13. اسفند 1396 - 23:37   |   کد مطلب: 21044
یک کارشناس تغذیه گفت: پوکی استخوان یک بیماری خطرناک و خاموش است زیرا هیچ علامتی از خود ندارد و پس از شکستگی استخوان ها فرد متوجه آن بیماری در بدن خود می شود و گاهی این شکستگی ها باعث ناتوان شدن و حتی مرگ افراد می شود.
پوکی استخوان,زنان,شکستگی استخوان,تراکم استخوان,جذب کلسیم,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : پوکی استخوان بزرگترین دغدغه خانم ها برای سال های میانسالی است، مشکلی که دیر یا زود به سراغ همه زنان جوان خواهد آمد؛ بنابراین لازم است خود را برای مقابله با این تهدید جدی آماده کنیم.

مرجان نادری، کارشناس تغذیه در این باره به خبرنگار آرمان زنان گفت: این بیماری خاموش بدون اینکه علائم بالینی داشته باشد پیشرفت می کند و اولین بار ممکن است خود را با شکستگی استخوان و یا حتی مرگ نشان دهد، البته در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان است.

وی افزود: برای آن که بدانید از پوکی استخوان رنج می برید یا نه باید به پزشک مراجعه کرده و با انجام اسکن استخوان به میزان تراکم استخوان خود پی ببرید، با توجه به اینکه ایران جامعه جوانی دارد احتمال شیوع این بیماری در سال های آینده بسیار زیاد است.

زنان بیشتر در معرض ابتلا به پوکی اسنخوان قرار دارند

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: ریسک شکستگی های شایع از پوکی استخوان در سنین 50 سال به بالا بسیار زیاد است که این شکستگی ها اغلب در نواحی مهره های کمر، استخوان بالای پا و انتهای استخوان ساعد است. که این آمار در خانم ها 40 و در آقایان 12 درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: ورزش و رژیم غذایی مناسب در نوجوانی برای افزایش تراکم استخوان بسیار موثر است هرچند که ورزش بیش از حد باهش کاهش توده استخوانی می شود، انجام ورزش باید مفرح و منظم باشد و قطع ناگهانی ورزش عاملی در جهت کاهش توده استخوانی خواهد بود.

نادری بیان کرد: استروژن هورمونی است که باعث تحریک و جذب کلسیم از روده ها می شود و پروژسترون ترکیب استخوان سازی را افزایش می دهد و این ترکیب استخوانی به وضعیت سیکل های قاعدگی بستگی دارد.

وی گفت: شروع زودرس قاعدگی باعث افزایش تراکم استخوانی و تاخیر آن موجب کاهش توده استخوانی خواهد شد بنابراین کنترل قاعدگی از موارد ضروری پیشگیری از پوکی استخوان است.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: نمک عاملی است که مانع جذب کلسیم در بدن می شود پس استفاده از دوغ های آماده گرنمک در بازار جذب کلسیم را مختل می کند.

وی با بیان اینکه بعضی بیماری ها می توانند عاملی برای شروع یا رشد پوکی استخوان در بدن شوند، گفت: برخی از این بیماری ها مانند انواع سرطان ها و بیماری دیابت، یائسگی زودرس، کم کاری تیروئید، مصرف مواد مخدر و سیگار هم چنین مصرف داروهای ضدتشنج و داروهای ضدانعقاد خون نیز باعث افزایش پوکی استخوان می شود.

نادری تاکید کرد: ورزش، تغذیه مناسب و تحرک کافی می تواند به رشد تراکم استخوانی کمک شایانی کند به طوری که اگر در تغذیه روزانه دو لیوان شیر گاو در وعده های غذایی خود بگنجانیم و هر روز پوست بدنمان را در معرض نور آفتاب قرار دهیم و رژیم غذایی مملو از کلسیم و ویتامین دی داشته باشیم قطعا پوکی استخوان به سراغمان نمی آید.

وی اضافه کرد: تغذیه مناسب می تواند روند پوکی استخوان در زنان را به میزان چشم گیری کاهش دهد، کلسیم عاملی است که اگر در برنامه ی غذایی روزانه زنان مورد توجه قرار بگیرد تاثیر به سزایی در افزایش تراکم استخوانی آنها دارد.

کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: عادات بد غذایی نظیر مصرف نوشیدنی ها نوشابه های گازدار، داروهای مکمل لاغری به صورت خودسرانه و مصرف فست فودها میزان پوکی استخوان را در زنان افزایش می دهد.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار