6. خرداد 1399 - 19:46   |   کد مطلب: 10398
ما طبیعت را از پدرانمان به ارث نبرده ایم ؛ بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم .
حفظ سرمایه مشترک نسل های امروز و فردا
محیط زیست در یک هفته یا یک ماه خلاصه نمی شود و هر روز باید روز محیط زیست باشد . توانمندسازی کودکان در حوزه محیط زیست می‌تواند فردای بهتری را برای ساکنان این سرزمین به ارمغان بیاورد و ما هر چقدر زمان و هزینه برای آموزش و توانمندسازی کودکان صرف کنیم زیان نکرده‌ایم.

به گزارش شبنم ها یکی از راههای حفاظت از محیط زیست و جاذبه های طبیعی بکر اطراف شهر ها آموزش صحیح به افراد ، به ویژه کودکان آن مناطق است. دغدغه های زیست محیطی فعالان محیط زیست همدان منجر به برگزاری کارگاه آموزش زیست‌محیطی برای کودکان روستای تاجی‌آباد در منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ  شد. اعضای تشکل‌های غیردولتی همدان از جمله پویشگران سفرپاک، انجمن سرو سایه‌فکن، پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، انجمن سعدی‌پژوهی همدان، توسعه محلی بهارستان، اعضای شورای روستا و مسئولان کتابخانه روستای تاجی‌آباد   در برگزاری این کارگاه مشارکت داشتند.

یکی از مشکلات اساسی روستای تاجی آباد تجمع زباله در فصل زمستان است  . در این منطقه در مدت 2 ماه زمستان، به دلیل کولاک شدید مسیر دسترسی به محل دفن زباله بسته می‌شود  و رایزنی های شورای روستا با شهرهای اطراف از جمله صالح‌آباد نیز بی نتیجه مانده زیرا آنها زباله های تاجی آباد را در  محل دپوی زباله های خود نپذیرفتند. شورای روستا برای جلوگیری از آلوده شدن آب رودخانه  و رها کردن زباله ها در آب ، محلی را در بالادست روستا برای جمع آوری زباله در زمستان تعیین کردند . اما در فصل بهار بعد از انتقال زباله ها به محل دفن زباله ، پراکنده شدن مقداری از آن در زمین های اطراف روستا و مزارع  ناگزیر است و اگر پاکسازی اطراف روستا انجام نشود به مرور شاهد مرگ تدریجی طبیعت بکر روستا خواهیم بود. به همین منظور در این کارگاه آموزشی همه شرکت کنندگان در جمع آوری زباله های پراکنده در اطراف روستا و پاکسازی محیط زیست شرکت کردند.

مادران روستایی فرزندانشان را برای شرکت در این برنامه همراهی می کردند . سهم کودکان روستایی درپاکسازی فضای زندگیشان  اگر بیش از سایرین  نباشد کمتر هم نبود. آنها با شوق خاصی برای پاکسازی روستایشان تلاش می کردند و تا آخرین لحظات کوچکترین بازمانده های زباله را جمع آوری کردند. یکی از آنها می گفت خیلی خوشحالم که  روستای ما تمیز می شود. نقش مادران در شرکت و ترغیب فرزندانشان بسیار مؤثر بود.

پیش از این بازیکنان فوتبال هم در یک حرکت زیست محیطی بخشی از زباله ها را جمع آوری کرده بودند و این بار باقیماده زباله ها از محل جمع آوری زمستانی و مسیر  کوه آلما بلاغ  جمع و روستا عاری از بازمانده های زباله شد.

حسین زندی مسئول برگزاری این جلسه در کارگاه  آموزشی  برای شرکت کنندگان  از انتظارات مادر پیر زمین از فرزندانش سخن گفت و وظیفه ای که هر یک از  ما در این رابطه داریم. از نظر او  اطلاق یک روز یا یک هفته برای محیط زیست، این مقوله را به یک امر فانتزی تبدیل کرده است. مسأله محیط زیست باید پررنگ‌تر از آنچه امروز می‌بینیم در زندگی و لحظه لحظه زمان زیست ما حضور داشته باشد. تخریب فضای سبز، ریزگردها، مسأله پسماند، آلودگی‌های صوتی، حیات وحش و بحران آب مسائل کوچکی نیستند. در شرایط فعلی محیط زیست روستا و شهر، روز و شب، هفته و ماه نمی‌شناسد. او دلسوزانه به توانمند سازی کودکان در حوزه محیط زیست می اندیشید و معتقد بود آگاهی و توانمندی کودکان در این حوزه فردای بهتری را برای ساکنان این سرزمین به ارمغان خواهد  آورد و هر زمان و هزینه برای آموزش و توانمد سازی کودکان صرف شود سودی کلان در آن نهفته است.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار