22. آبان 1399 - 10:02   |   کد مطلب: 8427
سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان های همدان:
شاه کلید توقف شیوع ایدز، کسب دانش، آگاهی و مهارت می باشد
سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان های همدان گفت : شاه کلید توقف شیوع ایدز و به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به HIV کسب دانش، آگاهی و مهارت می باشد
شاه کلید توقف شیوع ایدز، کسب دانش، آگاهی و مهارت می باشد

به گزارش شبنم ها  به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان های همدان، مهدی موالات در همایش ایدزدر سالن اجتماعات مرکز آموزشی درمانی فرشچیان  به عملکرد واحد بهداشت و درمان اداره کل زندان های استان همدان در زمینه بیماری ایدز در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: این واحد وظیفه نظارت و پیگیری کلیه امور مرتبط با سلامت و بهداشت زندانیان را برعهده دارد و در حال حاضر دارای 8 مرکز بهداشتی درمانی در 7 زندان استان و در مجموع دارای 70 نفر کادر بهداشتی ، درمانی  می باشد.

وی در ادامه به اهم اقدامات انجام شده واحد بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: بازسازی کامل و استانداردسازی واحدهای بهداری وکلینیک مثلثی زندان مرکزی همدان ،راه اندازی سیستم نرم افزاری بهداشت و درمان وکلینیک مثلثی همزمان با خرید و تحویل ملزومات سخت افزاری مورد نیازدر تمامی زندان های استان  وتکمیل و گسترش حوزه فعالیت کلینیک تخصصی زندان مرکزی همدان در رشته های داخلی، روانپزشکی، پوست و چشم پزشکی و دندانپزشکی از اهم اقدامات انجام شده این واحد بیان کرد .

موالات تجهیز واحد پتوشویی و استانداردسازی آن در زندان مرکزی با 8 دستگاه شستشو،آبگیر و خشک کن ،احداث و بهره برداری از واحد مراقبت سلامت اردوگاه کاردرمانی وارتقاء وضعیت نیروی انسانی و تکمیل کادر بهداشتی درمانی واحدهای بهداری و کلینیک مثلثی زندان های تابعه (روانشناس  برای زندان های مرکزی، ملایر و تویسرکان) و کارشناس مامایی در بند زنان زندان مرکزی را از دیگر اقدامات انجام شده در واحد بهداشت و درمان  عنوان کرد .

وی اظهار کرد: اقدامات ویژه ای نیز  توسط  واحد بهداشت و درمان در خصوص کنترل بیماری ایدز صورت گرفته  است  که از جمله آن راه اندازی و تجهیز مراکز مشاوره بیماری های رفتاری (کلینیک مثلثی) بوده است که در حال حاضر این اداره کل دارای 5 کلینیک مثلثی در زندان های مرکزی، اردوگاه ، ملایر و نهاوند می باشد.

سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان های همدان همچنین اجرای مداوم برنامه های غربالگری بیماری ایدز از طریق مشاوره و آزمایش داوطلبانه را از دیگر اقدامات واحد بهداشت و درمان در خصوص کنترل بیماری ایدز بیان کرد و افزود: با عنایت به آنکه طبق آمار در حدود  50% از زندانیان ورودی به زندان های استان دارای جرائم مرتبط با مواد مخدر می باشند و با توجه به الگوی غالب انتشار ایدز (اعتیاد تزریقی) این واحد بصورت مداوم اقدام به غربالگری ایدز با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه می نماید.

شاه کلید توقف شیوع ایدز و به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به HIV کسب دانش، آگاهی و مهارت می باشد

وی در ادامه از اجرای برنامه های آموزش و اطلاع رسانی در زمینه  بیماری ایدز خبر داد و گفت : طبق برررسی های انجام شده هزینه سالانه درمان هر فرد مبتلا به ایدز در حال حاضر در حدود 10 تا 12 میلیون تومان است، حال آنکه هزینه سالانه پیشگیری برای هر فرد در حدود 11 تا 400 هزار تومان است. 

موالات اظهار کرد: بنابراین شاه کلید توقف شیوع ایدز و به صفر رساندن موارد جدید ابتلا به HIV کسب دانش، آگاهی و مهارت در زمینه  راه های انتقال و رفتارهای زمینه ساز مرتبط با آن و منتشر کردن آن در جمع دوستان و همسالان است.

وی همچنین از برگزاری کلاس های آموزش گروهی در زمینه ایدز  در مجموع 315ساعت کلاس آموزشی و برگزاری کلاس های آموزش فردی (چهره به چهره) در زمینه ایدز  در مجموع 960ساعت مشاوره فردی خبر داد .

سرپرست بهداشت و درمان اداره کل زندان های همدان به آموزش از طریق گروه  همسانان اشاره کرد و افزود: این طرح بزرگ از سال 1390 با همكاري صندوق جهاني مبارزه با ایدز سازمان ملل ، به منظور انتقال و آموزش مفاهيم بيماري ايدز در زندان مركزي آغاز شدو در این طرح تعدادی از زندانیان پس از گذراندن دوره های آموزشی و استفاده از جزوات مربوطه و پس از قبولی در آزمون بعنوان کمک مربی آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند و اقدام به آموزش سایر هم بندی های خود می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آموزش و اطلاع رسانی عمومی در زمینه ایدز اشاره کرد و گفت: در این زمینه 3050 عدد  بروشور و پمفلت در خصوص بیماری ایدز و هپاتیت در بین مددجویان زندان های تابعه توزیع شده و200 پوستر در خصوص بیماری ایدز و هپاتیت در نقاط مختلف زندان های تابعه نصب شده است .

موالات اظهار کرد: 275 بسته آموزشی در خصوص بیماری ایدز و هپاتیت در بین خانواده زندانیان توزیع  و 55 ساعت فیلم آموزشی  در خصوص بیماری ایدز و هپاتیت پخش شده است .

وی به فعالیت های درمانی  برای بیماران در معرض خطر و مبتلایان  به ایدزاشاره کرد و افزود : درمان با داروی آیمود بوده که این دارو یک داروی كاملا گياهي و ايراني می باشد که  برای  بهبود وضعيت سيستم  ايمني بيماران مبتلا به ايدز در یک دوره 90 روزه مورد استفاده قرار می گیرد و درمان با این دارو بصورت رایگان می باشد و در سال های گذشته حدود 40 نفر و در سال جاری تا کنون 3 نفر تحت درمان با این دارو قرار گرفته اند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار