29. تير 1399 - 8:42   |   کد مطلب: 10901
چنین بیماری نمی تواند حتی خود را به انجام کارهایی که برای زندگی ضروری است وادار کند. باید به زور او را از تخت بیرون آورد. لباس بر تنش پوشاند و به او غذا داد.

نشانه های انگیزشی:  افرادی که زندگی نرمالی دارند می توانند صبح از خواب بیدار شوند ، سر کار بروند، راههایی برای سر گرم کردن خود و دیگران پیدا کنند.ولی فرد افسرده مشکل زیادی برای شروع فعالیت  روزانه خود دارد. مثلا یک استاد دانشگاه نمی تواند خود را برای سخنرانی هایش آماده کند،  و یا یک دانشجو اشتیاق مطالعه را از دست می دهد..در حالت شدیدتر ، عدم فعالیت (فلج اراده) اتفاق می افتد. چنین بیماری نمی تواند حتی خود را به انجام کارهایی که برای زندگی ضروری است وادار کند. باید به زور او را از تخت بیرون آورد. لباس بر تنش پوشاند و به او غذا داد. در افسردگی ممکن است کندی روانی حرکتی نیز دیده شود که طی آن حرکات کند می شوند و بیمار بیش از اندازه آهسته راه می رود و صحبت می کند .این کندی نه تنها در رفتار حر کتی بلکه در فعالیت های فکری نیز اتفاق می افتد. به عنوان مثال دانشجویان افسرده نمی توانند مسئله هایی را حل کنند که افراد عادی به راحتی آنها را حل می کنند. هر چه فرد بیشتر افسرده باشد، این نارسایی ها شدیدتر است. یکی دیگر از مشکلات رایج افسردگی تصمیم گیری است. تصمیم گیری برای افراد افسرده ، می تواند توانکاه و وحشتناک باشد. زیرا هر تصمیمی می تواند موفقیت و شکست در پی داشته باشد و ترس از تصمیم گیری غلط و قبول مسئولیت آن می تواند فلج کننده باشد.

نشانه های بدنی: یکی از موذیانه ترین نشانه ها در افسردگی ، تغییرات جسمانی است. زمانی که افسردگی وخیم تر می شود ، تمام لذات زیستی وروانی(جسمی و روحی) که زندگی را با ارزش می سازند، از بین می روند. یکی از این نشانه ها از دست دادن اشتها است. در افسردگی متوسط و شدید ، از دست دادن  وزن رخ می دهد ، ولی در افسردگی خفیف گاهی افزایش وزن رخ می دهد .نشانه ی دیگر اختلال خواب در افسردگی است. افراد افسرده مشکل به خواب رفتن در شب دارند .یا امکان دارد صبح زود از خواب بیدار شوند و به سختی بتوانند دوباره  به خواب روند.اختلال خواب و کاهش وزن باعث ضعف و خستگی می شود. فرد افسرده ممکن است میل جنسی خود را نیز از دست بدهد. مشکلات نعوظی در مردان و فقدان برانگیختگی جنسی در زنان عوارض جانبی رایج افسردگی هستند. فرد افسرده اغلب در خود فرو رفته است و بر زمان حال تمرکز دارد. علاوه بر نگرانی زیاد در مورد سلامتی افراد افسرده در برابر بیماری جسمانی آسیب پذیر تر می شوند. زیرا وقتی افسردگی شدیدتر می شود هورمون هایی که در ابتدا برای بالا بردن سطح هوشیاری و توان فرد در برابر افسردگی در بدن او ترشح  شده اند در دراز مدت موجب فرسودگی و کم شدن توان جسمی او می شوند. برای مثال زمانی که آنفولانزا در یک پایگاه نظامی شایع شود ، افراد افسرده بسیار دیرتر بهبود می یابند.

سهیلا آقاجانی / کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

دیدگاه شما

آخرین اخبار