25. تير 1395 - 8:35   |   کد مطلب: 11146
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری همدان: تا کنون نزدیک به 10 میلیارد ریال هزینه مرمت، بازسازی و نگهداری کاروانسرای شاه عباسی فرسفج تویسرکان شده که برای توسعه و سامان دهی آن بهترین راهکار، حضور و فعالیت بخش خصوصی است.

 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبر آنلاین : علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که در جریان بازدید از بناهای تاریخی شهرستان تویسرکان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: اعتقاد داریم که میزان آثار و بناهای تاریخی در استان همدان بیش از تعداد کنونی است که با استمرار کاوش های باستانی شاهد شناسایی آنها خواهیم بود

وی خاطرنشان کرد: شهرستان تویسرکان نیز از ظرفیت های خوبی نظیر تپه تاریخی بابا کمال برای کاووش های باستان شناسانه و استفاده از آنها در توسعه صنعت گردشگری شهرستان و استان برخوردار است.

مالمیر با اشاره به اینکه جاذبه های گردشگری، آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های متنوع شهرستان تویسرکان تاکنون آن گونه که باید معرفی نشده است 
گفت: بازار تاریخی و سرپوشیده تویسرکان در نوع خود در کشور کم نظیر است که مرمت و بازسازی بازار مستوفی آن به پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی از فعالیت یک سوم از شاغلان حوزه صنعتی استان همدان در بخش تولید صنایع دستی خبر داد و تصریح کرد: با این حال صنایع دستی به لحاظ برخورداری اعتبارات مالی مظلوم واقع می شود و نسبت به حوزه های کشاورزی و صنعت صرف از اعتباراتی بسیار کمی بهره می برد.

مالمیر تاکید کرد: شهرستان تویسرکان نیز از ظرفیت های خوبی در توسعه تولیدات صنایع دستی و احیای سفال سازی فرسفج برخوردار است و تولیدات حوزه مبل و منبت آن بخش مهمی از تولیدات استان همدان را تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: اگر زیر ساخت های مورد نیاز مانند راه دسترسی ایمن و کوتاه از همدان به تویسرکان ایجاد شود می توان با سوق دادن گردشگران از مسیر گردشگری همدان، کبودر آهنگ و لاله جین به تویسرکان زمینه را برای رونق بیش از پیش گردشگری این شهرستان فراهم کرد.

مالمیر همچنین با اشاره پیش بینی چهار میلیارد ریال به طرح ساخت کمپینگ گردشگری گزندر سرابی در سال جاری گفت: جانمایی برای ساخت کمپینگ گردشگری قلندر سیا به عنوان بام تویسرکان در دست مطالعه است و توجه به روستاهای هدف گردشگری گشانی و اشتران نیز در دستور کار قرار دارد.

حبیب مومیوند، فرماندار تویسرکان نیز در این بازدید گفت: بازدیدهای متعدد و رسمی از میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی باید خروجی های کاربردی و نتیجه بخش در راستای رونق بخشی به صنعت گردشگری تویسرکان داشته باشند.

وی افزود: شهرستان تویسرکان با برخورداری از جاذبه های متنوع و بکر طبیعی و گردشگری و بیش از 221 اثر تاریخی و فرهنگی آنگونه که باید تا کنون معرفی نشده و باید از تمامی ظرفیت ها برای معرفی قابلیت های مختلف شهرستان استفاده کرد.

فرماندار تویسرکان، خواستار بهره وری بیش از پیش متولیان و مسئولان حوزه میراث فرهنگی از ظرفیت تبلیغاتی مانند تولیدات تلویزیونی و سینمایی با همکاری با فعالان این حوزه شد و خاطر نشان کرد: تویسرکان با توسعه زیر ساخت ها و معرفی بیش از پیش می تواند از قطب های گردشگری غرب کشور باشد.

لازم به ذکر است مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به همراه فرماندار و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، از کاروانسرای شاه عباسی فرسفج، کمپینگ گردشگری سرابی، قلعه تاریخی اشتران، عمارت تاریخی مسعوی ، خانه تاریخی دکتر اقتداری و بارگاه حیقوق نبی(ع) در تویسرکان بازدید کردند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار