7. آذر 1394 - 9:09   |   کد مطلب: 8197
با حضور معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، همایش جهان عاری از خشونت علیه زنان، با محوریت «زنان، امنیت و توسعه پایدار» در مشهد مقدس برگزار شد.
امنیت پیش شرط توانمندسازی زنان است

به گزارش شبنم ها به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، شهیندخت مولاوردی در این همایش امنیت انسانی را به معنای زندگی بدون استرس و نیاز، رها از فقر توأم با کرامت انسانی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: در چارچوب سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 ، باید جامعه ای برخوردار از سلامت، رفاه با استحکام نهاد خانواده به دور از فقر، فساد همراه با محیط زیستی سالم داشته باشیم.
وی گفت: امنیت انسانی فقط محدود به پاسداری از مرزهای یک کشور نیست بلکه شامل مولفه هایی است که امنیت واقعی را برای هر فرد در جامعه بوجود می آورد.
وی با اشاره به اینکه امنیت در هر کشوری از سایر برنامه های اقتصادی و اجتماعی مهم تر است، تصریح کرد: در صورت نبود امنیت، شاهد بروز آسیب های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهیم بود و به عبارتی امنیت پیش شرط توانمندسازی زنان است.
 معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اگر خشونت در زندگی فردی و اجتماعی زنان برطرف نشود دیگر رشد و پیشرفت و تعالی را در آن جامعه شاهد نخواهیم بود، تصریح کرد: باید برای مقابله با خشونت علیه زنان، به یک میثاق جهانی برسیم و با ارتقاء آگاهی و بالا بردن حساسیت در خصوص خشونت علیه زنان، در روند کاهش این معضل اجتماعی تلاش کنیم.
مولاوردی اظهارداشت که با گذشت سال ها از مطرح شدن جهان عاری از خشونت علیه زنان، هنوز این نوع خشونت در جهان کاهش نیافته و اعمال خشونت تنها از شکلی به شکلی دیگر تغییر یافته است.در بسیاری مواقع دیده می شود که اعمال خشونت از فضاهای جنگ، پناهندگی، آوارگی و فضاهای عمومی و خصوصی به فضاهای مجازی نیز کشانده شده و قربانی می گیرد.
وی با بیان اینکه آثار و عواقب خشونت علیه زنان در جامعه انکارناپذیر است، تصریح کرد: پیامدها و هزینه های خشونت علیه زنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به جامعه ضربه می زند و تحمیل هزینه های درمانی روحی و روانی،بوجود آمدن ناهنجاری های اجتماعی و از بین بردن فرصت ها برای زنان از جمله این اثار است.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، شیوه های مقابله با خشونت در هر منطقه ای باید با زمینه های فرهنگی و بومی و اجتماعی آن منطقه سازگاری داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه هر جامعه دارای ویژگی های خاص خود می باشد، نمی توانیم یک الگوی و راه حل واحدی را برای تمام مناطق در نظر بگیریم.
مولاوردی در ادامه به موضوع چرخش خشونت در برخی جوامع اشاره کرد و گفت: امروزه شاهد چرخش خشونت افرادی هستیم که خود زمانی قربانی خشونت و یا شاهد خشونت بودند و بر همین مبنا این افراد دنباله رو خشونت شده اند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای مقابله با خشونت علیه زنان از ظرفیت زنانی که در سازمان های مردم نهاد و مدنی فعالیت دارند، استفاده کنیم، افزود: در 3 دهه گذشته در جامعه ایران سازمان های مردم نهاد جایگاه خود را به خوبی پیدا کرده اند و با یک رویکرد اجتماعی محور می توانیم به تحقق انتظارات در حوزه زنان و خانواده امیدوار باشیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، تشدید مجازات مرتکبین خشونت علیه زنان را از دیگر راهکارهای کاهش خشونت دانست و تصریح کرد: در بحث ارتقاء سطح فرهنگی و بالا بردن جایگاه اجتماعی می توانیم با ابزارهای تشدید مجازات به راه حل های مناسبی دست پیدا کنیم که بخشی از این راهکار به مشارکت مردان و شبکه ای کردن مردان در مبارزه با خشونت علیه زنان باز می گردد.
 
مولاوردی نقش معلمان، اساتید و رسانه های همگانی را در روند مبارزه با خشونت علیه زنان موثر برشمرد و ادامه داد: با ترویج مشارکت کار خانگی و مسئولیت مشترک زن و مرد در اداره منزل و تربیت فرزندان می توانیم کانون خانواده را صمیمی و گرم نگه داریم.
مولاوردی نقش دولت را در برداشتن چالش ها و ایجاد راه های موثر برای ارتقای جایگاه زن در جامعه، مهم ارزیابی کرد و اظهارداشت: در حال حاضر بیشترین راه حلها روی قربانیان متمرکز شده است حال آنکه دولت می تواند پیشگیری قبل از وقوع جرم را در دستور کار خود قرار دهد.
دکتر شیخ الاسلامی رییس دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی، دکتر سیدعلی کاظمی رییس اداره مطالعات حقوقی و قضایی قوه قضائیه و دکتر شیرین احمدنیا جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست دیدگاههای خود را در خصوص خشونت و تبعیض علیه زنان مطرح کردند.
این همایش با مشارکت و همت کانون زنان حقوقدان سورا، انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد

امنیت پیش شرط توانمندسازی زنان است
امنیت پیش شرط توانمندسازی زنان است

دیدگاه شما

آخرین اخبار