش های تشویق، دادن پاداش است به طوری که روانشناسان بر این باورند که تقویت های بیرونی مانند جایزه موجب ایجاد تقویت های درونی مانند میل به داشتن حجاب خواهد شد، بر این اساس برای رعایت حجاب خواهرتان هدیه های هر چند کوچک اما مستمر تهیه کنید.

  

۱۴- رگ خواب خواهرتان را پیدا کنید: هر شخصى یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد، سعى کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و از این طریق وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید.

  

۱۵- از محبت او به اهل بیت علیهم السلام استفاده کنید: اگر خواهرتان به یکی از معصومین علیهم السلام علاقه ویژه ای دارد، حتماً از این عشق و محبت استفاده نمایید و از سیره آن معصوم علیه السلام نمونه هایی را که مؤید حجاب و عفاف است برای او نقل نمایید.

 

  ۱۶- به دنبال ارائه یک الگو برای او باشید: معمولاً دخترانی که حجاب را رعایت نمی کنند یا در زندگی الگویی ندارند و یا یک الگوی نامناسب دارند. که بر همه ی جوانب زندگی آنان تأثیر می گزارد. گاهی خود این افراد هم نمی دانند در عمل دارند از یک انسان دیگر الگو برداری می کنند. با دقت در شخصیت ها و چهره هایی که مورد علاقه اوست مانند بازیگران و خوانندگان مشهور، آنان را شناسایی کرده و نقاط ضعف زندگی آنان را استخراج کنید و در زمان مناسب در خلال صحبت هایتان آن ها را بیان کنید. معمولاً افراد وقتی از پشت پرده زندگی بازیگران و خوانندگان مطلع می شوند کمتر خود را علاقمند به آنان نشان می دهند و به تدریج آن الگو را کنار می گزارند. لازم است هم زمان به فکر یک الگوی جایگزین نیز باشید.

 

  ۱۷- او را مجبور نکنید: از اجبار کردن او جداً بپرهیزید چرا که تحمیل کردن چیزی، بیشتر موجب مقاومت در برابر آن چیز می شود و خواهرتان را از رعایت حجاب منصرف می کند. برای چنین تغییری در خواهرتان که به مبانی فکری و اعتقادی او بر می گردد، باید صبور باشید شاید نتیجه به زودی حاصل نشود. در طول این مسیر دائماً بر خدا توکل کنید و به او پناه ببرید.

  

۱۸- خوش اخلاق باشید: همواره در این مسیر خوش برخورد باشید، حتی اگر حجاب خواهرتان شما را خیلی ناراحت می کند سعی کنید همواره به او احترام بگذارید. ممکن است زمانی او به شما بی احترامی کند ولی شما صبور باشید و به خدا پناه ببرید.

  

۱۹- ویژگی های مثبت خواهرتان را به رویش بیاورید: صفات پسندیده و نقاط مثبتی که در او هست را مدنظر قرار دهید و همواره او را به خاطر آن ویژگی های مثبت مورد احترام و تکریم قرار دهید.

 

  ۲۰- استفاده از مکان ها و زمان های مقدس: سفرهاى زیارتى و درک فضاهای معنوی مى ‏تواند در تشویق او به حجاب نقش مؤثرى داشته باشد. بنابراین سعى کنید به همراه خانواده او را به این گونه مسافرت‏ ها ببرید.

 

  ۲۱- از کسانی که خواهرتان آن ها را دوست دارد کمک بگیرید: در اطرافیان و دوستان خود دقت کنید و از کسانی که خود حجاب دارند و ارتباط عاطفی و صمیمانه ای با خواهرتان دارند؛ کمک بخواهید. گاهی وقتی کسی از بیرون خانواده با خوهرتان صحبت کند او پذیرش بیشتری خواهد داشت.

  

۲۲- با افراد مقید بیشتر رفت و آمد کنید: سعی کنید با کسانی که حجاب اسلامی را رعایت می کنند و البته اخلاق و منش اسلامی دارند بیشتر رفت و آمد نمایید و تا آن جا که ممکن است از رفت و آمد با خانواده هایی که حدود شرعی را چه در پوشش و چه در رفتار رعایت نمی کنند بپرهیزید.

 

در این زمینه قطعاً موارد بیشتری وجود دارد که قابل بررسی است در عین حال هر شخصی شرایط مخصوص به خود دارد که با بررسی دقیق تر و مشورت با افراد دانا می تواند راهکارهایی مخصوص به خود را پیدا نماید که با انجام آن ها به مقصود خود نزدیک تر شود. بنابراین لازم است برای رسیدن به هدف مقدس خود بیشتر وقت بگزارید و با دقت بیشتری قدم بردارید.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار