25. آذر 1399 - 11:48   |   کد مطلب: 4935
توجه داشته باشید که از گرفتن تخم‌مرغ‌هایی با ظاهر آلوده یا شکسته خودداری کنید. به‌دلیل اینکه احتمال آلودگی تخم‌مرغ‌های شکسته بیشتر است.
چند نکته مهم در مورد تخم مرغ

به گزارش شبنم ها، همانطور که می دانید نگهداری تخم‌مرغ در یخچال تا حدود زیادی از فساد آن جلوگیری می‌کند. بنابراین در فصول گرم سال از مغازه‌هایی خرید کنید که تخم‌مرغ را در یخچال نگهداری می‌کنند.

چند اصل مهم در نگهداری
آنها را در یخچال با دمای ۴ درجه سانتی‌گراد و درون بسته‌بندی در‌پوش‌دار یا ظروف دربسته بگذارید.
پوسته تخم‌مرغ خام نباید شكسته شود زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز می‌شود و آلودگی به داخل آن راه می‌یابد اما خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که پوسته آن به خون یا مدفوع مرغ آغشته است، بهتر است آن را بشویید و سریع مصرف کنید.

توجه داشته باشید كه هیچ‌گاه تخم‌مرغ را در مجاورت غذاهایی با بو و طعم تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت قرار ندهید چون به راحتی بوی مواد مختلف موجود در یخچال را از راه منافذ پوست خود جذب می‌کند.

بعد از ورود به منزل اگر تخم‌مرغی شکست یا ترک برداشت، نگران نباشید محتویات آن را در یک ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید و در اسرع وقت استفاده کنید.

چندنکته ساده در مصرف تخم‌مرغ
زمانی که چند تخم‌مرغ برای درست کردن یک غذا نیاز دارید، آنها را در یک کاسه جدا بشکنید و وقتی مطمئن شدید همه آنها سالم هستند آنها را به بقیه مواد اضافه کنید.

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که پوست تخم‌مرغ آبپز شده موقع كندن خوب جدا نمی‌شود و به سفیده می‌چسبد. یک راه حل ساده این است که پیش از پوست کندن، تخم‌مرغ را در آب سرد قرار بدهید.

برای پختن تخم‌مرغی كه پوسته آن ترک دارد، کافی است محل ترک را با لیمو ترش مالش بدهید. بعد آن‌را در آب گرمی که جوش نیامده قرار دهید پس از ۳ دقیقه جوشیدن، می‌بینید كه تخم‌مرغ به اندازه کافی پخته شده است. یک راه دیگر این است که آن را درون فویل آلومینیونی قرار داده بعد آبپز کنید. همچنین می‌توانید درآب کمی سرکه بریزید. سرکه باعث می‌شود که سفیده از لای ترک بیرون نزند.

اگر می‌خواهید تخم‌مرغ پخته شما تغییر رنگ ندهد، بهتر است که بعد از پخت آنها را درون ظرف آب سرد قرار دهید.

چند كاربرد جالب تخم‌مرغ
زمانی که تخم‌مرغ را استفاده کردید پوسته آن را دور نریزید. یک کار جالب این است که در پوسته آن کمی پارافین بریزید و آن را تبدیل به جا شمعی کنید.

یک روش جالب برای کاشتن دانه در خاک، استفاده از پوسته تخم‌مرغ است. می‌توانید درون پوسته را با کمی خاک پر کنید و دانه گیاه را در آن بکارید وقتی که دانه جوانه زد آن‌را به گلدان‌های کوچک انتقال دهید.

زمانی که احتیاج فوری به چسب دارید می‌توانید سفیده تخم‌مرغ را خوب به هم بزنید و از آن به عنوان چسب استفاده کنید.

سفیده تخم‌مرغ به همراه کمی آب لیمو ترش را در ظرفی مخلوط کنید و به عنوان ماسك برای محافظت از پوست خود استفاده كنید.

منبع: افکار نیوز

دیدگاه شما

آخرین اخبار