5. مرداد 1394 - 13:48   |   کد مطلب: 6642
در روز هایی که جامعه با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند، و هر جوان در آرزوی یافتن شغل به ازدواج و ادامه زندگی می اندیشد وجود کارآفرینان، نعمتی است بس بزرگ که باید آن را قدر دانسته و در راستای تقویت آن کوشید.
امید آفرینی کار آفرین برتر کشور برای دختران بی سرپرست/ درآمد نهصد میلیون تومانی یک بانوی همدانی

به گزارش شبنم ها، صغری حسنی‌تحصیل یکی از کارآفرینان نمونه کشوری است که توانسته  در سال های اخیر بارها عنوان کار آفرین برتر کشوری را ازآن خود کند این بانوی کارآفرین و مجموعه زیر نظر وی، اکنون با تولید انواع کالای خواب و پیراهن مردانه و عرضه آن در بازارهای داخلی و خارجی، نه تنها به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کرده که به اقتصاد کشور و تولید داخلی و بحث صادرات  نیز توجه داشته است.

این بانوی کارآفرین همدانی که هشت سال به عنوان کارآفرین نمونه کشوری و استانی معرفی شده، توانسته در دیار پایتخت تاریخ و تمدن‌ ایران‌زمین، زیر بال و پر دختران و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را گرفته و با مشغول کردن آنها به کار، مسیر زندگی این افراد را تغییر بدهد.

لطفا خودتان را معرفی کنید:

صغری حسنی تحصیل هستم متولد سال 1350 در همدان و و در رشته کار شناسی ارشد روانشناسی بالینی و مشاوره اعتیاد  تحصیل کرده ام داری 1   پسر و   2  دختر هستم

خانم حسنی لطفا از چگونگی آغاز طرح کارآفرینی خودتان برایمان بگویید.

من در سال 1372 به صورت اتفاقی با تعدای از دختران خیابانی آشنا شدم گروهی که به دلیل مشکلات مالی وعاطفی درگیر معظلات اجتماعی شده بودند، احساس وظیفه ای برمن حاکم شد و تصمیم گرفتم برای این قشرجامعه کاری را انجام دهم.

در آن زمان من کمی با رشته خیاطی آشنا بودم  بنابراین با اندک سرمایه ای یک کارگاه کوچک دایر کردیم و در سال 72 با 6 نفر از این افراد که هم نیاز مالی داشتند و هم مشکلات خانوادگی و عاطفی و بعضا برخی درگیر اعتیاد،  کار را شروع کردم.

هدف شما از این اقدام خدا پسندانه چه بود؟

 اینکه قدمی  هر چند کوچک در راه جلو گیری از سو استفاده های اخلاقی و ... از این افراد را بر دارم. چرا که این افراد به دلیل شرایط بدی که در آن قرار گرفته بودند و گاهی کوچکترین نقشی را در قرار گرفتن در این شرایط نداشتند از آنها  سو استفاده می شد و من احساس می کردم این افراد نیاز به حمایت دارند.

مسیر ادامه فعالیت تان چگونه سپری می شد ؟

در سال 84 به لطف خدا تعداد نیروی کار ما به 40 نفر رسید و کارگاه خیاطی را گسترش دادم زمان آن رسیده بود که کارم را اندکی توسعه دهم بنابراین  با برخی کارگاه ها و شرکت ها همکاری ام را آغاز کردم.

کم کم در بیشتر نمایشگاه ها شرکت می کردم تا سال 90 توانستم نیر کار را از 6 نفر به 90 نفر برسانم .

در کنار این حرفه  و فعالیت اقتصادی هدف اصلی را فراموش نکردم و به مشکل بزرگتر که انگیزه ایجاد این کارگاه شده بود فکر می کردم  می دانستم که برای این قشر از بانوان حمایت عاطفی و داشتن دوست خوب از اهمیت بیشتری برخوردار است بنا براین به این افراد خدمات مشاوره ای هم ارائه می دادم البته این مشاوره  به صورت غیر مستقیم و مستقیم صورت می گرفت.

 با توجه به مشکلات افراد گاهی اوقات دختران را به مراکز ترک اعتیاد و مشاوره ای ارجاع می دادم و تمام این خدمات در زیر سایه دوستی انجام می شد چرا که متاسفانه بسیاری از افراد حتی از آوردن نام مراکز مشاور وحشت دارند و خود داری می کنند. و این حاصل فهم و درک نادرست در استفاده از خدمات مشاوره ای و بحث پیشگیری قبل از درمان است.

خانم حسنی آیا شما در قبال این اقداماتتان هزینه ای هم دریافت می کردید؟

خیر من هیچ نوع هزینه ای را به خاطر خدمات مشاوره ای از کسی دریافت نکردم و اصلا هدفم هم کسب درآمد نبود.

آیا شما از طرف ارگان خاصی حمایت می شدید؟

خیر، لطف خدا مارا یاری می کرد و تمام آورده از ابتدای کار از خودم بود البته بعدها با سازمان های بهزیستی و فنی و حرفه ای و همکاری داشتم که من  در همین جا لازم می دانم از آقای مهرابی مدیر کل سازمان فنی و حرفه و آقای پور مختار به خاطر توجهشان به طرح حمایت از زنان بد سرپرست و بی سرپرست تشکر کنم.

طرح کار آفرینی شما الان به چه مرحله ای رسیده است؟

در حال حاضر150 نفر در استان زیر مجموعه داریم که همچنان اکثرعضوهای این مجموعه از افراد بی سرپرست و یا بد سرپرست اند و 100 نفرهم به صورت غیر مستقیم در حال فعالیت هستند.

که در کنار بحث اشتغال این افراد اردوهای زیارتی سیاحتی و اقدامات تفریحی نیز مد نظر قرار داده می شود چرا که بنده اعتقاد دارم کارآموزان و کارگرانم به خاطر شرایط خاص خود، علاوه بر کار، نیازمند تفریح و البته تقویت معنویت نیز هستند.

طرح کار آفرینی تان را به چقدر سر مایه آغاز کردید و اکنون در چه مرحله ای قرار دارید؟

کارم را با سرمایه 3 میلیون تومانی شروع کردم و الان این سرمایه به 900 میلیون تومان رسیده است.

از دیگر اقداماتی که انجام می دهید بفرمایید:

طرح دیگری که در حال حاضر در استان در حال اجراست، طرح پشتیبان است این طرح با هدف کمک به بانوان سر پرست خانوار اجرا می شود ؛ به این صورت که افرادی که به هر دلیلی نمی توانند در خارج از منزل کسب در آمد داشته باشند شرایطی برایشان ایجاد شود که در منزل و در کنار سایر کارهای روزانه بتواند اشتغال خانگی نیز داشته باشند.

لطفا از علائق و آرزوهای تان برایمان بگویید:

من از دوران کودکی همیشه دوست داشتم به دیگران کمک کنم در زمان ابتدایی به بحث های مشاوره ای علاقه مندتر شدم و در حال حاضر دوست دارم در زمینه مشاوره فعالیتم را گسترش دهم.

و اما صحبت پایانی این بانوی همدانی همدانی که علاوه بر کارآفرینی نقطه توجهش به تعدای از قشر پردرد جامعه است.

ایجاد کار در جامعه نیازمند فکر،اندیشه و همت بالا است اما در این میان حمایت مسئولان از کارآفرینان، موضوعی است که نباید از آن غفلت شود.

و اما صحبت  ما با مسئولان استان این است که ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری را یکی از دغدغه‌های همیشگی خود بداند  و مهمترین معضل زندگی جوانان را در یابند چرا که  اشتغال زایی کلیدی است که گره بسیاری از مشکلات جامعه را باز خواهد کرد.

زیرا کارآفرینی،جریان بالنده‌ای است که نه تنها ایجاد کسب و کار را در جامعه موجب‌ می‌شود بلکه ارمغان نشاط و شادابی را برای جامعه به همراه دارد.

انتهای پیام/

 

تصاویر تکمیلی: 
امید آفرینی کار آفرین برتر کشور برای دختران بی سرپرست/ درآمد نهصد میلیون تومانی یک بانوی همدانی

دیدگاه‌ها

وب سایت رسمی خانم حسنی www.padide-ha.blogfa.com

دیدگاه شما

آخرین اخبار