15. بهمن 1396 - 11:43   |   کد مطلب: 20671
گم‌شدن هویت که از آن به بحران هویت یاد می‌شود یکی از دلایل بنیادین چنین ناهنجاری‌هایی است. دلیل دیگر تقلید کورکورانه از دشمن است.
بدحجابی,بدپوششی,آسیب های اجتماعی,هنجارشکنی,بی حجابی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

مهم ترین دلایل بدحجابی و بدپوششی افراطی در جامعه

بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابیبدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از طنین یاس : بدپوششی و تن نمایی دیگر چهارفصل شده است. حتی خردسال و نوجوان و جوان و .. کهنسال هم ندارد! تازگی ها در کورسی عجیب مادران در کنار دختران جوان به دنبال دست یافتن به نگاه ها و تحسین های خیابانی یا شاید مترویی.. با آرایش هایی تندتر و پوششی نامناسب تر از دخترکان دبیرستانی قدم می زنند!.

 

هوا که گرم است شال ها کوتاه می شود و موها بلوند! هوا که سرد می شود همان شال کوتاهی که یادآوری کارتون حنا دختری در مزرعه بود به کلاهی  کاموایی تغییر شکل می دهد. بهار مانتوها کوتاه و شلوارها جذب تر می شود و پاییز چه سردی هوا گزنده باشد و چه نباشد بازار پالتوهای کوتاه و چکمه های بلند بدقواره داغ داغ می شود

 

در خیابان های شهرهای کلانشهرهایی چون تهران یا کرج که قدم می زنی، اگر ندانی که در کشور اسلامی هستی و زنانی که اطرافت در حال قدم زدن هستند مسلمانان شاید تصور کنی که با طرفه العین با گذاشتن یک قدم از خانه بیرون در یکی از کشورهای اروپایی فرود آمده ای! براستی چرا اینگونه شده است؟

 

سولماز آرایش جیغی قرمز رنگی کرده و با دوستش در حال خرید شال از دستفروش است، شال را از فروشنده می گیرد و به گونه های مختلف روی سر خود می بندد. اصرار به بستن شال به روش هایی دارد که گوش و  بخشی از سفیدی سینه اش را به نمایش می گذارد. در پاسخ به سؤال که چرا اینقدر اصرار به بستن شال به این گونه دارد؟ می گوید: اگر امکانش بود همین را هم نمی بستم! حجابی که از سر زور باشد مثل نماز خواندن و درس خواندن زورکی و بدون اعتقاد قلبی است.

 

کیمیا دختر دیگری که همراه اوست نیز می گوید: حجاب خوب است اما مگر چقدر جوان هستیم! زیبایی دوران جوانی را نباید از دست داد من از 40 سالگی دیگر حجاب می گیرم و با صدای بلند می خندد و می گوید: هر چند آن زمان دیگر پوستم آویزان شده و کسی به ما نگاه نمی کند.

 

در ایستگاه اتوبوس چند پسر جوان که به نظر دانشجو می رسند در حال صحبت کردن هستند، از امتحانات آخر ترم برگشته اند... یکی از آنها در پاسخ به این سؤالم که آیا ازدواج کرده اند یا نه ؟ با صدای بلند می خندد و می گوید: دل خوش و پول سیری چند؟! پولمان کجا بود وگرنه تا حالا اقدام کرده بودیم ؛ آنها گرانی، بی کاری، بالا بودن سطح توقع دخترها و همچنین تجربه تلخ سایر دوستان شان در امر ازدواج را که به طلاق محکوم شده، بیشترین دلایل عدم تمایلشان به این سنت الهی می دانند.

 

فرشید که دانشجوی سال آخر رشته الکترونیک است می گوید: « زن بگیرم که بعد مهریه اش را از من طلب کند و منم مجبور شوم طلاقش دهم» !

 

امین نیز معتقد است ، بُعدی از ازدواج ، تأمین نیاز محبت و احساس عاطفی انسان است، وقتی دخترها با زیباترین صورت ممکن در دانشگاه هستند و در دورهمی های دوستانه و ... می توانند این نیاز را با توجه به خواست خود!! تا حدی تأمین کنند دیگر چرا ازدواج و قبول مسئولیت..!

 

از نظر محمدحسین، هم در دسترس بودن دخترها هر چند در اندازه های « دوستی های اجتماعی» که کلاه شرعی برای داشتن ارتباط با جنس مخالف است یکی از بزرگترین موانع فرهنگی ازدواج است او می گوید: به شخصا بیشتر طالب رونمایی و کشف چیزی هستم که باید دنبالش را بگیرم نه اینکه او به دنبال من راه بیفتد و این نظر همه ما پسرهاست ولی اگر عیانش کنیم متهم به فسیل بودن افکار خواهیم شد.

 

تقلید کورکورانه از مدل شکست‌خورده بی‌حجابی غربی

 

از حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صالحی  مضرات و آسیب‌های بدحجابی در جامعه چیست؟ وی پاسخ می‌دهد: در سایه شوم بدحجابی بسیاری از جرایم خود را نشان داده و فحشا نشر پیدا می‌کند؛ آسیب‌هایی از قبیل طلاق، از هم پاشیدگی خانواده، مواد مخدر و تولد فرزندان نامشروع همگی در پی بی‌حجابی و نبود حد و مرز بین محرم و نامحرم بروز پیدا می‌کنند. بزرگ‌ترین آسیب تنزل شخصیت والای زنان است. در قرآن بهشت زیر پای زنان مسلمان نهاده شده حال آنکه در غرب می‌خواهند از زیبایی زن برای سودجویی‌ها و حتی فروش کالاها و محصولاتشان در جهت اشاعه فرهنگ مصرف‌گرایی سوءاستفاده کنند.»

 

وی در ادامه: «گم‌شدن هویت که از آن به بحران هویت یاد می‌شود یکی از دلایل بنیادین چنین ناهنجاری‌هایی است. دلیل دیگر تقلید کورکورانه از دشمن است. جای تعجب دارد که خود غرب به اعتراف جامعه شناسان غربی از مقوله بی‌حجابی و اختلاط زن و مرد بزرگ‌ترین ضربات را خورده و شکست‌ها و آسیب‌های اجتماعی زیادی را متحمل شده است، با این حال ما می‌خواهیم با تقلید کورکورانه همان مدل شکست‌خورده را دنبال کنیم! از هم پاشیدگی خانواده در غرب، تولد فرزندان نامشروع، بالا رفتن آمار کودکان بی‌سرپرست و... همگی از پیامدهای شوم بی‌حجابی در غرب محسوب می‌شوند.»

 

این کارشناس فرهنگی: «نقش خانواده در نهادینه کردن مسئله حجاب در بین فرزندان را بسیار مهم دانست و افزود : اگر اهمیت و حساسیت خانواده روی مقوله حجاب بیشتر شود، مسلما بخش عمده‌ای از این معضل حل و فصل خواهد شد. جهل و نا آگاهی نسبت به اهمیت و ضرورت حجاب نیز می‌تواند دلیلی بر بدحجابی و بی‌حجابی باشد؛ بخشی از قضیه هم به کم شدن حساسیت مردان بر این مقوله بر می‌گردد. مردان باید با قاطعیت بر حجاب نوامیس خود تاکید و تذکر داشته باشند..»

 

مریم انوری دانشجو است  و در حالی که شال از روی سرش افتاده، با نگاه به آیینه ماشین تجدید آرایش می کند، بالاخره با اکراه از آیینه دور می شود و در حالیکه گوشه شال را روی سرش انداخته است، از ماشین پیاده می شود.. وقتی متوجه می شود که خبرنگارم و موضوع گزارشم حجاب است، می گوید: بروید سراغ دزدها ، من شال داشته باشم یا نداشته باشم چه فرقی به حال فقر و فلاکت این مرد می کند! بعد هم می گوید: اگر از الگوهای خودم پیروی کنم حداقل بی حجابم و به قول شما فقر فرهنگی دارم، بهتر از این است که دزد شوم و فراری خارج نشین!

 

 این دختر جوان می گوید: الگوهای واقعی این مردم شهدا بودند که الان مردم فقط به زبان، ادعای مدیون بودن به آنها را دارند.

 

مهم ترین دلایل بدحجابی و بدپوششی افراطی در جامعه

 

الهه امینی، جامعه شناس معمولا آنچه زنان و مردان بدپوشش به عنوان بهانه برای این کار خود می آورند را نوعی واکنش روانی بر می شمارد و می گوید: وقتی انسان ضعیف النفس،  خطا می کند به دنبال یک مقصر است در مورد زنان و مردان بدحجاب هم باید گفت که مهم ترین مسئله ای که آنها را ترقیب به این نوع رفتار  و هنجار شکنی می کند  ریشه در تبرج و خودآرایی آنها دارد و از سویی دیگر برخی از زنان تمایل به دیده شدن و پسندیده شدن دارند بنابراین به نظر می‌رسد زنان و دخترانی که حجاب و پوشش مناسبی ندارند به‌نوعی درصدد هستند خود را در جامعه نشان دهند.

 

این جامعه‌شناس: تضعیف و فروپاشی بنیان خانواده، افزایش آسیب‌های اجتماعی، کاهش اعتماد خانواده‌ها به دختران و زنان، افزایش تجاوزهای جنسی، بی‌بندوباری‌های اجتماعی و به‌تبع آن افزایش طلاق و اعتیاد و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه از عواقب جبران نشدنی رعایت نکردن حریم عفت و پوشش در جامعه توسط زنان و دختران را از تعبات و پیامدهای بدحجابی و هنجارشکنی ظاهری در جامعه دانست.

 

از نظر جامعه شناسان 15 دلیل برای عدم توجه و علاقه جوانان به حجاب وجود دارد که عبارتند از « فقدان شناخت لازم در خصوص گرایش یا عدم گرایش به حجاب بین دانشجویان دختر،تقابل میان حجاب رسمی و حجاب هنجاری، تأثیر دوستی با جنس مخالف در بدحجابی، تأثیر شیوه برخورد با دختران در دوران بلوغ بر پوشش آنها، تأثیر سیاسی‌شدن موضوع حجاب بر كاهش گرایش به پوشش مناسب ، نگاه مقدس به چادر، نارضایتی از‌ وضعیت موجود، وابستگی ذهنی به جامعه مرجع‌، ضعف کنترل اجتماعی، اثرپذیری‌ از‌ شبکه‌های ارتباطی، دشواری شرایط ازدواج‌، چرخش‌های هنجاری جامع، »

انتهای پیام/ص

بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابیبدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بدحجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بی حجابی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی بدپوششی

دیدگاه شما

آخرین اخبار