8. شهريور 1395 - 16:13   |   کد مطلب: 12087
محمودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛
حال خوش هامون پس از 18سال فرا رسید/خشکی تالاب و تسلط طوفان‌های 120روزه در زابل
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تالاب‌ هامون پس از 18سال شرایط بهتر و کاملا متفاوتی را تجربه می‌کند، گفت: ‌با خشک شدن این تالاب، بیماری‌های تنفسی شیوع خواهد یافت.

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

در خصوص وضعیت کنونی تالاب هامون اظهار داشت: تالاب هامون در حال حاضر  نسبت به 17الی 18سال گذشته به دلیل سیلاب‌های رخداده امسال و بارندگی‌های سال آبی 95_94، شرایط بهتر و کاملاً متفاوتی را برای اولین بار تجربه کرده است.
 
وی گفت: هیچ سالی در ماه‌های مرداد و شهریور تالاب هامون آب نداشته، اما در حال حاضر، امسال شاهد حضور آب در سطح تالاب هستیم.
 
* ورود 60 میلیون متر مکعب آب به تالاب هامون
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حقابه زیست محیطی تالاب هامون در مجموع 60میلیون متر مکعب در سال است، افزود: با اینکه طی سالیان گذشته از تخصیص حقابه زیست محیطی فوق ممانعت کرده بودند، اما سال گذشته با زحمت بسیار، موفق به اخذ نصف حقابه تالاب شدیم.
 
محمودی ادامه داد:‌ امسال نیز با همکاری وزیر نیرو و استاندار طی دو مرحله، به میزان 40میلیون متر مکعب از حقابه زیست محیطی تالاب هامون را وارد بستر این تالاب کرده‌ایم.
 
وی افزود: با دریافت سومین مرحله از حقابه تالاب‌ هامون، امیدواریم آب موجود در بستر آن را به بارندگی‌های سال آبی برسانیم.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد:‌ طبق مذاکرات انجام شده با وزارت نیرو، هر زمان شرایط آبی تالاب نامناسب باشد، جهت آبدار نگه‌داشتن سطح تالاب، بر میزان حقابه زیست محیطی آن افزوده می شود.
 
* عمق یک متری آب در تالاب هامون
 
محمودی با بیان اینکه وسعت تالاب هامون 500هزار هکتار است و میزان آب موجود در آن معلوم نیست، گفت: آنچه مشخص شده عمق یک متری این تالاب است.
 
* عوامل داخلی خشک شدن تالاب هامون
 
وی ادامه داد: تبخیر سالانه 5هزار متری و دمای بالاتر از 40درجه در حالی در استان احساس می شود که میانگین بارندگی 60میلی‌متر بوده و بادهای 120 روزه مهمان همیشگی ما هستند، بنابراین رفته رفته آبگیر‌های کم عمق خشک می‌شوند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در خصوص دیگر عوامل خشک شدن برخی از قسمت‌های تالاب هامون بیان داشت:‌ تالاب هامون یک محیط بسته دارد و هیچ رودخانه‌ی فصلی یا دائمی وارد آن نمی‌شود، بنابراین بچه ماهی‌های وارد شده از طریق سیلاب با مصرف اکسیژن آب، رشد کرده و باعث خشک شدن قسمت‌هایی می‌شوند.
 
* هامون هیرمند آب دارد
 
محمودی گفت: قسمت‌های بسیاری از هامون هیرمند در اطراف کوه خواجه آب دارد.
 
وی بیان داشت:‌ این قسمت علاوه بر استفاده در جهت مصارف کشاورزی و دامداری به دلیل دخیل کردن مردم در حفظ و احیای تالاب هامون در خصوص بهره‌مندی از ظرفیت گردشگری نیز فعال شده است.
 
* تلفات پرندگان در سال 95 به صفر رسید
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: بر خلاف سال‌های گذشته که در جوار تالاب هامون شاهد تلفات بسیاری از پرندگان  و  تخم‌هایشان بودیم، اما امسال نه تنها حتی با مرگ‌ و میر یک مورد از آنها مواجه نشدیم، بلکه شاهد جوجه‌آوری و حضور پرندگان مهاجر نیز بودیم.
 
محمودی ادامه داد:‌ همچنین در بحث چرخش اکولوژیکی و تولید علوفه در نیزارهای با رشد خوبی مواجه بوده‌ایم.
 
* گزارش تلفات ماهی‌ها کذب است
 
وی گفت:‌ ماهی‌های موجود در تالاب هامون به دلیل بسته بودن موقعیت این تالاب، سرنوشتی جز مصرف ندارند، امسال صیادان ما میلیون‌ها تن ماهی صید کرده‌اند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: شیلات نیز از ماهی‌های خشک به عنوان مصارف جانبی برای تولید پودرهایی استفاده کرده است.
 
محمودی بیان داشت: تمامی ماهیان موجود در تالاب هامون درآمد خوبی برای مردم داشته است.
 
وی تصریح کرد: تلفات ماهی‌ها در تالاب هامون به این مشکل که بگوییم ماهی‌ها از بین رفته‌اند یا به گفته عده‌ای فاجعه زیست محیطی رخ داده، نبوده است.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: تلف شدن ماهی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که از آنها استفاده اقتصادی نشود، ماهی‌ها مگر چقد می‌خواهند عمر کنند؟
 
محمودی ادامه داد: اگر بین 6 تا 7ماه از آنها استفاده نشود، خود به خود می‌میرند.
 
وی تأکید کرد: خشک‌ شدن تالاب و دمای زیاد هوا منجر به تلف شدن اقتصادی ماهیان تالاب هامون نشده است، چرا که مردم زمانی که آب تالاب کم شده، اقدام به صید کرده و به بازار مصرف برده‌اند و یا با خشک کردن آنها به عنوان پودر فروخته‌اند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: صیادان برای صید ماهیان سامان‌دهی شده و تمام جوسازی‌های انجام شده در موردتلفات ماهی‌ها همه بیجا و بی‌مورد بوده است.
 
* مقصران خشکی تالاب هامون
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان بیان داشت: افغانستان با احداث سدهایی بر روی رودخانه هیرمند که در نهایت به تالاب هامون منتهی می‌شود، اجازه ورود آب را نمی‌دهد.
 
محمودی گفت: سدهای کجکی و کمال خوان در حال احداث، از جمله سدهایی هستند که حقابه تالاب هامون را از او دریغ کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه خشکسالی و شرایط تغییر اقلیم در بروز خشکی تالاب هامون بی‌تأثیر نبوده‌اند، تصریح کرد: نیروهای مرزبانی با ساخت دیواره‌های بزرگ (دایک مرزی) بین ایران و افغانستان دیگر مبادی ورودی آب را بسته بوده‌اند که با مطرح کردن موضوع در سطح هیئت وزیران، امسال تمامی موانع ورودی آب را گشودیم.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برداشت بی‌رویه و احداث چاه‌های غیر مجاز از عوامل تهدیدات تالاب نبوده، اما کشاورزی و الگوی کشت نه تنها در استان بلکه باید در کل سطح کشور اصلاح شود.
 
* خشکی تالاب هامون و چیره شدن طوفان‌های 120 روزه


محمودی در خصوص تهدیدات خشک شدن تالاب هامون بیان داشت: مستعد بودن کف تالاب برای تولید ریزگرد‌ها به همراه طوفان‌های 120 روزه شن از مهمترین تهدیدات خشک شدن تالاب هامون است، چرا که یک تالاب به لحاظ خاصیت طبیعی خود در مقابل طوفان‌های شن و بادهای 120 روزه زابل به عنوان یک جذب کننده قوی عمل می‌کند.
 
وی ادامه داد:‌ بنابراین با خشک شدن تالاب، خاصیت فوق از بین رفته و طوفان‌های 120روه بر شهر چیره خواهد شد.
 
* از شیوع بیماری‌های تنفسی تا مهاجرت مردم
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: از آنجاییی که زندگی تمام مردم به تالاب هامون وابسته است، بنابراین خشک شدن آن منجر به اختلال در خدمات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.
 
محمودی ادامه داد: در نهایت با شیوع بیماری‌های تنفسی و مشکلات اقتصادی، مردم مهاجرت خواهند کرد.
 
* ورود دستگاه دیپلماسی به بازپس گرفتن حقابه هامون
 
وی درباره اقدامات انجام شده برای احیای تالاب هامون گفت: طرح مدیریتی زیست‌بومی یکپارچه احیای تالاب هامون با هماهنگی فرابخشی بین دستگاه‌ها، به مدیریت صحیح آب و تأمین حقابه زیست‌محیطی آن پرداخته است.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: برای گرفتن حقابه تالاب‌ هامون از رودخانه هیرمند که افغانستان اقدام به احداث سد و ممانعت از ورود آب کرده، دستگاه دیپلماسی وارد عمل شده است.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار