6. بهمن 1398 - 19:38   |   کد مطلب: 7921
الگوی مناسب تغذیه در دوران بلوغ از بروز این مشکلات در دختران جلوگیری می‌‌کند.
فرهنگ امروزی در کمین دختران نوجوان
الگوی مناسب تغذیه در دوران بلوغ از بروز این مشکلات در دختران جلوگیری می‌‌کند.
 فرهنگ امروزی در کمین دختران نوجوان
 به گزارش شبنم ها، دکتر اعظم‌السادات موسوی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص شایع‌ترین مشکلات جسمی دختران نوجوان این عصر گفت: یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که دختران نوجوان و والدین آنها درگیر آن هستند، معضل چاقی در این سنین است.  
 
وی عنوان کرد: اضافه‌وزن در دوران بلوغ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما مهم‌ترین و شایع‌ترین آنها فرهنگ است و ما مشاهده می‌کنیم که اکثر نوجوانان در این دوران به اتاق‌های شخصی خود پناه برده و گوشه‌نشین می‌شوند هم‌چنین استفاده از کامپیوتر و دستگاه‌های هوشمند همراه موجب کاهش فعالیت فیزیکی آنها شده است و علاوه بر این مسائل تمایل آنها به فست‌فود و تغذیه در بیرون از منزل باعث افزایش وزن در این سنین می‌شود.
 
دکتر موسوی هم‌چنین خاطرنشان کرد: روش تغذیه در دو سال ابتدایی زندگی از جمله شیردهی مادران در اضافه‌وزن در سنین نوجوانی نقش مهمی دارد چرا که اکثر کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر دچار اضافه‌وزن خواهند شد.
 
وی ضمن با بیان این نکته که اضافه‌وزن در دختران عوارض و تأثیرات خطرناکی بر دستگاه تولید مثل دارد، افزود: چاقی سبب افزایش هورمون‌های زنانه در ابتدای بلوغ و اختلال در تخمک‌گذاری و ایجاد سندرم کیست تخمدان می‌شود که این امر در اکثر موارد منجر به ناباروری خواهد شد.
 
این متخصص زنان و زایمان در پایان تأکید کرد: فرهنگ‌سازی در شیوه تغذیه و تحرکات بدنی تأثیر بسزایی در رفع مشکلات جسمی نوجوانان دارد و به والدین و مراکز آموزشی از جمله مدارس توصیه می‌شود تغذیه و ورزش در نوجوانان را کنترل کنند.
 
هم‌چنین فعالیت حرفه‌ای در حداقل دو رشته ورزشی برای خانم‌های نوجوان ضروری است. چرا که این کار باعث تناسب اندام شده و از بروز مشکلات ناباروری و هورمونی جلوگیری می‌کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار