19. اسفند 1394 - 12:07   |   کد مطلب: 9700
وقتی بر جام هم نتوانست مشکلات معیشتی مردم را حل کند
در روزهای پسا برجام" گرانی" عیدی بازار به مردم شد
بعد از اجرای شدن برجام و شنیدن وعده های امید بخش دولت؛ مردم انتظار داشتن قیمت ها کاهش پیدا کند و اندکی از تورم و گرانی های حاکم بر بازار کاسته شود اما نتنها این اتفاق نیفتاد، بلکه افزایش قیمت ها در روزهای پایانی سال شیرینی انتظار سال نو را در کام مردم تلخ کرد.

به گزارش شبنم ها، با فرارسیدن ایام پایانی سال و نزدیک شدن به روزهای عید نوروز تب و تاب خرید در مردم بیشتر می شود.

وقتی سری به بازار های وشلوغ  پر جنب و جوش شهر می زنی شمارش معکوس شروع سال جدید را بیشتر حس می کنی مردم درحال خرید هستند اما خریدی که اکثریت از آن دل خوشی ندارند و نمی توان برق احساس رضایت را در چشمانشان دید.

 صحبت از گرانی است، سناریوی تکراری است که بارها از آن سخن گفته شده آنقدرکه دیگر گوش مردم از داستان تکراری آن پر است. اگرچه مردم امیدوار بودند سال 94  خرید نوروز  را با طعم دیگری تجربه کنند و لااقل برجام کام آنها را در نوروز شیرین کند و با جیبی پر پول و خیلی آسوده خرید  عید را انجام دهند، اما ظاهرا نوروز امسال نیز ،داستان گرانی و موضوع تورم همچنان ادامه دارد.

 

در این رابطه به سراغ تنی چند از شهروندان همدانی رفتیم تا از حال و هوای بازارعید جویا شویم :

مرتضایی یکی از بانوان ساکن همدانی است که حال و هوای خرید عید را اینگونه تشریح می کندکه: اختلاف بر سر قیمت ها موضوعی است که همیشه شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

وی با اشاره به نیاز مردم به آجیل در شب عید گفت: متاسفانه نظارتی که از آن در رسانه ها صحبت می شود در بازار وجود ندارد و  مردم ناچار اند آجیل و میوه شب عید را به هر قیمتی که در بازار  وجود دارد خریداری کنند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه اگر بخواهیم خرید مرغوبی داشته باشیم باید هزینه زیادی صرف کنیم که متاسفانه با در آمد ما کفاف نمیدهد و اگر هم نتوانیم این هزینه را به پردازیم خرید خوبی را نخواهیم داشت چرا که معمولا در شب های نزدیک به سال جدید برخی فروشندگان  اجناس کهنه  و بی کیفیت خود را روانه بازار میکنند و قشر کم در آمد جامعه نیز مجبور به خرید می شوند.

 

مینو رستگار گفت: تنوع اجناس خوب است اما وقتی این تنوع را با قیمت ها و کیفت مقایسه  کنیم خواهیم دید که واقعا بهایی را که بابت خرید اجناس می پردازیم  بیشتر از قیمت واقعی آنهاست.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها بسیار از سال گذشته گران تر شده است گفت: و هیچ گونه ثبات در قیمت ها وجود ندارد و ما هر کالایی را با قیمت های مختلف در فروشگاه ها مشاهده می کنیم .

 

یکی دیگر از همشهریان همدانی به خبرنگار ما گفت :شاید در طول سال بتوان از برخی نیاز ها چشم پوشی کرد و با نبود آن کنار آمد اما با فرا رسیدن ایام نوروز مردم در واقع مجبورند برای آبرو داری نزد اقوام و بستگان و مایحتاج ضروری عید را تهیه کنند و این در حالی است که وضعیت بد اقتصادی برخی خانواده ها این امکان را به آنها نمی دهد.

 

وی ادامه داد : با نگاهی به اطراف خواهیم دید که اقشار کم درآمد و متوسط جامعه که تعداد شان هم کم نیست به  سختی روزگار می گذرانند و با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

 

این همشهری همدانی معتقد است با وجود برداشته شدن تحریم ها و اجرایی شدن بر جام هم اتفاق خاصی در زندگی مردم عادی رخ نداده  است و هنوز هم مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

 

خانمی که برای خرید پوشاک و کفش فرزندش روانه بازار شده به خبرنگار ما گفت:  گرانی دیگر برای مردم عادی شده است.

وی افزود: گویا دولت مردم و مشکلاتشان را از یاد برده و فقط به فکر مسائل سیاسی است و مسائل اقتصادی را به حال خود رها کرده است.

وی با گلایه به اختلاس های صورت گرفته در کشور گفت: مردم خوب ایران همیشه و در صحنه حضور دارند ولی از دولت فقط شعار و وعده می شنوند.

 

وی ادامه داد: امسال نیز همانند سال های گذشته ارمغان بازار برای مردم گرانی است.وی با اشاره به خرید پوشاک بچه ها از اولویت های هر خانواده ای است گفت:  متاسفانه، قیمت  لباس بچه ها متناسب با جنس ارائه شده در آنها نیست.

یکی دیگر از بانوان همدانی که در بازار در حال خرید است می‌گوید: قیمت‌ها نسبتأ گران نیست اما مردم قدرت خرید ندارند.

وی با رضایت مندی از تنوع اجناس موجود در بازار گفت: تنوع محصولات موجود در بازار بسیار خوب است و این موضوع قدرت انتخاب را برای مردم بیشتر می کند.

 

این شهروند همدانی  از نبود بازار های  های اختصاصی در استان همدان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه 90 درصد باز ار های همدان در مرکز شهر مستقل  شده است که موجب ازدهام بیشتر در این مکان ها می شود و لذت خرید را برای افراد از بین می برد.

 

خانم م . ا  ادامه داد:اگر مغازه ها  نیز همانند رستوان ها  پیک داشته باشند تا خرید انجام شده  را به مقصد برساند  کمک خیلی خوبی  به مردم خواهد شد.

 
در این میان وقتی به سراغ فروشندگان رفتیم ، دریافتیم که آنها هم دل خوشی از بازار امسال ندارند  و گله مند  اند که چرا با وجود حراج اجناس باز هم مردم  تمایلی به خرید ندارند.

 مرادی یکی از فروشندگان پوشاک در پاساژ قدس استقلال است او می گوید : برای کاسبان بازاری جمله معرفی است که می گویند ." بازار شب عید " اما  این بازار هنوز رونق شب عید را نگرفته است.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار