13. آبان 1398 - 9:52   |   کد مطلب: 6473
به بهانه روز ملی حجاب و عفاف شبنم ها گزارش می دهد:
زن؛ زیر چتر حجاب مظهر حیا و عفت است
بی‌حجابی زن را صاحب فضیلت نمی‌کند بلکه از او عروسکی ملعبه دست هوسبازان می‌سازد که با رشد و تعالی انسان فرسنگ ها فاصله‌ها دارد.
عفاف و حجاب, زنان, جامعه, امنیت, آرامش

به گزارش شبنم ها، ب

بی‌حجابی زن را صاحب فضیلت نمی‌کند بلکه از او عروسکی ملعبه دست هوسبازان می‌سازد که با رشد و تعالی فاصله‌ها دارد. زن اگر محروم از فضایل و ارزشهای انسانی باشد اگر سراسر وجود خود را به طلا و زینت‌ها و لباسهای فاخر تزیین کند ذره‌ای بر ارزش حقیقی او افزوده نخواهد شد چرا که طبق آیه شریف قرآن ملاک ارزش هر فردی به تقوای اوست.

در فرهنگ دینی ما حجاب به عنوان پوششی از زنان در مقابل بیگانگان و نامحرمان تلقی می‌شود.چنانکه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «پوشیدگی برای زن سودمندتر است زیبایی او را پایدارتر می‌سازد.»

 

 یک کارشناس مسائل اجتماعی اشاره به برخی معضلات  بدحجابی در جامعه  می‌گوید: «ما مدل و الگوی مناسب برای حجاب معرفی نکردیم ، معرفی الگوی مناسب در شرایط اجتماعی هر جامعه ای نیاز اساسی برای فرهنگ سازی است . معرفی الگوهای حجاب برای قشرجوان نیازی ضروری است که در شرایط کنونی جامعه به آن احساس نیاز می شود.

اما سوال اساسی و بی پاسخ همیشگی که چرا همیشه برای نشان دادن پاکی و صداقت و امنیت عفاف و حجاب سراغ یک پیرزن میان سال و یا یک فرد ی که از موفقیت چندانی بر خودار نبوده می‌روند و با ایشان مصاحبه می‌کنند. و این در حالی است که ماهواره به سرعت برای زنان و دختران جوان ما الگو درست می‌کند ؟!

 

به‌راستی آیا برخورد با پدیده بدحجابی نیاز به مبارزه دارد یا با فرهنگ‌سازی حل می‌شود؟ شاید این سؤال در ذهن هر فردی که دغدغه دین دارد ایجاد ایجاد شود که چرا ما با وجود داشتن جامعه اسلامی و فرهنگ غنی درگیر این معضل بدحجابی هستیم و چرا روشهای فرهنگی تاکنون به نتیجه مطلوب نرسده است .

 یک استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی افراد از روی نا آگاهی در این مسیر قدم می گذارند افزود :البته  کسانی نیز هستند که با آگاهی کامل و از آسیب ها بدحجابی و به صورت مغرضانه  این نوع پوشش را تلبیغ می کنند.

مریم شمخانی افزود برای حل این معضل باید توجه کرد که این افراد در کدام محیط ها و با چه طرز تفکری  در وادی بی حجابی حرکت می کنند و متاسب با آن محیط و شرایط راهکار ارائه نمود.

وی ادامه داد: متاسفانه  عامل بدحجابی اکنون به نوعی در قشر مذهبی و چادری جامعه ما نیز رسوخ پیدا کرده است، افرادی که نسبت به امنیت و آرامش عفاف و حجاب  واقف هستند اما بعضا  به دلایل واهی  و اینکه ممکن است در جامعه متحجر، خشکه مذهب و ... خوانده شوند در سایه اسفاده از چادر مشاهده می کنیم که رعایت حجاب را نداشته و با آرایش و پوشش بدی در اجتماع حضور پیدا می کند  چرا که الگو گیری صحیحی در جامعه وجود ندارد.

شمخانی عامل دیگر بروز این پدیده در جامعه اسلامی را تربیت ناصحیح خانواده ها دانست و تصریح کرد :گاهی نیز به دلیل عدم اعتماد به نفس ، و صرف خود نمایی و جلب توجه  در جامعه افراد از این نوع پوشش و آرایش استفاده می کنند .

وی افزود :دين مبين اسلام كه هيچ يك از پرسش ها و نيازهاي بشر را بدون پاسخ نگذاشته، در اين مورد، تدبير حجاب و پوشش را به زن پيشنهاد مي كند. در قرآن كريم، حفظ امنيّت و آرامش زنان، از فلسفه هاي حكم حجاب معرّفي شده است:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ ِلأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْني أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤذَيْنَ وَ كانَ اللّهُ غَفُورًا رَحيمًا. (احزاب: 59)

اي پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را به چادر فرو پوشند كه اين كار براي اينكه آنها (به عفّت و آزادگي) شناخته شوند تا از تعرّض و جسارت (هوس رانان) آزار نكشند، بر آنان بسيار بهتر است و خدا (در حق خلق) آمرزنده و مهربان است.

در تفسير كاشف ذيل اين آيه آمده است: «اين امر، نزديك تر است به اينكه اين زنان به عفّت و پاكي و خويشتن داري شناخته شوند. پس همانا حجاب، زن با حجاب را از زناني كه مورد طمع و آزار اهل فسق و شهوتند، جدا مي كند. بنابراين، زنان با حجاب به واسطه سخنان شهوت انگيز و نگاه هاي هرزه اين گونه افراد، مورد اذيت و آزار قرار نخواهند گرفت».۵

به راستی، زن با حجاب و با عفّت، با پوشانيدن اندام و زيبايي هاي خويش، افزون بر تحريك نكردن شهوت مردان بيگانه، دزدان عفّت و مردان هرزه و شهوت پرست را از طمع در كالاي وجود خويش نااميد مي سازد و در حقيقت، به آنان پيام مي دهد كه من، زني هرزه و هرجايي نيستم.

 

اما در این میان علاوه بر اعمال سلیقه های فردی و تربیت خانوادگی و غفلیت بعضی مسئو لین ترويج بدحجابي و كمرنگ شدن عفاف در جوامع اسلامي بدترين پيامد و تاثير استفاده از ماهواره است..

 در روزها و ماه های اخیر که بحث پیرامون شبکه های ماهواره ای خارج از کشور، آسیب های اجتماعی- فرهنگی آن برای جامعه وراهکارهای مقابله با تاثیرات مخرب آن، از مسائل مهم و اساسی مورد بحث در میان اندیشمندان، سیاسیون و به خصوص مجریان نهادهای دولتی ذیربط بدل شده است.

 ابعاد و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت ماهواره به عنوان یکی از فراگیرترین و موثرترین وسایل ارتباط جمعی، همیشه دارای اهمیت بوده اما با گذشت زمان و تغییرات اساسی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و جهان، هرروز به این ضرورت افزوده می شود. اگر در گذشته فقط چند شبکه ماهواره ای فارسی زبان وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر شبکه بسیاری در بین مردم وبه ویژه کانون های خانوادگی جای خود را در خانواده هی ایرانی خواسته یا ناخواسته به بهانه های مختلف باز کرد و این شبکه ها الگوی فرهنگ سازی و مصرف گرایی خانواده ایرانی شدند .

 دشمنان نظام اینگونه اندیشیدند که تنها راه آسیب رساندن به کشور ما تغییر فرهنگ و سست نمودن بنیان خانواده هاست بنابراین شبکه های جدید بیشتر به مسائل فرهنگی - اجتماعی تکیه کرده و خانواده و روابط انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه جامعه را هدف قرار داده اند.

 همانگونه که حجاب آرامش روانی جامعه را به ارمغان می‌آورد بدحجابی نیز تاثیر مستقیمی بر بروز انحرافات اخلاقی دارد انسان زمانی که با ظاهری نامناسب وپرزرق و برق و درانزار عمومی حضور پیدا می‌کنند،از آثار شوم این رفتارها وغافل نبوده و می‌دانند که هزاران مشکل روحی، روانی و انحراف را برای جوانان جامعه به بار خواهند آورد .

به طوری که این معضل‌ها و مشکلات اخلاقی نه‌تنها گریبانگیر آنها بلکه دامنگیر اعضای خانواده حتی همسر و فرزندان می‌‌شود، پس این همه مصیبت و گناه پسران و دختران جامعه بر اثر جلوه‌گری و چشم‌چرانی به وقوع پیوسته است و آنها را از مسیر زندگی سالم و موفق جدا می‌کند.

 اما آنچه که بدیهی است که این موضوع است که این اثرات مخرب شامل قشر خاصی نمی شود و گریبان گیر تمام مردان و زنان اعم از مجرد و متاهل است و بصورت فراگیر تمام خانواده ها لطمه دیده و آسیب‌های جدی را متحمل می‌شوند. و متاسفانه این معضلی است که جامعه ایرانی اکنون با آن مواجه شده و برای خروج از این معضل نیاز مند عزم جدی مسئولان و همت همگانی است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار