10. آذر 1394 - 14:02   |   کد مطلب: 8247
مرضیه حدیدچی از چهره های شناخته شده و زنان مبارز ایران و انقلاب اسلامی است که تنها نماینده زن استان همدان در مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب است.
تنها نماینده زن استان همدان در مجلس پس از انقلاب

به گزارش شبنم ها،مرضیه حدیده چی معروف به  ( طاهره دباغ زاده) متولد ۱۳۱۸ در همدان است که زندگی‌ مبارزات و فعالیت‌ها ی اوبارها و بارها نقل شده است.

او در سال 1318 در همدان و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شد.

خواهر دباغ که به راستی الگویی برای زنان انقلابی جهان است تحصیلات خود را از مکتب خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج البلاغه بهره فراوان برد.

وی فعالیت‌های سیاسی خود را تقریبا از سال 1346 با پخش و توزیع اعلامیه آغاز کرده بود، ‌در سال 1353 توسط ساواک دستگیر و به همراه دختر نوجوانش رضوانه به زندان افتاد و شدیدترین شکنجه‌ها را متحمل شد.

این بانوی همدانی از شاگردان آیت الله سید محمدرضا سعیدی بود و با جامعه روحانیت مبارز" همکاری داشت.

او هنگام اقامت آیت‌الله خمینی در پاریس محافظ شخصی امام خمینی (ره)شد و همچنین وظایف اندرونی بیت را نیز برعهده داشت.

وی اولین فرمانده سپاه غرب کشور در بعد از انقلاب بود که در نابودی سازمان‌های رقیب جمهوری اسلامی از کومله و حزب دموکرات کردستان گرفته تا شبکه‌های مخفی فدائیان و مجاهدین نقش فعالی را ایفا کرد.

دباغ به همراه جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال ۶۷ پیام روح‌الله خمینی را به گورباچف رساند.

خواهر طاهره» پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم از پای ننشسته و یکی از بنیانگذاران سپاه غرب کشور و اولین فرمانده آن می‌شود. سه دوره نمایندگی مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، مسئول بسیج خواهران کل کشور، رئیس زندان زنان تهران، قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی و مدرس دانشگاه علم و صنعت تهران و مدرسه عالی شهید مطهری از دیگر خدمات او به کشور است.

 انتهای پیام /

تنها نماینده زن استان همدان در مجلس پس از انقلاب

دیدگاه شما

آخرین اخبار