9. آذر 1395 - 12:48   |   کد مطلب: 13890
ترویج سبک زندگی اسلامی و اصلاح الگوی مصرف و بالا بردن ارزش و اهمیت تولید به عنوان یک فرهنگ در خانواده و جایگزینی تولید به جای مصرف گرایی از جمله روش هایی است که زنان خانه دار با تکیه بر آن می توانند نقش آفرینی گسترده ای در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

به گزارش شبنم همدان، 

بسیج برکت است .بسیج یک گنج بی انتها است .و ملت عزیز این گنج را حفظ خواهد کرد وبه اوج تعالی وترقی خواهند رساند. آنچه که ضرر می زند ضربه می زند سطحی نگری در اعتقاد ودر فهم ودر گزینش منطق مبناست سطحی نگری ضربه می زند ...عمق باید داد ریشه باید داد اعتقادات را ...اصل تشکیل مجموعه های (صالحین ),براساس همین دید به وجود آمد که از لحاظ معنوی ,از لحاظ تربیتی ,از لحاظ تعلیمی ,عمق بخشیده بشود به فکر وروحیه جوانان بسیجی مادر بخش های مختلف ....کیفیتها بالا برود ,البته کیفیت بر کمیت ترجیح داد لکن کمیت با کیفیت هم دارای اهمیت است .یعنی گسترش سطحی وعرضی همراه با عمق یابی ,هردو باید مورد توجه قرار بگیرد امروز دنیای اسلام محتاج این حرکت بسیجی است.

(فرازی از سخنان رهبری در دیدار با حلقه ها ی صالحین)

 

نقش بانوان بسیجی در اقتصاد مقاومتی

قره خانی مسئول اقتصاد مقاومتی بسیج جامعه زنان ضمن تأکید بر نقش سازنده بانوان در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:  ترویج سبک زندگی اسلامی در مصرف و همچنین اصلاح الگوی مصرف  و بالا بردن ارزش و اهمیت تولید به عنوان یک فرهنگ در خانواده و جایگزینی تولید به جای مصرف گرایی از  جمله روش هایی است که زنان خانه دار در صورت فرا گرفتن دانش های لازم در آن، می توانند نقش آفرینی گسترده ای در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

 

فعالیت های بسیج جامعه زنان برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور

 وی افزود: به همین دلیل آموزش مشاغل خانگی به زنان در جهت الگو سازی اقتصاد مقاومتی و درآمد زایی خانواده ها از جمله فعالیت های اصلی بسیج جامعه زنان در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است.

 

·         گفتمان سازی و تبیین فرامین و انتظارات حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در مورد اقتصاد مقاومتی از طریق اطلاع رسانی و یادآوری مستمر مطالبات ایشان به بسیجیان، در گردهمایی ها و برگزاری نشست های روشنگری در سطح پایگاه های مقاومت و ارائه راهکارهای متناسب در این زمینه توسط اساتید مجرب

·         الگو سازی، شناسایی و معرفی افرادی که در زمینه اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی موفق بوده اند و انتقال تجربیات از طریق تهیه بروشور، معرفی به صدا و سیما جهت انجام مصاحبه، حضور در پایگاه های مقاومت در نشست ها و برنامه های مختلف جهت سخنرانی و برگزاری نمایشگاههای فصلی در نواحی و تهیه مستند از فعالیت کارآفرینان نمونه.

·         حضور مشاوران و کارشناسان مجرب طرح های اقتصاد مقاومتی در نواحی و پایگاه ها جهت راهنمایی و توجیه متقاضیان.

·         ایجاد انگیزه و روشنگری و اطلاع رسانی به بسیجیان جهت فعالیت در طرح های اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی و کسب درآمد با استفاده از مربیان بسیجی مبتکر، مخترع، متخصص در عرصه های مختلف برای سایر بسیجیان جهت آموزش و انتقال تجربه.

·         شناسایی و توجه به توانایی ها و عرصه های فعالیت خواهران(عرصه های آموزشی و مهارتی مانند صنایع دستی،محصولات کشاورزی،صنایع تبدیلی، خیاطی، پرورش دام و طیور،کشت زعفران ، پرورش قارچ ، فرش بافی و بافندگی و ...) با توجه به نیاز هر منطقه و حمایت های لازم مانند معرفی به نهاد های ذی ربط  جهت ارائه تسهیلات به کارآفرینان

·          ترویج فرهنگ تعادل در مصرف و استفاده ازکالای ایرانی به عنوان یک حرکت جهادی در بین عموم مردم و آحاد بسیجیان.

·         برگزاری نمایشگاه ها و غرفه های محلی و فصلی جهت ایجاد بازار فروش

·         تشکیل کارگروه های تخصصی دانش بنیان با حضور نخبگان و اساتید مجرب جهت تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی و شناسایی و ساماندهی کارآفرینان بسیجی

·         ایجاد مشاغل (صنایع کوچک و تبدیلی) بصورت مشارکت گروهی و متناسب با شرایط بومی هر منطقه

·         ایجاد صندوق های قرض الحسنه ی محلی با اولویت طرح های کارآفرینی و اشتغالزایی

 

نقش بسیج دانش اموزی در تربیت مادران فردا

 

فریبا خدابنده لویی یکی از اعضای شورا در پایگاه بسیج اِنسیه و یکی از اعضای فعال در بسیج آموزش وپرورش است. وی از سال 1384 وارد بسیج مدرسه شده و بعد در بسیج دانشگاه و سرانجام در پایگاه های بسیج مشغول فعالیت شده است. وی معتقد است دختران بسیجی با تربیتی ویزه خوساخته و خودکفا بار می آیند و می توانند نسلی بهتر را به جامعه تحویل دهند.

برای اینکه بدانیم در بسیج دانش آموزی چه چیزی به دانش آموزان اموخته می شود از وی  در مورد حلقه صالحین دانش آموزی می پرسیم.

 

 

مقابله با جنگ نرم در بسیج دانش آموزی

می گوید: در حلقه صالحین مقابله با جنگ نرم وآشنایی با مسائل روز جامعه مورد توجه قرار می گیرد.  به عنوان مثال طبق فرمایشات رهبرانقلاب افرادی که پایان نامه برای دیگران  می نویسند و یا افرادی که از این عمل  استفاده می کنند خائن به پیشرفت علمی کشور هستند. اگر این مطلب را از سنین پایین  در دانش اموزان پیگیری کنیم می توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم  چرا که  افراد از سنین پائین یاد  می گیرند که  باید مطالعه وتحقیق را آغاز کنند.

متأسفانه در جامعه ما دانش آموزان حتی برای یک تحقیق یک صفحه ای  از اینترنت پرینت می گیرند و روز به روز فرهنگ کپی کردن بیشتر در میان دانش آموزان رواج پیدا می کند در حالی که این خود یک زنگ خطر است و باید معلمان و اولیا دانش آموزان همکاری لازم را داشته باشند تا به آنچه یاد می گیرند نمره بدهند. ما دانش آموزان بسیجی را به خودباوری و تکیه بر علم و دانش خود تشویق می کنیم.

از وی می پرسم به جز تأکید بر وجدان علمی رهاوردهای دیگر بسیج برای دانش آموزان چیست؟

 پاسخ می دهد:  یاد گرفتن استدلال وفرهنگ درست سوال کردن یکی دیگر از موارد مهمی است که باید از سنین کم به دانش آموزان آموخته شود. اسلام دینی است مبنی بر عقلانیت پس افراد حلقه ها یاد می گیرند اگر حجاب را انتخاب کردند به گونه ای  نباشد که به صورت اجباری و یا اینکه همراه با ریا باشد واضح تر بگویم وقتی در پایگاه حضور دارند حجاب کامل و یا در بیرون با انواع پوشش های نامناسب باشند و مهم تر از همه اینها در حلقه ها یاد می گیرند مربی و افراد گروه با هم برابرند وصمیمی هستند واینکه دین جدا از شخصیت افراد است افراد را نباید ملاک دین قرار دهند چرا که ممکن است من سر گروه هم اشتباه کنم یاد .

 

آموزش های رایگان در بسیج به دانش آموزان همسو با اقتصاد مقاومتی

دانش آموزان در بسیج یاد می گیرند اگر وقتی فلان معلم و یا مداح حرکت اشتباهی از او سر زد آن را به پای دین نگذارند اشتباه هر کس به شخص خودش برمی گردد ودر این حلقه ها کارهای دستی مثل و یا خیاطی را می آموزند . این آموزش ها در حدی است که بتوانند کارهای شخصی خود را انجام بدهند و این با اقتصاد مقاومتی ساز گاری دارد. دخترانی که می آموزند از هنر و کار دست خود به خانواده و جامعه کمک کنند و درامدزایی داشته باشند مادرانی با کفایت و زنانی مدبر خواهد بود. نمونه ای از کلاس های برگزار شده در بسیج عبارتند از : یا درست کردن تاج عروس و انواع گل سر . کلاس های تقویتی در درس ریاضی و عربی  و  دروس روخوانی و روانخوانی قرآن و تجوید قرآن و احکام که ممکن است در خارج از بسیج برای هریک از این کلاسها شهریه گزافی گرفته شود ولی در پایگاه کاملا رایگان است.

 

 

 پشتیبانی از جبهه مقاومت در پایگاه های بسیج

مسئول یکی از پایگاهای بسیج خواهران گفت: پایگاه های ما در پشتیبانی از جبهه مقاومت در سوریه بسیار فعال هستند و ما جمع اوری کمک ها برای مردم سوریه و مدافعان حرم وظیفه کوچک خود را در این زمینه انجام می دهیم.  در بین بانوان بسیجی از میان خانم های کهنسال زنانی را داشتیم که سالها بود دست به میل بافتنی نزده بودند اما به عشق مدافعان حرم و اینکه سهمی در دفاع از حرم حضرت زینب (س ) داشته باشند مشغول بافتن ژاکت و جوراب و دستکش شدند . از دیگر فعالیت ها در این زمینه بسته بندی البسه و آجیل برای مداهعان حرم است که دختر خانمهای دانش آموز مدتی از وقت خود را صرف این کار کردند. خانمهایی هم بودند  که مربا وترشی درست کردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار