6. تير 1394 - 14:07   |   کد مطلب: 6321
شربت خاکشیر از پرطرفدارترین شربت ها برای رفع عطش و تشنگی است که معمولا مهمان ثابت سفره های افطار است با اشاره به خواص آن در انتها طرز تهیه این شربت را تقدیمتان می کنیم.
خواص خاکشیر و طرز تهیه شربت خاکشیر در ماه رمضان

خاکشیر گیاهی خودرو است که دانه های آن مصرف طبی دارد. دارای برگ‌هایی با بریدگی زیاد و گل‌های زرد روشن از تیره شب‌بو می‌باشد. از نظر تنوع دو نوع دارد؛ یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ‌هایش مایل به سرخی است و گونه دیگر شیرین که دانه‌های آن بزرگ‌تر بوده و رنگش سرخ تیره می‌باشد. هر دو نوع گیاه یاد شده در اغلب نواحی ایران مخصوصاً دامنه ها و  در بیابان‌ها رشد می‌کند.

 

خواص دارویی خاکشیر:

-        خاکشیر معده را تحریک می کند و برای درمان تنبلی آن موثر است.

-        مخلوط خاکشیر و خیس شده در قند وآب برای درمان سرگیجه موثر است.

-        جوشانده خاکشیر با نبات معده را نرم می کند و رودل را برطرف می کند.

-        برای برطرف کردن اسهال ساده کودکان شیرخوار استفاده می شود.

-        مصرف آن همراه با شیر باعث چاقی می شود.

 

طرز تهیه شربت خاکشیر:

شربت خاکشیر از پرطرفدارترین شربت ها برای رفع عطش و تشنگی است که معمولا مهمان ثابت سفره های افطار است با اشاره به خواص آن در انتها طرز تهیه این شربت را تقدیمتان می کنیم:

 

یک ساعت قبل از تهیه، خاکشیر را در آب بریزید تا کاملا خیس بخورد بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده آبش را خالی می کنیم، در ظرف مورد نظر مقداری آب می ریزیم و به آن گلاب و شکر و خاکشیر را اضافه می کنیم، البته اگر کمی آبلیمو هم در صورت دلخواه اضافه شود خوشمزه تر می شود،  شکر به سختی حل می شود به همین دلیل در صورت تمایل قبل از اضافه کردن شکر به آب می توان آن را روی حرارت قرار داد تا به صورت کامل حل شود بعد به ظرف اضافه کرد، در انتها چند قالب یخ در ظرف می ریزیم و می گذاریم کاملا خنک شود، خنک کننده ی فوق العاده ای برای سفره های افطار است.

نوش جان

منبع: ساجده

دیدگاه شما

آخرین اخبار