10. بهمن 1398 - 12:59   |   کد مطلب: 8416
یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با شبنم ها
پیامدهای کمبود ویتامین D در زنان
کمبود ویتامین در زنان پیامد های ناگواری را به دنبال دارد به همین این بهانه گفتگو یی را با کار شناس تغذیه در این زمینه ترتیب داده ایم.
پیامد های کمبود ویتامین D در زنان

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بهار در گفتگو اختصاصی با خبرنگار شبنم ها با اشاره به نقش ویتامین D که در بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی ها گفت: وجود ویتامین D بدن را موجب سلامت در  برابر بیماری های  آرتروز، فشارخون ، دیابت، سرطان و ... خواهد شد.

وی افزود:ويتامين D يكي از ويتامين هاي محلول در چربي مي باشد كه به ويتامين نور خورشيد نيز معروف است مواجهه نامنظم و کم صورت ، بازوها و دستها با نور خورشید تقریباً معادل 5 میکروگرم (200 IU ) در بدن ساخته می شود.

 

سپیده خاور غزلانی با بیان این مطلب کمبود ویتامین دی در زنان  پیامد های ناگوار تری را به دنبال دارد افزود :از جمله علائم کمبود ویتامین دی در زنان می توان به تغییر خلق و خو، بروز افسردگی، تشدید سندرم پیش از قاعدگی در زنان و ضعف ماهیچه ها اشاره کرد.

 

غزلانی افزود:در مواجهه طولانی با نور خورشید غلظت فرم فعال این ویتامین ، به اندازه مصرف طولانی مدت و روزانه 250 میکروگرم (10000IU ) ویتامین D افزایش می یابد اما به دليل نازك شدن لايه ازن و سرطان زايي نور خورشيد اين مورد به هيچ عنوان توصيه نمي شود.

 

 وی ادامه داد: مواجهه محسوس بازوهها و دستها یا پاهاو ساقها به مدت 5 الی 10 دقیقه و 2-3 بار در هفته با نور خورشيد ویتامین D کافی را در اوايل صبح و اواخر بعدازظهر درفصل تابستان و در ظهر ماههای زمستان تامین می کند.

 

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گردش متابوليسم ويتامين D در بدن را اینگونه بیان  کرد که :

  1. دهیدروکلسترول موجود در پوست بدن در مواجهه با نور خورشید به کوله کلسیفرول تبديل مي شود سپس به کبد رفته و در آنجا به 25-هیدروکسی کوله کلسیفرول تبديل مي شود بعد به كليه رفته و در آنجا به(1و25 دی هیدروکسی کوله کلسیفرول (کلسی تریول) كه فرم فعال اين ويتامين مي باشد تبديل ميگردد.
  2. ویتامین D موجود در غذاها بصورت :  کوله کلسیفرول مي باشد كه مستقيماً توسط سيستم لنفاوي به كبد رفته و مراحل فوق انجام ميگردد.

عملكرد :

  • 1- در ارتباط با نگهداری هموستاز کلسیم و فسفر می باشند  
  • 2- رشد و تكامل سلولهاي اپي تليال و گلبول هاي سفيد
  • 3- فعال شدن و پاسخ گلبول هاي سفيد در برابر عفونت

 

1 ميكروگرم ويتامين D  = 40 واحد بين المللي (IU) ويتامين D

 

مقدار مورد نياز :

DRI

   

شیرخواران و کودکان

400 IU

10 میکروگرم

کودکان بزرگتر و نوجوانان

600IU

15میکروگرم

بزرگسالان

600IU

15میکروگرم

بالای 60

800IU

20میکروگرم

زنان باردار

600IU

15میکروگرم

زنان شیرده

600IU

15میکروگرم

 

عدم دريافت نور مستقيم خورشيد و در نتيجه كاهش راندمان سنتز ويتامين دي توسط پوست به علت پوشيدن لباس/ دود / گردو غبار / هواي ابري و كرم هاي ضدآفتاب  و مصرف ناكافي منابع غذايي از دلايل بروز كمبود اين ويتامين هستند با افزايش سن ميزان نياز به ويتامين D بالا مي رود.

مواد غذايي به طور طبيعي مقدار كمي ويتامين D دارند ماهي هاي چرب مثل سالمون ، ساردين ، قزل آلا و روغن كبد ماهي منابع غني از ويتامين دي هستند.

درمان :

مصرف هفته اي يك  عدد پرل 50000  واحدي ويتامين D  به صورت خوراكي به مدت 8 الي 12 هفته (بسته به شدت كمبود ويتامين) و سپس ماهيانه يك عدد جهت پيشگيري ، هميشه مصرف گردد.

منابع غذايي :

ماده غذایی

IU(واحد بین المللی)

1 قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی

1360

90گرم ماهی سالمون

794

90 گرم تن ماهی

154

1 لیوان شیر کم چرب غنی شده با ویتامینD

120

1 لیوان آب پرتغال غنی شده با ویتامینD

100

1 قاشق غذاخوری مارگارین غنی شده

60

جگر

40

1 عدد تخم مرغ

25

30 گرم پنیر

6

 

 

علائم كمبود در اطفال:

تاٌخير در راه رفتن / بي حوصلگي و بيقراري /تعريق /نرمي استخوان /پاهاي كماني / زانوي كج/ بزرگ شدن مفاصل دنده اي – جناغي ( سينه كبوتري)/تاٌخير در دراوردن دندان /تخريب پاسخ ايمني با خطر افزايش عفونت

علائم كمبود در نوجوان و جوان :

تخريب رشد استخوان ها / ضعف عضلاني

تورم و درد در انتهاي استخوان هاي دراز بخصوص در زانو

تخريب پاسخ ايمني با خطر افزايش عفونت

پرشدن ناكافي ذخاير استخواني  و در نتيجه ابتلاء زودرس به پوكي استخوان

كمبود ویتامین D  گفته میشود : که در شرایطی مانند ام اس ، بیماری های قلبی عروقی ، فشارخون ، پروتئینیوری ، نفروپاتی دیابتی ، ميگرن ، افسردگي و سرطان هاي شايع  و آلزايمرتاثیر دارد.

مسموميت :

  •  
  • UL (بالاترین حد قابل تحمل ) ویتامین D = 4000 IU

 

اولین علامت : سردرد و حالت تهوع / پرادراری و پرنوشی / سنگ کلیه

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار