25. آذر 1394 - 10:21   |   کد مطلب: 8407
معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور:
زن مسلمان با فرصت‌ها و تهديدهاي زيادي هم اکنون روبه روست
معاون زنان و خانواده رئيس جمهور با بيان اينکه يک معاونت به تنهايي نمي‌تواند جايگاه شايسته‌ زنان را ترسيم کند، گفت: تلاش مي‌کنيم از ظرفيت‌ مراکز علمي، دانشگاهي و نهادهاي مدني در اين جهت بهره ببريم.
 زن مسلمان با فرصت‌ها و تهديدهاي زيادي هم اکنون روبه روست

به گزارش شبنم ها به نقل از مهر، شهيندخت مولاوردي در همايش «آيينه‌وند، زن و معرفت تاريخي» که در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، افزود: امروزه زن مسلمان با فرصت‌ها و تهديدهاي زيادي روبه‌روست. با تغييرات پردامنه‌اي که در حوزه‌هاي مختلف به وجود آمده، عرصه‌هاي جديدي پيش‌ روي زنان گشوده شده است؛ اما از سوي ديگر آنان ممکن است با آسيب‌هاي نوپديدي مواجه شوند. در اين شرايط يک معاونت در دولت به تنهايي نمي‌تواند در جهت ترسيم جايگاه شايسته‌اي براي زنان تلاش کند. بنابراين تلاش مي‌کنيم از تمام ظرفيت‌هاي موجود به ويژه مراکز علمي و دانشگاهي و نهادهاي مدني، بهره ببريم.

وي درباره برنامه‌هاي آينده معاونت امور زنان و خانواده در اين زمينه اظهار کرد: تلاش مي‌کنيم آثار و افکار حضرت امام (ره) را در نشست‌هاي بعدي بررسي کنيم و ديدگاه‌هاي مقام معظم رهبري در حوزه زنان مي‌تواند به عنوان نقشه راه در جهت گشودن راهي به دور از افراط و تفريط و تحجر و ابتذال در حوزه زنان به ما کمک کند. معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به خدمات مرحوم دکتر صادق آيينه‌وند اظهار کرد: بسيار وامدار ديدگاه‌هاي مرحوم آيينه‌وند در حوزه زنان و خانواده هستيم. او پدر رشته مطالعات زنان در ايران است. به درستي دکتر آيينه‌وند، آيينه تمام صداقت بود.

اين در حالي است که صداقت گوهر ناياب جامعه ما و عصر امروز است. جاي دکتر آيينه‌وند به شدت خالي است تا در قحط‌ الرجال و قحط النساء دفاع از حقوق و جايگاه زن مسلمان فعاليت کند.

مولاوردي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: در 150 سال اخير با تحولات جامعه اسلامي، مطالعات زنان با فراز و نشيب‌هايي همراه بوده است. اکنون در جوامع اسلامي مسائل زنان مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين انديشمندان معاصر به ويژه در جهان عرب و کشورهاي ديگر موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند. وي اظهار کرد: در جهان عرب و ايران رگه‌هايي از جريان وجود دارد. اين جريان سنت و معرفت اسلامي را از درون نقد و براي فهم نوين از دين تلاش مي‌کند. براساس ديدگاه‌هاي نوانديشان جهان معاصر، گوهر دين را از تجربه تاريخي اسلام بايد تفکيک کرد. اين ديدگاه تفسير عقل‌گرا را پيش‌شرط تاثير قوانين عادلانه قلمداد مي‌کند و معرفت اسلامي شکل گرفته بين قرن‌هاي 3 تا 7 هجري قمري را زمينه‌ساز نابرابري مي‌داند. معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: طرفداران اجتهاد در مباني معتقدند که در دنياي مدرن مي‌توان زيست ديني داشت و بايد مباحث حقوقي و ميل به تجربه ديني را درک کنيم. مولاوردي در ادامه گفت: اين جريان به دنبال راهي است که سازگاري بين دينداري و دنياي مدرن ايجاد کند و براساس آن تا زماني زيست مردم، زيست جهان سنتي باشد و نظام حقوقي بازتابي از عرف‌هاي جاري باشد، وضع موجود، وضع مطلوب تلقي مي‌شود. به همين دليل است که در حوزه زنان در 50 سال قبل اعتراضي نسبت به وضعيت زندگي وجود نداشت؛ اما به تدريج نابرابري‌هاي حقوقي طبيعي قلمداد نشد. در اين شرايط بود که با مسائل زنان در جهان اسلام مواجه شديم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار