14. شهريور 1395 - 15:59   |   کد مطلب: 12189
هر شهر و استان دارای غذاهای محلی خاص خود است . هریک از غذاهای محلی با امکانات ومواد موجود در شهرها تهیه می شوند و طعم و عطر ویژه ای دارند.

به گزارش شبنم همدان، هر شهر و استان دارای غذاهای محلی خاص خود است . هریک از غذاهای محلی با امکانات ومواد موجود در شهرها تهیه می شوند و طعم و عطر ویژه ای دارند. سر آشپز سایت شبنم همدان، یک غذای محلی همدانی را برای آموزش امروز در نظر گرفته است. کوفته برنجی از جمله غذاهایی است که در برخی  شهر های ایران به عنوان غذای محلی طبخ می شود. مواد اصلی آن برنج گوشت و لپه است  اما از نظر نوع سبزیجات و شیوه پخت هر شهر مستقل عمل کرده و دستوری بکر برای خود دارد. در ادامه با دستور پخت زهرا یاوری یگانه همراه می شویم

موادلازم برای پخت کوهته برنجی به روش همدانی:

گوشت ران گوسفندی 500 گرم.

برنج پخته شده 1پیمانه.

آرد نخودچی 100گرم.

تخم مرغ 3عدد.

لپه پخته شده 1/2پیمانه.

نمک وفلفل وزردچوبه به میزان لازم.

سبزی کوفته(ترخون.نعناع.ریحون) 500گرم.

روغن مقداری.

طرزتهیه:

گوشت این غذا به صورت چرخ شده استفاده می شود برای همین قبل از هرچیز باید گوشت را دو بارچرخ کنید. برنج ولپه را ازقبل بگذارید بپزد.

برنج، لپه و گوشت چرخ شده را در ظرفی بریزید و  همراه با نمک وفلفل وتخم مرغ ورز دهید. میتوانید برای عطر و طعم بهتر غذا یک قاشق پیازرنده شده وآب گرفته هم به مواد  اضافه کنید. سبزی ساتوری خرد شده راهم اضافه کنید و همچنان مواد کوفته را ورز دهید تا حالت کش دار پیدا کند. بعد داخل دستتان مقداری از مواد را قرار دهید و دستتان را به صورت کاسه درآورید و در مرکز مواد آن کاسه خرما یا گرد و یا تخم مرغ آبپز و پیازداغ و زرشک بگذارید و آن را شبیه توپ کوچک گرد کنید. باید از این مواد میانی داخل  هریک ازکوفته ها بگذارید وبه صورت گرد درآورید.
برای تهیه سس آن یک عدد پیازسرخ کرده وکمی رب گوجه ونمک وزردچوبه فراوان ریخته یک یا دو لیوان آب بریزید وچند دانه هم آلو داخل سس بریزید. وقتی آماده شد روی کوفته ها بریزید.  روی کوفته ها را باید سس بگیرد و30 تا 45 دقیقه با شعله ملایم زمان دهید تا غذا بپزد. درپایان طبخ یک قاشق آبلیموداخل آن بریزید و داخل ظرف مورد نظر بچینید و با جعفری وکمی سس آلو بخارا تزیین کنید.

نوش جان.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار