21. دى 1398 - 9:53   |   کد مطلب: 7436
یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: باید تیمی از متخصصان جراح فک و صورت، جامعه‌شناس و روان‌شناس تشکیل شود تا الگوی زیبایی‌شناختی از اعضای صورت تعریف کنند که متناسب با کشور ما باشد.
 بینی باید متناسب با چهره فرد جراحی شود/بسیاری از الگوهای خارجی زیبایی با اسکلت‌ ایرانی‌ها سازگار نیست

به گزارش شبنم ها، دکتر سهراب رفیعی، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره شباهت عجیب افراد به یکدیگر پس از انجام جراحی زیبایی ضروری بینی گفت: الگوی زیبا‌شناسی در جوامع مختلف متفاوت است؛ در جامعه ما الگوی تعریف شده زیبا‌شناسی وجود ندارد که علت این مسئله نیز کوتاهی همکاران ما است به همین دلیل مجبور هستیم از الگوهای خارجی تبعیت کنیم.

وی در ادامه افزود: در کتب مرجع در کشورهای خارجی که جراحان از روی آن روش‌های جراحی را یاد می‌گیرند الگوی زیبایی‌شناسی تعریف شده است، به عنوان مثال زاویه بینی با لب در خانم‌ها باید ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه باشد و در آقایان باید ۹۰ درجه باشد که این الگوی زیبایی‌شناختی در آمریکا و اروپا کاملاً تعریف شده است.

تلاش بیمار در جراحی بینی برای ایجاد شباهت با افراد مشهور
این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به این‌که اینکه هر عمل زیبایی باید دارای ضرورت برای فرد باشد، گفت: برخی بیماران با ارائه عکس از فرد یا بازیگری خاص به پزشک برای عمل جراحی بینی به دنبال شباهت به آن فرد هستند؛ این الگو در ذهن فرد به وسیله رسانه‌ها نقش بسته در نتیجه بیمار می‌خواهد به آن فرد شبیه شود البته ما از ساختاری استفاده می‌کنیم که فرد شکلی متناسب پیدا کند.

وی با بیان این‌که شباهت همه بینی‌های جراحی شده به یکدیگر عیب جراح است، تصریح کرد: هر بینی باید متناسب با چهره فرد جراحی شود؛ انسان‌ها مانند یکدیگر نیستند در نتیجه بینی‌های جراحی شده نیز باید متناسب با چهره فرد باشد.

تشخیص بینی جراحی شده توسط دیگران ضعف جراح را نشان می‌دهد
رفیعی ادامه داد: وقتی بیمار دارای صورتی پهن است نباید بینی خیلی کوچک داشته باشد به این دلیل که در مرکز صورت به چشم می‌آید اگر متوجه بینی حراجی شده شویم نشان دهنده این است که جراح بینی را بد عمل کرده است پس نباید اصلا مشخص شود که بینی فرد جراحی شده است.

وی درباره اقدامات لازم پیش از جراحی بینی گفت: پیش از جراحی بینی مشاوره‌ای را با بیمار انجام می‌دهیم و این یکی از موضوعات مهم در جراحی بینی است اما بسیاری از جراحان برای این‌که بیمار را از دست ندهند ممکن است از این موضوع صرف نظر کنند اما پزشک باید در ابتدا با مشاوره متوجه شود که بیمار چه انتظاراتی دارد و این‌که آیا انتظارات معقولانه است یا خیر و اصلا نیازی به جراحی زیبایی دارد یا نه.

این جراح زیبایی بینی با تاکید بر این‌که تعریف الگوهای زیبا‌شناختی نیاز به مطالعه جامعه‌شناسی و روان‌شناسانه دارد، بیان کرد: اسکلت افراد در جامعه ما معمولاً پهن‌تر و بزرگ‌تر است پس زیاد نمی‌توان از الگوی خارجی استفاده کرد.

ضرورت بومی سازی الگوهای زیبایی‌شناختی جراحی زیبایی در کشور
رفیعی تاکید کرد: با توجه به نفوذی که کشور‌های خارجی در جوامع مختلف دارند و دوست دارند که به شکل آنان در بیایند این الگو در اکثر کشور‌ها اجرا می‌شود که اشتباه است به این دلیل که هر الگویی باید بومی سازی شود اما معمولاً بیمار تحت تاثیر رسانه‌ها و فیلم‌ها است.

وی در ادامه افزود: باید تیمی از متخصصان فک و صورت، جامعه‌شناس و روان‌شناس تشکیل شود تا الگوی زیبا‌شناختی تعریف کنند که متناسب با کشور ما باشد در غیر این صورت مجبور هستیم از الگوی کتاب‌های مرجع استفاده کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار