19. فروردين 1397 - 8:43   |   کد مطلب: 21437
نقش موثر بانوان در حمایت از کالای ایرانیک
تشکیل کمپینی از زنان در ارتباط با خرید کالای ایرانی
با توجه به تاثیر بانوان در مدیریت الگوی مصرف خانواده ، حمایت از کالای ایرانی بدون نقش آفرینی این قشر امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : تحقق اهداف اقتصادی در هر کشوری ، مرهون ایفای نقش سازنده عموم مردم در آن جامعه خواهد بود و در صورت تاثیرگذاری مثبت و مسئولیت پذیری فزاینده آحاد جامعه،حصول اهداف از پیش تعیین شده در تمامی حوزه های فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و علی الخصوص اقتصادی به نحو مطلوب تری مُیَسَر خواهد شد.

در این میان،نقش زنان و بانوان به عنوان نیمی از اقشار جامعه در نیل به مقاصد تعریف شده،بسیار نافذ است و این قاعده در ارتباط با کشور ایران نیز صادق است.

با عنایت به مدیریت الگوی مصرف در خانوارهای ایرانی از سوی زنان،بیش از پیش به این واقعیت پی خواهیم برد که با عزم بانوان ، تقویتتولید ملی و حمایت از کالای ایرانی بصورت شایسته و سازنده ای محقق خواهد شد.

به واقع،در نظر گرفتن این واقعیت که بخش عمده تعاملات درون خانوادگی با فرزندان،مابین فرزندان و والده آنهاست ( زیرا مرد هر خانه ساعاتی از روز را برای کسب درآمد در بیرون از منزل سپری می کند) به نقش تربیتی بانوان در رشد و تعالی فرزندان واقف خواهیم شد.

بدین ترتیب با آموزش و تربیت صحیح فرزندان،جامعه از حیث اقتصادی از عناصری برخوردار خواهد شد که با تکیه بر آنها جهش ها و توفیقات بسیاری را به دست خواهد آورد و بالعکس در صورت عدم تربیت و آموزش اصولی،جمعیت جامعه به عناصری مصرف کننده تبدیل می شوند که در میان مدت و بلند مدت هزینه های سنگینی را برای کشور ایجاد خواهند کرد.

به واقع،نقش زنان ،در تغییر ذائقه فرهنگی جامعه به عنوان اصلی ترین رکن در شکل گیری رفتارهای جمعی،غیر قابل انکار است و در صورت اِعمال تربیت صحیح،فرهنگ پرهیز از اسراف ، مسئولیت پذیری در قبال آینده کشور ،موضوعٍ تعصب به کالاها و تولیدات داخلی در میان فرزندان ، آنچنان رسوب و نفوذ خواهد کرد که این ذهنیت و رفتار جمعی،عملکرد دستگاه های ذی ربط را در مسیر صحیح قرار خواهد داد و بسیاری از نارسایی ها و کاستی ها با صرف کمترین هزینه مادی و معنوی مرتفع و حل و فصل خواهد شد.

 آموزش زنان در راستای حمایت از کالای ایرانی در اولویت قرار گیرد

یقینا اصلی ترین رکن توسعه هر کشوری به کیفیت آموزش آن معطوف می شود و قطعا حصول اهداف اقتصادی همچون حمایت از کالای ایرانی نیز بدون در نظر گرفتن نقش تعیین کنندة آموزش امکان پذیر نخواهد بود.

در این میان،هرگاه سخن از این امر خطیر می شود،نگاه ها بلافاصله به سمت سیستم آموزش و پرورش کشور می رود،در صورتی که بخش قابل توجهی از فرآیند آموزش پذیری در دل خانواده ها و توسط والدین فرزندان انجام می پذیرد.

محمد قادری تفرشی،رئیس اسبق آموزش و پرورش شهرستان ملارد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی ، در تایید این موضوع بیان کرد : اگرچه نهاد آموزش و پرورش در تعالی و شکوفایی جامعه نقش بسزایی ایفاء می کند،اما نباید این واقعیت نادیده انگاشته شود که ساعاتی محدود از شبانه روز را فرزندان خانواده تحت عنوان دانش آموز در مدارس و کلاس های درس حضور پیدا می کنند و بسیاری از ساعات شبانه روز،فرزندان خانوارها در کنار والدین هستند و این موضوع موید تاثیر بسیار بالای والدین ، در آموزِشِ فرزندانشان دارد.

با این اوصاف،انتظار می رود اولیاء فرزندان و بخصوص بانوان خانوارها در ارتباط با موضوع خطیر حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی از آموزش های کافی و لازم برخوردار شوند تا بتوانند بواسطه آن،فرآیند تربیت و آموزش صحیح فرزندان خویش را عملیاتی و فرهنگ اشاره شده(حمایت از کالای ایرانی و تعصب به تولید ملی را)به نحو مطلوبی نهادینه سازند.

البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن نقش آموزش و پرورش در توسعه کشور نیست ( که در قالب گزارشی مجزا در آینده ای نزدیک به آن پرداخته خواهد شد ) اما باید به موازات آن و حتی فراتر از اهمیتی که برای نهادهای آموزشی قائل می شویم ، به نقش بسیار تاثیرگذار والدین خانواده ها و بخصوص بانوان توجه شود.

تشکیل کمپینی از زنان در ارتباط با خرید کالای ایرانی

چندی پیش،زهره طیب زاده،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی با رسانه ها در ارتباط با نقش زنان در حمایت از کالای ایرانی،بیان کرد:هر چقدر خانواده در ایفای نقش سنتی خود موفق تر عمل کنند ، نقش زنان نیز پر رنگ تر خواهد شد و به تبع تاثیرگذاری بانوانِ این مرز و بوم در اقتصاد خانواده و مدیریت اقتصادی آن افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه می افزاید:مصرف کالای داخلی و ارجحیت آن به محصولات خارجی،اقدام بسیار حائز اهمیتی است که امکان انجام آن توسط زنان وجود دارد و در صورت شکل گیری کمپینی از سوی زنان ایرانی در خصوص خرید کالای داخلی و تبدیل شدن آن به شعاری همه گیر ، می توان از تولید داخلی و اقتصاد کشور به نحو شایسته تری حمایت کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:یکی از نارسایی های فعلی در جامعه به موضوع اسراف معطوف می شود که با توجه هر چه بیشتر بانوان به این عارضه، می توان مدیریت صرفه جویی و مصرف بهینه را در اقلام گوناگون اعم از نان،میوه و مواد غذایی اِعمال کرد.

طبیب زاده می گوید : خانواده های ایرانی،نیازهای کاذب بسیاری را برای خود ایجاد کرده و همین پدیده،هزینه های بسیاری را برای خانوارها بوجود آورده اند،در حالیکه می توان با اعمال مدیریت صحیح بین هزینه ها و درآمد خانواده و مد نظر قرار دادن برخی تمهیدات،همچون نگهداری بهتر مواد مصرفی در منزل،تعادل لازم را ایجاد کرد.

امید آن می رود با همگرایی و هم افزایی فراگیر و فزاینده بانوانِ جامعه در این راتباط ، شاهد حصول توفیقات هر چه بیشتری در عرصه اقتصادی و حمایت از کالای ایرانی باشیم،امری که با مدیریت زنان از آشپزخانه گرفته تا خرید جهیزیه ، وسایل برای خانه و همچنین آموزش و تربیتِ فرزندان نمود و بروز پیدا می کند.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار