12. ارديبهشت 1396 - 8:51   |   کد مطلب: 16522
یک دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، معتقد است رئیس جمهور آینده در دیدگاه هایش نقش اساسی و محوری برای خانواده قائل باشد و زن را در چهارچوب خانواده ببیند و شعارهای عوام فریبانه ای چون افزایش استخدام زنان، ایجاد پست های مدیریتی برای زنان کشور هیچ درد و گره ای را از مشکلات واقعی زنان جامعه ما حل نخواهد کرد! بلکه نگاه جامع و کامل به نقش یک زن در خانواده و اجتماع از بعد مادری، همسری و فراهم کردن شرایط سهل و امن حضور اجتماعی و سیاسی زنان از مهم ترین خواسته های زنان است .
رییس جمهور,زنان,انتخابات,انتظارت زنان از رییس جمهور,اشتغال زنان,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : انتخابات ریاست جمهوری یکی از بزرگ ترین و مهم ترین رویدادهای سیاسی در کشورها محسوب می شود؛ آحاد ملت ایران که در سن تلکیف سیاسی و شرکت در انتخابات قرار دارند با توجه به تبلیغات رسانه ای و سفرهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری به پای صندوق های رأی می روند. اگر چه حضور همه آحاد ملت نشان دهنده مقبولیت نظام است و همه در حفظ آرمان های انقلاب اسلامی دارای از سوی رئیس جمهور منتخب دارای وحدت کلمه هستند اما قشرهای مختلف مانند قشر دانشجویان، کارگران، هنرمندان و از همه مهمتر جامعه زنان کشور به عنوان نیمی از بنده فعال سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از رئیس جمهور آینده خود انتظارات خاصی دارند. خبرنگار طنین یاس به بین زنان رفته تا درباره انتظارات بانوان از جمله انتظارات زنان متأهل خانه دار و کارمند از رئیس جمهوری آینده سؤال بپرسد. 

 زهرا تقوی فوق لیسانس تربیت اسلامی از فعالان حوزه زنان است، او می گوید: مهم ترین انتظاری که از رئیس جمهور دارم این است:« هوشمندانه عمل کرده و زنان و دختران کشورمان و مسائل مربوط به آنها را در مسیر سیلابی که غرب برای زن و خانواده در صد سال اخیر به وجود آورده، قرار ندهد.»

وی می افزاید: متأسفانه غرب به خاطر فلسفه غلطی که نسبت به زن و خانواده در پیش گرفته، کارهایی انجام می دهد که قداست وجودی زنان را از آنها گرفته و برعکس با عریان کردن و سلب حیثیت از آنها به اسم آزادی، جنس زن را در جهان تحقیر کرده است.

 چنانچه می توان گفت: ظلمی که تاریخ غرب نسبت به زن مرتکب شد در تاریخ بشر بی نظیر است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه در کشور ما هم در قالب تساوی در رفتارها، منش ها، پوشش ها و ... در فضای حقیقی و مجازی، مصادیق زنانِ تحقیر شده، دیده می شوند! می گوید: «جای بسیار تأسف دارد که در کشور اسلامی ما  سیاستمداران با کوته بینی، زن و جامعه را در مسیر همان سیلاب غربی قرار دهند.»

تقوی می گوید: « درخواست من از رئیس جمهوری آینده این است که نگرش شان به زن، نگرشی فاطمی یا همان الگوی سوم زن باشد که در اصل پاسداشت کرامت و قدسات زن و مادر در جامعه است.

وی در ادامه زن را یک مجود مقدس می داند و می گوید: این قداست  به این خاطر است که وجود زن بستر خلقت انسان و باعث تربیت نسل انسان است و در کنار همه اینها به عنوان یک شهروند می تواند تمام نقش های اجتماعی متفاوت را بر عهده بگیرد؛ اما متأسفانه در 50 سال اخیر چیزی که نصیب زنان شده این است که به اسم " تجلیل"، " تحقیر" شدن و این را می توان در فیلم های هالیودی، تبلیغات و فضای مجازی دید.

این کارشناس مسائل زنان با بیان اینکه برازنده کشور ما با ارزش های اسلامی و پشتوانه قوی فرهنگی هست که زن جایگاه مقدس، کارساز، نجیب و با کرامت خود را داشته باشد و نه برنامه ای که استکبار چیده است خاطرنشان می کند: هر سیاستمداری دانسته یا ندانسته زنان و دختران جامعه ما را در همان مسیر غرب قرار دهد، ظلم بزرگی به جامعه زنان کرده و توقع من این است که رئیس جمهور آینده جایگاه زنان  و دختران ما را به او برگرداند.

در سال های اخیر شعارهای زیادی برای جلب آراء زنان جامعه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و حتی نمایندگی مجلس شورای اسلامی داده شده است، به طوری که در اذهان عموم جامعه زنان این برداشت شده که « نگاه به زن در دوره  تبلیغات انتخاباتی، نگاهی ویترینی و غیرکاشناسی است »! چیزی که در چهارسال اخیر با برخی از اقدامات ناشیانه در حوزه زنان! رنگ بوی واقعیت به خود گرفته است!

کژال احمدی دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، معتقد است رئیس جمهور آینده در دیدگاه هایش نقش اساسی و محوری برای خانواده قائل باشد و زن را در چهارچوب خانواده ببیند و شعارهای عوام فریبانه ای چون افزایش استخدام زنان، ایجاد پست های مدیریتی برای زنان کشور هیچ درد و گره ای را از مشکلات واقعی زنان جامعه ما حل نخواهد کرد! بلکه نگاه جامع و کامل به نقش یک زن در خانواده  و اجتماع از بعد مادری، همسری و فراهم کردن شرایط سهل و امن حضور اجتماعی و سیاسی زنان از مهم ترین خواسته های زنان است .

وی می گوید: اینکه یک زن بتواند هم به بهترین وجه ممکن نقش همسری و تربیت فرزندان خود را ایفا کند و در کنار آن با تسهیلاتی که قانون برای او در نظر گرفته و دولت مجری دقیق آن است – چون مرخصی زایمان، مرخصی شیردهی، انعطاف پذیری ساعات کار بانوان، پیگیری بیمه زنان خانه دار، فراهم کردن شرایط دورکاری در صورت امکان و .. - توانمندی های خود را  عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و .. جامعه نشان دهد، باعث خودباوری جامعه زنان و  توسعه یافتگی کشور خواهد شد.

دغدغه های زن هیچ گاه از خانواده جدا نیست، گویی سایه نقش همسری و مادری بر سایر نقش های زن چنان افکنده شده است که او حتی در خلوت خود در روزهای که نیاز بیشتر به دیده شدن دارد باز هم دغدغه مند همسر و فرزندان است و همین دغدغه ها موی او را سفید می کند!

فاطمه نزهت کارمند یک مرکز فرهنگی و مادر دو دختر دانش آموز است، او در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به وضعیت فرهنگی جامعه تمام نگرانی خود را معطوف به فرزندانش می کند و می گوید: منشاء بسیاری از نگرانی های ما در مدارس است! مدارسی که تعلیم را بر تربیت رجحان داده اند و با توجه به رسوخ مباحث ضد فرهنگی از طریق ماهواره و فضای مجازی هر روز شاهد اخبار ناراحت کننده ای از وضعیت پوشش، رفتار و حتی اعتیاد دانش آموزان هستیم!

وی می افزاید: من از رئیس جمهور آینده انتظار دارم، قوی ترین افراد را برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ وارشاد اسلامی انتخاب کند تا با مدیریت درست، دغدغه های خانواده ها از بُعد فرهنگی – تربیتی فرزندان شان کمتر شود.

بزرگترین آرزوی هر زنی تشکیل خانواده و بعد هم مادر شدن است، هر چه بیشتر مادر می شود عاشق تر می گردد اما اوضاع کنونی جامعه از  بعد اقتصادی و اجتماعی زندگی را طوری رقم زده است که گویی بزرگترین عشق یک زن، کار او شده است و اگر کار داشته باشد، شوهر دارد، حضور اجتماعی دارد .. اما عاشق نمی شود!

محبوبه عابدپور، فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر و شاغل است او که چند سالی است تشکیل خانواده داده است با اشاره به وضعیت اقتصادی حاکم بر خانواده ها، اشتغال زنان را از ملزومات گذران زندگی در سطح متوسط می داند  و می گوید: باور کنید برای یک خانم سخت است که هم خانه داری کند، هم  به همسر و فرزندان برسد و هم نگران کارهای خارج از خانه خود باشد! به نظر من بیشترین دغدغه و آروزی زنان کارمند این است که وضعیت اقتصادی کشور و اشتغال مردان طوری رقم بخورد که دیگر نیاز به کار کردن بانوان نباشد.

وی در ادامه می گوید: حال که این موضوع در کوتاه مدت میسر نیست، مهم ترین خواسته ما از رئیس جمهور آینده این است که شرایط اشتغال زنان را با توجه به شرایط روحی و جسمی آنها فراهم کند و در این میان امنیت شغلی و امنیت روانی در محیط کار بسیار حائز اهمیت است.

  وقتی مادر خانواده از  هر جهت سلامت باشد، خانواده او هم در سلامت به سر می برند، سلامت و تندرستی فکری و جسمی مادر خانواده، از او یک تکیه گاه محکم برای همسر و فرزندان می سازد و به قولی ورزش مادر سلامتی است، چیزی که شاید در هیاهوی مشغله های سیاسی و اقتصادی سیاستمداران و دولتمردان ما کمتر به آن توجه شده است!

زهرا شجاعی، بانوی تکواندوکاری است که دارای چندین مدال استانی است او یکی از رمانتیک ترین آروزهایش را دیدن فاطمه دخترش بر سکوی قهرمانی جهان در ورزش تکواندو می داند و می گوید: « خواسته من از رئیس جمهور آینده این است که به ورزش های قهرمانی بانوان توجه بیشتر داشته و مسیر را برای حرکت رو به جلوی زن محجبه ایرانی در ورزش هموار سازد.

وی از زنان مسلمان ورزشکار به عنوان سفیران حجاب و عفاف در کشورهای دیگر یاد می کند و می گوید: « از رئیس جمهوری آینده می خواهم که به سفیران معنوی و فرهنگی عرصه ورزش در خور یک زن ایرانی اعتماد کند و با برداشتن موانع و تبعیض ها راه ها را برای موفیت  آنها هموار سازد.»

با ارتقاء سطح بهداشت و بهبود اوضاع زندگی مردم، امید به زندگی چندین برابر شده است این را می شود از موهای سفید و دستان لرزان و قدم هایی توجه شد که به کمک عصا راه می روند! و در این بین مادربزرگ ها بیش از پدربزرگ ها از نظر جسمی و روحی نیازمند توجه هستند، از این رو است که بسیاری از بانوان در گفت و گو با خبرنگار طنین یاس، نگرانی ها از بیمه  زنان سالمند به ویژه زنان سالمند خانه دار، تنهایی زنان سالمند، خانه های استیجاری و کرایه های گران و تأمین هزینه های بیماری هایی که مادربزرگ ها با آن دست و پنجه نرم می کنند،  بالابودن سن بازنشستگی زنان از مهم ترین دغدغه هایی بود که بانوان به آن اشاره داشتند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار