20. شهريور 1395 - 15:33   |   کد مطلب: 12308
در گذشته چندان به دنبال برندسازی نبودیم و تنها بر اساس سفارش مشتری تولید می‌کردیم اما امروز با جدیت فروش و عرضه برند خود را دنبال می‌کنیم.

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : این روزها به جرأت می‌توان ادعا کرد که بهترین خبر، رونق یک واحد تولیدی یا راه‌اندازی یک کارگاه صنعتی است، هرجا سخنی از ایجاد شغل و تولید ثروت به میان می‌آید بهترین لحظه برای دغدغه‌مندان اقتصادی در جامعه است؛ از همین روست که وجود چنین مکان‌های اقتصادی از لحاظ خبری برای جامعه امروز اهمیت یافته و واجد ارزش می‌شود.

البته عناصر مختلفی در اهمیت یافتن راه‎اندازی یک واحد تولیدی و یا کارگاهی نقش دارند که نخستین آن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری است که بر تولید داخل و استفاده از ظرفیت‌های کشور تأکید کردند.

از سوی دیگر کاهش قیمت نفت و در نتیجه آن کاهش چشمگیر درآمدها، کشور را به این سمت سوق داد که برای تأمین نیازهای خود باید به تولید، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی روی آورد.

این عوامل و اهمیت ایجاد اشتغال دست به دست هم داد تا فعالیت یک کارگاه تولیدی یا واحد صنعتی به اولویت اصلی کشور و به تبع آن استان بدل شود و دغدغه مدیران و فعالان اقتصادی به راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی محدود شود.

بدون تردید در شرایط فعلی ایجاد و راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی تولیدمحور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و به همین دلیل تلاشگران این عرصه را باید جهادگران امروز دانست زیرا تولید شغل و ثروت، جامعه را از خطرات بسیاری چون آسیب‎های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مصون می‌دارد.

از سوی دیگر به خطر افتادن منابع آبی، بسیاری از کشاورزان را نیز نسبت به آینده خود بیمناک کرده و برخی از آنان به فکر تغییر شغل خود افتاده‌اند به طوری که در عرصه صنعت و تولید به دنبال شغلی برای خود می‌گردند.

وضعیت امروزی شرایطی را فراهم کرده که تولیدکنندگان به دنبال کاهش قیمت تمام شده محصولات و به دست آوردن قدرت رقابت در بازار هستند و بنابراین در راه کاهش هزینه‌ها تلاش خواهند کرد.

بدون تردید مکان یک کارگاه تولیدی نقش بزرگی در هزینه‌های آن خواهد داشت و ایجاد واحدهای تولیدی در روستاها می‌تواند این هزینه را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و البته در ایجاد شغل برای جوانان بیکار روستایی موثر واقع شود به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم در روستاهای استان محصولات بسیاری از جمله لباس و کفش تولید می‌شود.

در میان خبرهای ناخوشایند اقتصادی در استان مبنی بر سخت بودن شرایط تولید، شنیدن این خبر که یک کارگاه تولیدی در حال فعالیت بوده و محصولات مناسب و با کیفیتی را در یک روستا تولید می‌کند ما را بر آن داشت تا از نزدیک این واحد تولیدی را ببینیم.

یکی از تولیدکنندگان پوشاک در استان همدان در روستای یکن‌آباد همدان مستقر شده و مشغول به فعالیت است به همین دلیل خبرنگاران در همدان، طی بازدید از این واحد تولیدی، درصدد انعکاس موفقیت این واحد و البته انتقال مشکلات و موانعی احتمالی آن برآمدند تا در سال اقتصاد مقاومتی تا حد امکان به وظیفه خود در راه تحقق مطالبات مقام معظم رهبری عمل کرده باشد.

تولید با برند مخصوص پس از سال‌ها تولید سفارشی

مدیر تولید این واحد تولیدی در همدان با بیان اینکه فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کردیم، اظهار کرد: در ابتدا با تولید پیراهن مردانه فعالیت خود را آغاز کردیم و به ترتیب خط تولید شلوار پارچه‌ای، شلوار جین و سویشرت را راه اندازی کردیم.

مهدی موقرنیکو با بیان اینکه در سال جاری نیز خط تولید کت و شلوار را راه‌اندازی کردیم، افزود: پیش از این مکان کوچکی در اختیار داشتیم و به صورت کلی بر خیاطان پراکنده نظارت می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در یک مکان متمرکز شدیم، تصریح کرد: در گذشته چندان به دنبال برندسازی نبودیم و تنها بر اساس سفارش مشتری تولید می‌کردیم اما امروز با جدیت فروش و عرضه برند خود را دنبال می‌کنیم.

مدیر تولید کارگاه دیبا با بیان اینکه از سال گذشته با جدیت تولیدات خود را با نماد مخصوص به خود آغاز کردیم، ادامه داد: در حال حاضر در همدان دو شعبه فروش راه‎اندازی شده و در شهرهایی چون ملایر، مشهد، کرمانشاه نیز شعبه فروش ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه در فاز توسعه به دنبال راه‎اندازی خط تولید لباس بچه‌گانه هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر توان این را داریم که لباس بچه‌گانه را 20 تا 30 درصد زیر قیمت فعلی به بازار عرضه کنیم.

کیفیت مطلوب تولیدات داخل کشور

موقرنیکو با اشاره به اینکه مواد اولیه تولید لباس‌ها از داخل کشور تأمین می‌شود، گفت: کیفیت پارچه‌های تولیدشده در داخل کشور بسیار مطلوب و قابل قبول است.

وی با بیان اینکه در کارگاه تولیدی 90 نفر مشغول به کار هستند، اظهار کرد: در هر فروشگاه نیز حدود 6 نفر شاغل هستند.

مدیر تولید کارگاه دیبا با اشاره به اینکه در سال جاری 15 شغل جدید اضافه کردیم، افزود: هر آنچه در فروشگاه‌های وابسته عرضه می‌شود محصولات تولیدی کارگاه است و با توجه به قیمت و کیفیت مطلوب آن، امکان رقابت در بازار را داریم.

وی با بیان اینکه هزینه‌ها را به شدت کاهش دادیم، تصریح کرد: در حال حاضر تنها در یک شیفت کاری فعالیت می‌کنیم اما ظرفیت راه‌اندازی شیفت دوم را داریم که البته هنوز این اتفاق رخ نداده است.

فعالیت بدون تسهیلات بانکی

موقرنیکو با بیان اینکه تاکنون ریالی از تسهیلات بانکی استفاده نکرده‌ایم، ادامه داد: در ابتدا جلب نظر شرکت‌های معتبر تولیدکننده پارچه بسیار سخت بود اما بالاخره موفق شدیم اعتماد آنان را جلب کرده و مواد اولیه را با تنفس در پرداخت هزینه آن دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه میزان سود تولیدات خود را تا حد امکان کاهش دادیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 درصد سود برای فروش کت و شلوار در نظر گرفته شده و برای برخی از کالاها تنها سودهای 2 تا 3 هزار تومانی دیده شده است.

مدیر تولید این کارگاه تولیدی با بیان اینکه با ایجاد فروشگاه‌ها به دنبال حذف دلالان و واسطه‌های تولید بودیم، گفت: هر چند فروشگاه ما در مناطق بالای شهر واقع نشده اما اهالی این مراکز خریدهای خود را از شعب واقع در مناطق شناخته نشده، انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغات تاکنون به خوبی عمل نکردیم، اظهار کرد: در هدفگذاری‌هایی که در سال جاری برای مجموعه در نظر گرفتیم، به رفع نواقصی  که تاکنون با آن‌ها مواجه شده‌ایم، خواهیم پرداخت.

موقرنیکو با بیان اینکه چند طراح لباس را به مجموعه اضافه کردیم، افزود: چند نفر نیز در حال گذراندن دوره‌های آموزشی طراحی هستند تا بتوانیم محصولات به‌روز و مورد پسند داخلی را تولید و به بازار عرضه کنیم.

رصد مداوم بازار برای اطلاع از سلیقه‌ها

وی با اشاره به اینکه مدل، رنگ‎بندی و جای دکمه‌ها توسط طراحان مشخص می‌شود، تصریح کرد: طراحان مدتی پیش در تهران به دنبال یافتن مدل‌هایی بودند که در چند ماه دیگر در جامعه مد می‌شود.

مدیر تولید دیبا با بیان اینکه باید بتوانیم مد روز را پیش‌بینی کنیم، ادامه داد: باید به شکلی بازار رصد شود که نیاز سه یا چهار ماه آینده را پیش‎بینی و محصولات متناسب با آن را تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا مشکلاتی با بیمه تأمین اجتماعی داشتیم که برطرف شده و بخشی از آن نیز در حال رفع است، خاطرنشان کرد: متأسفانه ممیزهای مالیاتی تفاوتی بین یک تولیدی که اجناس خود را با سود بالا عرضه می‌کنند قائل نشده و به همه با یک چشم نگاه می‌کنند.

سنتی بودن تولید مانع توسعه

موقرنیکو با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت خود از هزینه‌های بیمه، مالیات و بهداشت اطلاع نداشتیم، گفت: سنتی بودن تولید مشکل اصلی این عرصه در کشور است.

وی با بیان اینکه اشتغالزایی برای افراد یکی از رویکردهای اصلی ماست، گفت: به طور حتم این اتفاق حس خوبی را ایجاد می‎کند.

مدیر تولید دیبا با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخل یکی از مطالبات رهبری بوده و ما سعی کردیم در این راه گام برداریم، اظهار کرد: راه‎اندازی این واحد تولیدی علاوه بر اینکه به تأمین معیشت خود ما کمک می‌کند، زمینه‌ای برای حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: امیدوارم با توسعه واحدهای تولیدی داخل، بستر برای اشتغالزایی و تحقق شعار سال را شاهد باشیم.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار