26. مرداد 1395 - 19:32   |   کد مطلب: 11840
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: نقش زینبی بودن و فاطمی بودن زنان ایثارگر بدرستی تبیین نشده و این ظلمی مضاعف در حق تمام گروههای زنان در عرصه ایثار و جهاد است. زنان در زمینه جبهه، جنگ و انقلاب مظلوم واقع شده اند و جانفشانی های آنان مغفول مانده است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : بیست و شش سال پیش در چنین روزی نخستین گروه آزادگان به میهن اسلامی بازگشتند و کشور عزیزمان آکنده از عطر حضورشان شد؛ و بودند اسرایی که ده سال، هشت سال کمتر یا بیشتر سخت‏ترین دوران را گذراندند؛ در این بین بودند شیرزنانی که مردانه جنگیدند و آنها نیز به دین و کشور اسلامیشان ادای دین کردند. اما نام و قصه شجاعتهای آنها در لابلای بی مهری مسئولان گم شد.

به بهانه این روز و به پاس قدردانی از ایثارگریهای این قشر گفتگویی با فرشته روح افزا، عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان ترتیب دادیم . وی نکاتی را بازگو می کند که نشان دهنده کم توجهی مسئولان به این عزیزان است.

*****************

*زنان ایثارگر در جامعه مظلوم واقع شده اند
فرشته روح افزا در گفتگو با خبرنگار آرمان زنان ضمن گرامیداشت این روز اظهار کرد: نقش موثر زنان در انقلاب و دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و اگر نگوییم از مردان جلوتر بودند، دست کم دوشاش مردان در این مسیر نقش آفرینی کردند. اما زنان در زمینه جبهه، جنگ و انقلاب مظلوم واقع شده اند و جانفشانی های آنان مغفول مانده است.

روح افزا با اشاره به اینکه ملت ایران ۷ هزار زن شهیده تقدیم انقلاب کرده است گفت: در دوران انقلاب اسرای زن مخوف ترین شکنجه ها را توسط ساواک متحمل شدند اما بسیاری از زنان در مبارزات سیاسی دیده و مطرح نشدند؛ چه بسا همسران و مادران شهید که نقش پررنگی در جبهه در قالب امداد و آموزش و پرورش و در پشت جبهه مانند شستن لباس و تهیه غذا ایفا کردند.

وی ادامه داد: با توجه به نقش رسانه ها در انعکاس مسائل جامعه به نظر می رسد در این زمینه ازسوی مطبوعات کم توجهی و کم کاری صورت گرفته است. به عنوان مثال در فیلمهای سینمایی به موضوعات گوناگون مخصوصا رابطه های عشقی زیاد پرداخته شده اما ایثارگریهای زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس بدرستی منعکس نشده است. البته بنیاد نشر آثار دفاع مقدس در صدد انجام اقداماتی در این زمینه است اما هنوز خروجی قابل توجهی نداشته است.

این عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: زندگی نامه این زنان باید در قالبهای هنری، فیلم و کتاب نشر پیدا کند. برای مثال معصومه آباد، خود با نوشتن کتاب “من زنده ام” غم مظلومیت و غربت خود در طول اسارت را به تصویر کشید که مورد استقبال گسترده مخاطبان قرار گرفت.

روح افزا اذعان کرد: تعداد زیادی از افراد من جمله زنان در جنگ تحمیلی مورد هجمه دشمن قرار گرفتند و به نوعی آسیب دیدند. بسیاری از آنها در بمباران شیمیایی مخصوصا حادثه سردشت شیمیایی شدند که این امر باید در مجامع بین المللی مطرح و دادخواهی شود.

وی در پایان با بیان اینکه به تازگی چند برنامه در مورد تکریم خانواده شهدای مدافع حرم ساخته شده است افزود: نقش زینبی بودن و فاطمی بودن زنان ایثارگر و همسران شهدا در تربیت فرزندان به تنهایی و هموار کردن مشکلات و صبوری آنان بدرستی تبیین نشده و این ظلمی مضاعف در حق تمام گروههای زنان در عرصه ایثار و جهاد است. و بهتر است سکوت مطبوعات و رسانه ها در این حوزه شکسته شود و حق مطلب در این زمینه تمام و کمال ادا شود.

*زنان آزاده در قانون چه جایگاهی دارند؟
منصوره صالحپور وکیل دادگستری نیز در این رابطه به خبرنگار ما اظهار کرد: قانون با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران و تقویت شأن و جایگاهشان در جامعه شرایط معیشتی و رفاهی متفاوت تری را نسبت به سایر افراد جامعه تدوین کرده و امتیازات ویژه ای برای آنان در نظر گرفته است.

صالحپور افزود: این قانون شامل در اولویت قراردادن اشتغال، خدمات بهداشتی درمانی، مسکن و تسهیلات بانکی و دیگر خدمات می باشد. ولی اینکه در عمل چه مقدار اجرا می شود و رضایتمندی این افراد از اجرای این قوانین را باید از دید آنها مورد بررسی قرار داد.

این مشاور حقوقی در پایان گفت: در جامعه ما زن و مرد بطور یکسان تحت حمایت قانون قرار دارند و این وظیفه نهادهای دولتی است که حقوق زن را طبق موازین اسلامی تضمین کند. در این میان زنان ایثارگر که در آزمون انقلاب و دفاع مقدس نقش موثری را ایفا کرده اند باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

*****************

زنان فرهیخته ایثارگر که در دوران تاریخ ساز انقلاب و دفاع مقدس نقش ماندگاری بر لوح ایران اسلامی مان زدند باید جلودار نقش الگویی زنان جامعه قرار گیرند.

مسئولان به منظور استفاده از توانمندی بانوان ایثارگر باید برنامه ریزی هدفمند و دقیقی انجام دهند و از این زنان در جهت ارتقای سطح علمی، فرهنگی، سیاسی، فکری و مدیریت جامعه بهره بگیرند و با ارائه تسهیلات لازم در جهت استفاده قوی تر و همه جانبه از بانوان ایثارگر در صحنه فعالیتهای اجتماعی حمایت جدی از این عزیزان به عمل آورند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار