18. خرداد 1394 - 12:37   |   کد مطلب: 6148
آسيب‌شناسي و خبرهاي دکتر گلزاري از حوزه ازدواج جوانان
هفت چالش ازدواج جوانان چيست؟
معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با برشمردن هفت چالش ازدواج جوانان، يکي از اين چالش‌ها را وضعيت مشاوره قبل از ازدواج برشمرد و افزود: روانشناسان مجرب تاکيد دارند دختر و پسر علاوه بر مشورت با والدين قبل از انتخاب همسر براي اطمينان از انتخاب درست از خدمات علمي روانشناختي بهره‌مند شوند؛ چرا که در حال حاضر با مشکلاتي مانند افزايش طلاق مواجه هستيم و بخشي از اين معضلات از مناسب نبودن انتخاب همسر نشات مي‌گيرد.
 آسيب‌شناسي و خبرهاي دکتر گلزاري از حوزه ازدواج جوانان

به گزارش شبنم ها، دکتر «محمود گلزاري»، با بيان اينکه سه شرط براي تشکيل يک خانواده سالم وجود دارد اظهار کرد: انتخاب همسر مناسب، آموزش و مراقبت پس از ازدواج تا پنج سال اول و برخورداري از مشاوره پس از ازدواج هنگام ضرورت اين سه شرط را شامل مي‌شود که انتخاب مناسب همسر از همه مهمتر است.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: سلامت شخصيتي، رواني، جسمي، اخلاقي، خانوادگي و وجود هماهنگي در امور فرهنگي و اقتصادي ميان دو خانواده از اهميت زيادي برخوردار است و بي‌توجهي به اين عوامل زمينه‌ساز بروز مشکلات پس از ازدواج مي‌شود. البته تشخيص سالم و هماهنگ بودن دو نفر يک کار علمي و تخصصي است و جوانان و خانواده دختر و پسر به تنهايي نمي‌توانند از عهده اين کار بربيايند؛ در واقع براي تشکيل يک زندگي مثلثي بايد شکل بگيرد که شامل دختر و پسر والدين و مشاور آگاه مي‌شود.

گلزاري اضافه کرد: عده زيادي از افراد به جوانان در زمينه ازدواج بدون داشتن تخصص لازم مشاوره مي‌دهند. عده زيادي از متخصصاني که داراي پروانه تخصصي مشاوره هستند نيز اين کار را انجام مي‌دهند اما آنان در حوزه مشاوره ازدواج ، آموزش نديده‌اند. در حال حاضر سه هزار روانشناس داراي مجوز در سراسر کشور مشاوره در زمينه ازدواج ارائه مي‌دهند اما آنان در اين زمينه وحدت رويه ندارند؛ بنابراين ضرورت ساماندهي مشاوره قبل از ازدواج و وحدت‌بخشي علمي به مشاوران احساس مي‌شود.

وي تاکيد کرد: به منظور ارائه مشاوره ازدواج، مشاور بايد شرايط لازم و مناسب را داشته باشد، علاوه بر آن محتواي مشاوره، علمي و اعتبارسنجي شده و با فرهنگ اسلامي ‌ايراني منطبق باشد. موضوع ديگر هزينه‌هاي مشاوره قبل از ازدواج است؛ چرا که خدمات مشاوره‌اي مشمول بيمه نيست؛ البته در حال انجام اقداماتي در زمينه تحت پوشش بيمه قرار گرفتن اين خدمات هستيم.

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به چهارمين چالش حوزه ازدواج و خانواده گفت: مشاوره و مداخله‌هاي درماني در زمينه ناسازگاري پس از ازدواج، چهارمين چالش است. زوجين به دليل تفاوت‌هايشان دچار اختلاف مي‌شوند که بخشي از اين اختلافات طبيعي است و در صورت مديريت صحيح اين اختلاف‌ها ريشه‌دار نمي‌شوند. در اين زمينه نيز ضرورت ارائه مشاوره‌هاي متناسب با فرهنگ اسلامي- ايراني احساس مي‌شود. يکي از زمينه‌هاي اختلاف زوجين، والدين آنان هستند. در فرهنگ غرب مادران و خواهران و ساير افراد خانواده زوجين نقش چنداني در بروز اختلافات ندارند؛ بنابراين آموزش‌هاي روانشناسي درباره نحوه برخورد با والدين همسر نداريم. اما ما در اين شرايط بايد متناسب با فرهنگ اسلامي - ايراني محتواهايي را تدوين کنيم.

 

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنين با بيان اينکه پنجمين چالش ازدواج و خانواده آداب و رسوم نادرست است، تصريح کرد: برخي از آداب و رسوم نادرست است و مدام بر آنان افزوده مي‌شود. ازدواج سالم و ساده بر اساس مباني اخلاقي و ديني توصيه شده است؛ بنابراين شناسايي آداب و رسوم مشکل‌آفرين و دست و پاگير و فرهنگ‌سازي به منظور کاهش آنها از اهميت زيادي برخوردار است.

وي درباره ششمين چالش حوزه ازدواج که در صورت وجود و ضرورت بايد زوجين از يکديگر طلاق بگيرند افزود: برخي مواقع مشکلات جدي مانند اعتياد، مشکلات اخلاقي و شخصيتي جدي وجود دارد. البته در زمينه طلاق زوجين نيز با مشکلات قانوني مواجه هستيم؛ به گونه‌اي که گاهي اوقات فرايند طلاق سال‌ها به طول مي‌انجامد و جداشدن با بحران و درگيري همراه مي‌شود و حتي به ضرب و شتم نيز مي‌انجامد؛ بنابراين قانونگذاران از جمله مجلس و قوه قضائيه لازم است راهکارهاي لازم را در اين زمينه بينديشند.

وي در بخش ديگر سخنانش با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در ايران گفت: سالانه 800 هزار واقعه ازدواج در کشور ثبت مي‌شود که به طور ميانگين 20 درصد آنان در پنج سال اول زندگي به طلاق مي‌انجامد که حدود 160 هزار نفر را شامل مي‌شود . از اين آمار 30 هزار طلاق (15 تا 20 درصد) در سال اول زندگي مشترک اتفاق مي‌افتد که 60 درصد زير 30 سال هستند؛ بنابراين سالي 10 هزار زير 30 سال به آمار مطلقه‌ها اضافه مي‌شود که ممکن است دچار مشکلات متعددي در زمينه امنيت اجتماعي، شرايط روحي و محروميت‌هاي خانگي شوند؛ بنابراين چالش بعدي مديريت پس از طلاق است و بايد در اين زمينه کار جدي صورت گيرد.

گلزاري افزود: در اين زمينه مي‌توان برخي از زوجين را به زندگي قبلي خود بازگرداند و زمينه ازدواج مجدد برخي ديگر را فراهم کرد.

 

معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به طرح هشت چالش ازدواج در شوراي فرهنگي عمومي کشور اظهار کرد: اين هشت چالش در حضور آقاي علي جنتي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي- و اعضاي شوراي فرهنگ عمومي کشور مطرح شد و براساس راي صادر شده قرار است در طول سال 94 اين موارد موضوع جلسات شوراي فرهنگ عمومي کشور باشند.

وي با بيان اينکه اين اتفاق مبارک است چرا که طي 20 جلسه منظم در زمينه اين چالش‌ها صحبت و تکاليف دستگاه‌ها براي حل هر يک از آنها مشخص مي‌شود در پايان گفت: در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز چالش‌هاي ازدواج مطرح شده و کارگروهي در اين شورا تشکيل شده است . همچنين درباره مرحله اول يعني بي‌رغبتي جوانان به ازدواج در شوراي فرهنگ عمومي کشور بحث و راه‌هاي حل آن مشخص و تکاليف دستگاه‌ها معلوم شد و دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي کشور مسئول پيگيري اقدامات دستگاه‌هاست و قرار است به زودي در زمينه چالش دوم در اين شورا بحث کند.

انتهاي پيام /

منبع: طنین یاس
 
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار