1. آبان 1398 - 9:22   |   کد مطلب: 6442
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد؛
لوازم آرایش و اسباب‌ بازی‌های سرطان‌زا
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی درباره سرطان‌زا بودن ماده‌ای با نام فِتیل فِتالات گفت: لوازم آرایشی٬ بطری آب یخ زده٬ کف پوش‌ها و اسباب بازی‌ها راه‌های نفوذ "فتالات‌ها" به بدن هستند.
 لوازم آرایش و اسباب‌ بازی‌های سرطان‌زا

به گزارش شبنم ها ٬ درباره سرطان‌زا بودن ماده‌ای با نام فِتیل فِتالات موجود در آب اظهار داشت: فتالات‌ها به عنوان نرم کننده و شفاف کننده در محصولات پلاستیکی به کار می‌روند و باعث انعطاف پذیری و افزایش ماندگاری پلاستیک می‌شوند که از نظر شیمیایی به پلاستیک نیز متصل نمی‌شوند و ممکن است در زمان تولید و استفاده از بطری آب معدنی فتیل فتالات از راه بسته‌بندی وارد آب شود.

عوارض فتالات‌ها بر بدن
وی درباره تاثیرات فتالات‌ها بر بدن انسان گفت: این ماده در ابتدا ممکن است سراطان‌زا باشد سپس باعث اختلال در غدد درون ریز، عقیم شدن و چاقی در کودکان می‌شود به شکلی که بدن نمی‌تواند این چاقی را کنترل کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: این مواد در کف پوش‌های پلاستیک، داشبورد ماشین، اسباب بازی کودکان نیز وجود دارد.

لوازم آرایشی٬ کف پوش‌ها و اسباب بازی‌ها راه‌های نفوذ فتالات‌ها به بدن
کاظمی قوشچی درباره راه‌های ورود فتالات‌ها به بدن انسان گفت: استفاده از کف پوش‌های ساختمانی باعث انتشار بوی فتالات‌ها در فضای محیطی می‌شود با استنشاق بوی این مواد وارد بدن می‌شود و یا این‌که وقتی کودکان اسباب بازی را وارد دهان خود می‌کنند این ماده وارد بدن وی می‌شود و به این شکل سیستم گوارش وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اظهارکرد: فتالات در لوازم‌های آرایشی مانند لاک ناخن و صابون‌ها نیز وجود دارند که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشت ممکن است وارد بدن انسان شوند.

فتالات موجود در فویل
این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی افزود: در فویل‌هایی که بانوان در آشپزخانه برای حفظ مواد غذایی بر روی ظروف غذا می‌کشند و در یخچال نگهداری می‌کنند، فتالات وجود دارد و ممکن است که به این شکل وارد مواد غذایی شود.

پرهیز از قراردادن بطری آب یخ زده در مقابل آفتاب
کاظمی قوشچی درباره اقداماتی که احتمال شیوع فتالات را در آب افزایش می‌دهد، تاکید کرد: وقتی آب داخل بطری را برای یخ زدن در یخچال قرار ‌دهیم سپس بطری آب را جلوی نور خورشید بگذاریم با اقداماتی از این نوع احتمال نفوذ فتیل فتالات افزایش می‌یابد٬ همچنین تغییر دما و محیط خطر را برای نفوذ این ماده افزایش می‌دهد.

رها کردن پلاستیک‌ها در محیط، عامل نفوذ فتالات‌ها به آب‌های زیرزمینی
وی درباره نفوذ فتالات‌ها به آب‌های زیرزمینی ابراز کرد: با رها کردن پلاستیک‌ها و انباشته شدن محیط از پلاستیک‌ها این مواد وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی شوند که با بررسی این موضوع در انزلی مشخص شد که میزان فتالات‌ها از حد معمولی در آب این ناحیه بالاتر رفته است.

انتهای پیام/

منبع: خبر گزاری سینا

دیدگاه شما

آخرین اخبار