9. ارديبهشت 1399 - 0:54   |   کد مطلب: 6726
رئیس شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی: اینکه بسیاری از طلاق ها در پنج سال نخست زندگی اتفاق می افتاد نشان می دهد ازدواج صورت گرفته ، چشمی و حسی بوده و مبنای عقلی نداشته است .
 ازدواج آگاهانه لازمه کمال انسانی

به گزارش شبنم ها به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دکتر کبری خزعلی رئیس شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی  گفت :  اگر ازدواج آگاهانه و مبتنی بر آموزش های اصولی در محیط خانواده، مدرسه و دانشگاه انجام شود، زن و شوهر مسیر تغییرات کمالی بشر، رسیدن به دگرخواهی، ایثار و فداکاری و در نهایت کمال انسانی را طی خواهند کرد.

دکتر خزعلی با اشاره به پیش نیازها و پیش شرط های ازدواج آگاهانه اظهار داشت: در فرهنگ قرآنی رسیدن به رشد و تکامل در ازدواج این است که فرد ابتدا با مسائل زندگی آشنا شود ، سپس ازدواج کند.

وی همچنین درباره معیارهای اصلی همسرگزینی گفت: شاخص اصلی ایمان ، حق معرفت ، پایمردی و تعهد به خداوند است زیرا کسی که به خدا متعهد باشد به خانواده نیز وفادار است و هرگز خیانت نمی کند.

رئیس شورای زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شاخص دوم اخلاق است که ایمان را در رفتار متجلی می کند و هنگام همسر گزینی باید با بررسی و تحقیق در گفتار ، زندگی خانوادگی ، اقوام و دوستان طرف مقابل باید برای شناخت دقیق او تلاش کرد تا انتخابی آگاهانه داشت.

وی شیوه های ازدواج به سبک سنتی را مناسب تر ارزیابی کرد و اظهار داشت: در گذشته افراد فامیل یا محله برای ازدواج جوان ها وساطت می کردند و با معرفی دختران مناسب به خانواده های پسردار ، برای تشکیل یک خانواده زمینه سازی می کردند اما اکنون بسیاری از افراد به خاطر نگرانی از اینکه ممکن است در آینده میان زوجین اختلافی پیش آید از این کار صرفنظر می کنند و در این موضوعات مداخله نمی کنند.

در بخش دیگری از این گفتگو مرتضی حاج بابایی روانشناس مسائل اجتماعی از طریق ارتباط تلفنی ، با تاکید بر اینکه در شکل سنتی ازدواج ، شناخت خانواده ها از هم بیشتر است گفت : روند ازدواج را می توان به چهار مرحله تقسیم کرد که متاسفانه فقط درباره دو مرحله از آن بحث می شود.

حاج بابایی همسریابی ، همسرگزینی ، چگونگی حفظ و تداوم رابطه و تعالی رابطه را چهار مرحله تشکیل خانواده عنوان و تصریح کرد: امروز دختران و پسران در محیط های مختلف اجتماعی همسریابی می کنند اما جامعه برای همسرگزینی راهکارهای منسجم و استراتژی مشخصی ندارد.

این روانشناس مسائل اجتماعی افزود : جوانان برای تشکیل خانواده بیشتر بر اساس احساس خود تصمیم می گیرند در حالی که با ساماندهی مشاوره های پیش از ازدواج می توان به جوانان کمک کرد تا تصمیمی عقلانی بگیرند و مسیر درست را انتخاب کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دوره های آشنائی پیش از ازدواج بیشتر به مسائل سطحی و تفریح می گذرد گفت : دختران و پسران باید پیش از ازدواج یکدیگر را خوب بشناسند و پس از ازدواج همدیگر را با وجود تمامی نقصان ها و ایرادها بپذیرند و همسر خود را برای تغییر شخصیت خود تحت فشار قرار ندهند.
 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار