25. اسفند 1393 - 12:08   |   کد مطلب: 5243
كتاب زينب دختر امام موسي كاظم عليه‌السلام اثر محمدمهدي فقيه بحرالعلوم از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شد.
زينب دختر امام موسي كاظم(ع) را بيشتر بشناسيم

به گزارش شبنم ها به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني حج، كتاب زينب دختر امام موسي كاظم عليه‌السلام تأليف محمدمهدي فقيه بحرالعلوم از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت به تازگي منتشر شده است.

زندگينامه زينب دختر امام موسي كاظم عليه‌السلام در راستاي ترويج فرهنگ اصيل اهل بيت عليه‌السلام و معرفي چهره‌هاي تأثيرگذار جهان اسلام در قالب تك‌نگاري‌هايي مستقل و معرفي زيارتگاه‌هاي منسوب به وي از سوي پژوهشكده حج و زيارت تدوين شده است.

زينب راوي حديث، هجرت زينب به مصر، زينبيه اصفهان، زينبيه كاهين، زينبيه هرات، زينبيه هنجن، زينبيه كاشان، زينبيه رامهرمز، پدر بزرگوار سيده زينب عليهاالسلام، امامزاده زينب خاتون اراك و امامزاده زينب خاتون قم برخي از عنوان‌هاي اصلي اين اثر را تشكيل مي‌دهد.

ذيل عنوان زينب، دختر امام موسي كاظم عليه‌السلام آمده است: يكي از دختران با فضيلت امام موسي كاظم عليه‌السلام، حضرت زينب است كه در منابع رجالي، تاريخي و انساب، اطلاعات بسيار كمي درباره وي وجود دارد. از آنجا كه در ايران، افغانستان و مصر چندين زيارتگاه به نام اين بانوي مجلله منسوب است، پژوهش درباره صحت و سقم اين مزارها ضروري است.

برخي از مورخان از جمله شيخ مفيد تعداد دختران امام هفتم عليه‌السلام را هجده تن برشمرده‌اند كه در ميان آنها، بانويي به نام زينب وجود دارد كه مادرش را ام ولد (كنيز) مي‌دانند. عده‌اي ديگر كه از ۲۳ دختر براي امام موسي بن جعفر عليه‌السلام نام برده‌اند، از دو زينب به نام زينب الصغري و زينب الكبري ياده كرده‌اند.

همچنين ابن خشاب (متوفاي ۵۶۷ قمري) و محمد بن طلحه شافعي (متوفاي ۶۵۲ قمري) زينب صغري را بر فرزندان دختر امام كاظم عليه‌السلام اضافه كرده‌اند كه در فهرست شيخ مفيد نبوده است. از طرفي علامه نسابه سيد محمد كاظم يماني از اعلام قرن دهم هجري، ام كلثوم الكبري را همان زينب مي‌داند.

يونس بن يعقوب مي‌گويد: هنگامي كه امام كاظم عليه‌السلام از بغداد به مدينه بازگشت، هنوز چند روزي از اقامتش در مدينه نگذشته بود كه يكي از دخترانش در<فيد>(شهري در مسير مكه از كوفه) درگذشت و آن حضرت او را در آنجا دفن كرد و به اصحابش فرمود كه روي سنگي نام و نشان او را بنويسند و داخل قبر بگذارند.

كتاب زينب دختر امام موسي كاظم عليه‌السلام تأليف محمدمهدي فقيه بحرالعلوم در قطع رقعي، ۹۲ صفحه، شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و به قيمت ۲۳۰۰ تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت منتشر شده است.

گفتني است كتابخانه تخصصي حج و زيارت در پايگاه اطلاع رساني حج (lib.hajj.ir) متن كامل كتاب هاي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را با فرمت هاي گوناگون در اختيار عموم كاربران قرار داده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار