12. خرداد 1394 - 9:30   |   کد مطلب: 6092
زوج‌های جوان باید کتاب "مهارت‌های زندگی مشترک" را بخوانند
ازدواج به شرط امتحان
زوج‌های جوان باید کتاب "مهارت‌های زندگی مشترک" را بخوانند

 به گزارش شبنم ها به نقل از همدان پیام،  به‌رغم برگزاری چند نشست شورای فرهنگ عمومی در استان و بیان آمارهای نگران‌کننده از وضعیت فرهنگی و اجتماعی جوانان استان همچنان آنچه در این شورا دیده نمي‌شود نقشه راه و گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف است .    
این در حالی است که یکی از محورهای توسعه استان در اسناد بالادست و کلان توسه فرهنگی و رفع کمبودها و ناهنجاری‌های است که اقشار جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش روزافزون آمار طلاق در استان به‌رغم بالا بودن درجه اعتقادی جامعه، آمار نگران‌کننده اعتیاد و نزاع در استان و برخی دیگر از نابه‌هنجاری‌ها که بسیار تکرار شده دیگر مجالی برای تکرار آن در جلسات شورای فرهنگ عمومی باقی نگذاشته و باید فکری اساسی برای آن کرد.
مسئولان هربار در این شورا از میزان جمع‌آوری گیرنده‌هاي ماهواره سخن مي‌گویند اما این موضوع را ریشه‌یابی نمی‌کنند که موضوع جمع‌آوری ماهواره نه تنها بازدارنده نبوده؛ بلکه با هربار اجرای این طرح، کار و کاسبی نصابان ماهواره‌اي در استان رونق مي‌گیرد تا آنها دعاگوی مسئولان باشند.
مثلاً در شورای فرهنگ عمومی که برای جامعه نقش ریل‌گذاری را دارد گفته نشده که نقش تنزل یافته شبکه‌هاي صدا و سیما به‌ویژه برنامه‌هاي بی‌کیفیت و کم‌مخاطب شبکه استانی چقدر در گرایش مردم به شبکه‌هاي ماهواره‌اي مؤثر بوده است. یا به واقع چه تدبیری برای گسترش بی‌محابای شبکه‌هاي مجازی حتی در رده کودکان شده است.
تبلت‌ها و لپ‌تاب‌هایی که اگر ناظری نداشته باشند مي‌توانند بافته‌هاي تربیتی برای جوانان و نوجوانان را پنبه کنند. به این سؤالات و دغدغه‌ها پس از برگزاری چند نشست شورای فرهنگ عمومی هنوز به جای خود باقی است تا کم کم در کارکرد شورا تردید ایجاد شود و امیدواری‌ها به آن ریزش کند.   
در نشست این هفته شورا تنها خبر امیدوارکننده منتشر شدن کتابی برای زوجین جوان بود که گویا مهارت‌هاي زندگی مشترک را تعلیم می‌دهد. هر چند که اجباری شدن مطالعه آن و مشروط شدن خواندن صیغه عقد به قبولی در آزمون این کتاب جای سؤال است؛ زيرا در نوع خود امری بی‌سابقه محسوب می‌شود و این در حالی است که کارایی سبک آزمون و نمره مورد تردید کارشناسان تربیتی قرار گرفته است. سال‌هاست که به‌رغم پیچیدگی زندگی‌هاي شهری و افزایش ابزارهای ارتباطی هنوز در سیاستگذاری‌ها تغییری رخ نداده و برای مسیر طولانی زندگی مشترک هنوز به یک آزمایش ساده خونی و کمی هم دانسته‌هاي ارتباط جنسی بسنده می‌شود. یکی از دلايل افزایش چشمگیر آمار طلاق در شهرستان‌های استان نبود مهارت کافی برای اداره یک زندگی مشترک در روزگار پیچیده و سخت امروز است. ضعفی که چندی پیش امام جمعه همدان، آیت‌ا... غياث‌الدين طه محمدی هم به آن اشاره کرده و گفته که بسیاری از طلاق‌ها ناشی از تربیت ناصحیح خانواده‌هاست.
وی در نشست این هفته شورای فرهنگ عمومی که به جلسه اتاق فکر این شورا اختصاص داشت از توزیع کتاب دانستنی‌هاي زندگی در بین زوجین همدانی خبرداد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان گفت: کتاب دانستنی‌هاي زندگی بزودی چاپ و مطالعه آن برای زوجین همدانی اجباری مي‌شود.
به گفته وي در این کتاب سبک زندگی، چگونگی رفتار زوجین در قبال یکدیگر و حفط حریم همسران تعریف شده است که زوجین با مطالعه آن مي‌توانند تا حدود زیادی از این مسائل آگاه شوند.
وی عنوان کرد: این کتاب در اختیار زوجین در آستانه عقد قرار مي‌گیرد تا افراد پس از مطالعه این کتاب در آزمون مربوط به آن شرکت کنند و در صورت کسب نمره قبولی خطبه عقد این افراد جاری شود.
امام جمعه همدان اضافه کرد: زيرا امروزه نخستین عامل بروز طلاق در بین زوجین جوان آشنا نبودن به مسائل اولیه زندگی و چگونگی رفتار این افراد با یکدیگر است.
وی ادامه داد: چاپ کتابچه در قالب این موضوع از همه شیوه‌ها پسندیده‌تر بوده و با ترویج این فرهنگ در جامعه مي‌توان آن را به سایر استان‌هاي کشور نیز بسط داد.
در این نشست جانشین فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) نیز با بیان اینکه گفتمان رهبری باید به عنوان گفتمان قالب سرمشق فعالیت‌هاي فرهنگی جامعه قرار بگیرد، گفت: جای ترویج فرهنگ شهدا در جامعه ما خالی است.
مظاهر مجیدی افزود: در خصوص بحث ماهواره باید یک کار زیربنایی در استان انجام شود؛ زيرا با همین آگاهی‌بخشی به مردم در رابطه با عواقب وجود ماهواره در منازل 6 هزار ماهواره توسط خود مردم تحویل داده شد.
وی عنوان کرد: در خصوص مسائل فرهنگی نباید جزیره‌اي عمل شود و همه دستگاه‌ها باید کامل‌کننده کار یکیدیگر باشند.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نیز گفت: باید براساس ظرفیت‌ها و مزیت‌هاي موجود در استان برای مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی کرد.
حجت‌الاسلام علی دشتکی افزود: نمونه این موارد مغفول ماندن معرفی بزرگان تاریخ استان به جوانان است.
وی عنوان کرد: اگر فرصت‌هاي فضاهای مجازی را در این مسائل جدی بگیریم خلأ موجود در این فضا نیز رفع خواهد شد؛ زيرا امروزه اکثر مردم جامعه به این فضاها دسترسی دارند.
 بازهم تکرار آمار جمع‌آوری ماهواره
فرمانده انتظامی استان همدان هم در این نشست گفت: کشف و جمع‌آوری ماهواره در همدان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 32 درصد افزایش یافته است.
حاجی محمد مهدیان‌نسب افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 45 هزار دستگاه ماهواره در استان همدان کشف و ضبط شده است.
وی با بیان اینکه این کشفیات از محور‌هاي مواصلاتی و تعدادی نیز به صورت موردی به دست آمده است، ادامه داد: هم اکنون نیز 50 نقطه آلوده در سطح استان شناسایی شده است که 21 مورد از آنها در شهر همدان و 29 مورد دیگر در سایر شهرستان‌هاي استان است.
مهديان‌نسب اضافه کرد: نیروی انتظامی استان با افرادی که در خودروهای خود حجاب را رعایت نمی‌کنند با جدیت برخورد و اتومبیل این افراد را به پارکینگ منتقل مي‌کند.
وی ادامه داد: از امسال نمایشگاه مظاهر علنی بدحجابی که خود یک نمایشگاه عبرت‌آموز است باید به صورت دائمی برپا شود تا متهمان مربوط به این جرایم از این محل بازدید و نسبت به عواقب این اعمال آشنایی بیشتری پیدا کنند.
مهديان‌نسب با بیان اینکه بیشتر جرایم موجود در فضای حقیقی و مجازی برگرفته از تعلیمات غلط شبکه‌هاي ماهواره‌اي است ادامه داد: ماهواره مي‌تواند اخلاق مردم، نفس لوامه و دین‌باوری مردم را نشانه بگیرد و اثر این تعلیمات نیز روزبه روز در حال افزایش است.
وی با اشاره به سانحه تصادف یک خودرو با یک سرباز‌وظیفه در چند هفته گذشته در اطراف محل برگزاری نماز جمعه شهر همدان افزود: راننده این خودور خانمی بود که تحت آموزش‌هاي غلط شبکه‌هاي ماهواره‌اي و با مصرف مواد مخدر با سرعت زیاد خود موجب مرگ یک جوان و مجروح شدن 2 نفر دیگر شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار