به گزارش شبنم ها، علی روزیان،عضو زن ومرد دوضلع یک زاویه هستند اما اگر ضلع سوم یعنی فرزند به آنان اضافه شود تشکل یک مثلث خواهند داد چیزی شبیه به یک تصویر که شمای کلی ان در زیر آمده است.
اگرمشکلات عدیده ای از خانواده را به تصویر بکشیم خواهیم دید که عمدتاً زن و مرد یعنی زاویه شکل ضلع سوم را متهم می کنند.
موقعی که بحث مهارتهای فرزند پروری به میان می آید هر دو ضلع با هم به تعارض ادامه می دهند و مشکل با همچنان به گردن ضلع سوم می اندازند غافل از ان که مولوی فرمود. ( زاغ اگر زشتی خود بشناختی /همچوبرف از درد و غم بگداختی)
البته بسته به انکه فرزند شما نفر اول است یا دوم یا تک فرزند یا اخرین فرزند نسخه ای که می پیچیم متفاوت خواهد بود.
در قسمت اول این موضوع سه راهکار اساسی ارائه شده است در این مجال راهکارهای بعدی به تفسیر ارائه خواهد شد،باشد که بزرگان خورده نگیرند و ارشادات لازم را ارائه کنند.
از کلی گویی بپرهیزید و دستورات کلی را به فعل رفتاری تبدیل کنید.
بهتر است به جای نصیحت از پیشنهاد استفاده کنید.
اوقاتی را به شادي و تفريح با فرزندان تان اختصاص دهيد،و خوب به حرف های انان گوش دهید
هرگز در مقابل فرزندان، مخالفتي در مورد نحوه ي تربيت آنان با يکديگر نشان ندهيد.
اگر توانايي و قدرت لازم در قبولاندن و يا وارد کردن فرزندان تان به انجام کاري را نداريد،پس بهتر است آن تقاضا يا دستور را مطرح نسازيد.
ثبات رأي داشته باشيد؛بدين معني که سعي کنيد هميشه پاداش يا تنبيه يکساني براي يک رفتار خاص در نظر بگيريد. سریع همان پاداش یا تنبیه ارائه گردد تا فرد متنبه شود .
با فرزندان تان در مورد اين که چه رفتارهايي مطلوب و چه رفتارهايي نامطلوب هستند،به توافق برسيد.
خيلي واضح و شفاف مشخص کنيد که در صورت انجام رفتاري نامطلوب، انتظار چه عواقبي را بايد داشته باشند.
در مورد رفتار نامطلوب شان،توضيح کاملي بدهيد.براي نمونه اين که« اتاقت به هم ريخته است»کافي نيست،بلکه اين به هم ريختگي را بايد در قالب جملاتي بگوييد که دقيقاً منظور شما را مشخص کند؛مانند «لباس هايت کف اتاق است»،« بشقاب کثيفت، روي ميز است» و يا«رختخوابت را مرتب نکرده اي».
وقتي نظرتان را به او مي گوييد و او با شما مخالفت مي کند،سعي نکنيد از خود دفاع کنيد،بلکه يک بار ديگر نظر خود را بگوييد و پس از آن،پاسخي به مخالفت ها و اعتراضات او ندهيد.
تغييرات هرچند اندک در رفتارشان را پيدا کنيد و انتظار بيش از حد از آنان نداشته باشيد.رفتارهايي که به هدف مطلوب، نزديک هستند را مورد تشويق قرار دهيد.
به ياد داشته باشيد که رفتار شما، الگو و مدلي براي رفتار آنان است.
در حين تأديب فرزند توسط يکي از والدين،والد ديگر نبايد دخالتي کند.
در صورت امکان،با سخنان تحسين آميز يا با دادن هديه اي ملموس مانند اسباب بازي،پول و يا خوراکي، به رفتارهاي مطلوب آنان پاداش دهيد.
البته کوپن و ژتون در جهت تغییر رفتار فقط برای سنین پایین تقویت کننده قوی محسوب می شوند.
در صورت امکان،هريک از والدين بايد سهم يکساني در منضبط کردن فرزندان داشته باشند.
هیچ گاه از تشویق های بی رویه و بی مورد استفاده نکنید.
بدانید کودک،کودک است ونوجوان،نوجوان و یادگیری یعنی دیدن هرآنچه را که بچه ها می بینند یاد و می گیرند.
نویسنده:
علی روزیان؛عضو سازمان نظام روانشناسی کشور
منبع: ایل بانو
دیدگاه شما