17. خرداد 1399 - 7:47   |   کد مطلب: 10266
کودکان امروز با دستگاه های تبلت، تلفن های همراه هوشمند و حتی کامپیوترهای شخصی در دنیای بی در و پیکر اینترنت و در میان برنامه های متنوع به دنبال، سرگرمی هستند، اما در این میان چیزی که بیشتر از همه می‌تواند باعث نگرانی والدین شود، خطراتی است که ممکن است به واسطه استفاده از این پدیده گریبانگیر فرزندان شود.
آسیب ها,دنیای مجازی, آسیب های فضای مجازی, عصر تکنولوژی

به گزارش شبنم ها ؛ به نقل از موج رسا, امروزه سرگرمی کودکان به چیزی فراتر از تماشای یک کارتون در کنار والدین تبدیل شده است و کودکان امروز با دستگاه های تبلت، تلفن های همراه هوشمند و حتی کامپیوترهای شخصی در دنیای بی در و پیکر اینترنت و در میان برنامه های متنوع به دنبال، سرگرمی هستند.

در عصر تکنولوژی که استفاده از انواع گوشی ها و تبلت ها باب شده است و در دنیای تکنولوژی امروز مراقبت از فرزندان در عین سهولت کمی غیرممکن به نظر می رسد، اما در این میان چیزی که بیشتر از همه می‌تواند باعث نگرانی والدین شود، خطراتی است که ممکن است به واسطه استفاده از این پدیده گریبانگیر آنها شود.

محققان هم که هر روز حرف تازه‌ای می‌زنند، یک روز می‌گویند استفاده از اینترنت باعث انزوای آدم‌ها می‌شود و روز دیگر کشف می‌کنند که اینترنت در تحکیم پیوندهای انسانی و دوستانه موثر است.

اگر به عنوان پدر یا مادر در آخرین تغییرات اینترنت یا وب سایت های محبوب با فرزندانتان همگام نباشید، مسئله ای نیست، لازم نیست برای اینکه به فرزندانتان کمک کنید از اینترنت لذت ببرند با همان سرعتی که همه چیز پیش می رود، پیش روید. 

والدین در ابتدا باید راجع به آنچه فرزندشان در وب انجام می دهد با وی صحبت کنند، سپس برای خانواده خود قوانین را توضیح بدهند.  والدین، قبل از صحبت با فرزندانشان باید بتوانند نحوه درک و پاسخ خود را زمانی که صحبت از زندگی دیجیتال آنها به میان می آید و موضوعاتی که با آنها روبرو هستند تحلیل نمایند.

* ویژگی دنیای مجازی ناشناس بودن افراد وغیرواقعی بودن هویت آنان است

حسین نوروزی کارشناس ارشد فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا با بیان اینکه مهمترین ویژگی دنیای مجازی ناشناس بودن افراد وغیرواقعی بودن هویت آنان است، اظهار کرد: تحول عظیم تکنولوژی باعث بوجود آمدن جهان مجازی شده است که مفهوم زمان و مکان را عوض کرده و یک ارتباط هم زمان را فراهم آورده است. 

وی مهم ‌ترین ویژگی پیشرفت انسان در این عرصه را ناشناخته بودن افراد وغیر واقعی بودن هویت در دنیای مجازی عنوان کرد و گفت:هویت مجازی فرد را برای، از خود بی خود شدن کاملا آزاد می ‌گذارد.

نوروزی با اشاره به اینکه دنیای مجازی جایی است که مرزها برداشته می شود و همه افراد از هر قوم و ملتی و با هر مسلک و ایده ای وارد این دنیای غیر واقعی می ‌شوند، تصریح کرد: اکثر کشورها ی استعمارگر و زورگو این دنیا را درتسخیر خود دارند و استفاده نابجا و بدون تحقیق و مطالعه در این دنیا افراد زیادی را گرفتار کرده است.

کارشناس ارشد فضای مجازی در خاتمه، بیان کرد، بیان کرد: باید خانواده ها در استفاده از اینترنت مراقب فرزندان خود باشند و همواره آن‌ها را کنترل کنند.

* امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان، در فضای مجازی وجود دارد

یکی از کاربران زنجانی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی، امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره برداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آنها را داشته باشند، وجود دارد، افزود: در فضای مجازی، امکان بروز رفتارهای نامناسب کودکان به واسطه تاثیرپذیری از شیوه‌های برخورد آنلاین دیگران مانند ارائه اطلاعات شخصی در مکان‌هایی که افراد بسیار زیادی به آنها دسترسی خواهند داشت، وجود دارد.  

وی با بیان اینکه در فضای مجازی، امکان دسترسی به محتوای نامناسب مانند فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیر اخلاقی، نژاد پرستانه و خشونت آمیز وجود دارد، بیان کرد: در فضای مجازی، امکان تجارت گرایی که شامل بازاریابی و تبلیغات گسترده با محوریت کودکان می شود، وجود دارد.

این کاربر دنیای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی، امکان دسترسی کودکان به اطلاعات شخصی والدین و یا افراد دیگر که روی رایانه آنها ذخیره شده‌اند، وجود دارد، تصریح کرد: در فضای مجازی، استفاده بی دقت و یا ناآگاهانه کودکان می تواند احتمال آلودگی رایانه و یا دستگاه‌های دیگر به ویروس‌ها و بد افزارها را افزایش دهد.

* آموزش یکی از موثرترین روش‌ها فضای مجازی است 

علی محمدی پدر خانواده ای است که فرزندش کاربر فضای مجازی است، او با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای ایمن نگه داشتن کودکان هنگام حضور آنها در فضای مجازی وجود دارد، گفت: بی تردید، یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه آموزش آنها از سنین پایین و آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که امکان مواجه شدن با آنها در فضای مجازی وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها و خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آنها را فرا بگیرند، خاطرنشان کرد: منابع آموزشی مناسبی برای والدین، معلمان و حتی خود کودکان وجود دارند که ابعاد مختلف ایمنی کودکان در فضای آنلاین را پوشش می دهند.

وی در خاتمه با بیان اینکه برای آموزش و افزایش آگاهی کودکان درباره فضای مجازی می توان مجموعه‌ ای از قوانین پیرامون استفاده از اینترنت را تنظیم کرد، افزود: کودکان باید مسئولیت پذیری در قبال اقدام‌هایی که انجام می دهند را فرا بگیرند تا به وسیله آن حس قضاوت و داوری خود را بهبود ببخشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار