21. دى 1395 - 16:34   |   کد مطلب: 14723
طبق قانون اساسی و قانون کار، تبعیض قائل شدن میان زن و مرد ممنوع شده و کارفرما مجاز نیست در ازای کاری یکسان، به زنان حقوق و مزایایی کمتر از مردان پرداخت کند ولی عدم تدوین قانون خاص و فقدان و ضعف قوانین فعلی بابت پوشش بیمه‌ای زنان شاغل و زنان شاغل در مشاغل غیر رسمی، از عوامل تأثیرگذاری است که به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.
بیمه زنان,اشتغال زنان,زنان شاغل,زنان بازنشسته,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : گفته‌های معاون پژوهشی مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی حاکی از این است که بیش از ۸۰۰ درصد شاغلانی که بیمه نیستند، زنان هستند که عموماً نیز در مشاغل غیررسمی در حال فعالیت هستند. در این زمینه یک کارشناس صنعت بیمه، راهکار بیمه‌های بازرگانی را ارائه می‌دهد.

چندی پیش حسام نیکوپور، معاون پژوهشی مؤسسه عالی پژوهش تأمین ‌اجتماعی اعلام کرد که ٨٠‌ درصد از ۶ و نیم‌ میلیون نفر شاغلی که پوشش بیمه‌ای ندارند، زنان هستند زیرا مشاغل غیررسمی دارند. به منظور بررسی چرایی پوشش بیمه‌ای کمتر زنان، به سراغ فریدون صفرخانلو، کارشناس ارشد صنعت بیمه رفتیم. او در گفت‌و‌گو با مهرخانه به عوامل چنین رخدادی اشاره کرد و افزود: طبق قانون اساسی و قانون کار، تبعیض قائل شدن میان زن و مرد ممنوع شده و کارفرما مجاز نیست در ازای کاری یکسان، به زنان حقوق و مزایایی کمتر از مردان پرداخت کند ولی عدم تدوین قانون خاص و فقدان و ضعف قوانین فعلی بابت پوشش بیمه‌ای زنان شاغل و زنان شاغل در مشاغل غیر رسمی، از عوامل تأثیرگذاری است که به درستی مورد توجه قرار نگرفته است.

رسیدگی به بیمه زنان باید از دغدغه‌های اساسی شود
این کارشناس ارشد صنعت بیمه با اشاره به مشکلات تأمین منابع تصریح کرد: مشکلات بیمه زنان سال‌هاست لاینحل باقی مانده و به نظر می‌رسد که مشکل تأمین منابع وجود دارد؛ این در حالی است که افزایش قابل ملاحظه‌ای در تعداد زنان دانش‌آموخته و ارتقای آگاهی و سطح تحصیلات آنان در دهه‌های اخیر، سبب افزایش تقاضا برای ورود به بازار کار شده است. با توجه به ورود بی‌سابقه زنان به عرصه‌های کاری، موضوع کار و بیمه این قشر که نیمی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، بایستی از دغدغه‌های اساسی اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گیرد.

نگاه مسئولان به پوشش بیمه‌ای زنان، نگاهی ناقص است
صفرخانلو نگاه مسئولان به پوشش بیمه‌ای زنان را ناقصی ارزیابی کرد و گفت: این موضوع، نگاهی خاص، درست و اساسی را با اصلاح قوانین طلب می‌کند که نه تنها باید از طرف دولت پیگیری شود بلکه بایستی بر حسن اجرای آن در تمام بخش‌ها به‌ویژه بخش خصوصی توجه شود؛ بنابراین اصلاح قوانین، توسعه و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برای زنان و دختران با اولویت زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی و عشایر، افزایش سهم زنان از نظام جامع رفاه تأمین اجتماعی، توانمندسازی زنان آسیب‌دیده و تأمین خدمات باکیفیت، از جمله راهکارهایی است که برای رفع چالش‌های بیمه‌ای حوزه زنان باید در دستور کار قرار داد.

زنان شاغل، بیشتر در بخش‌های غیررسمی فعال هستند
او درباره وضعیت اشتغال زنان در بخش‌های دولتی و غیردولتی بیان کرد: زنان شاغل، هم در کار دولتی و هم در مشاغل غیردولتی مشغول هستند هرچند در مشاغل دولتی نیز ارائه پوشش بیمه‌ای مناسب برای زنان انجام نمی‌شود ولی اکثر مشکلات نشأت‌گرفته از نگاه ناقص به بحث بیمه‌ای برای زنان شاغل در دستگاه‌های غیررسمی است. برخی از شغل‌هایی که زنان بنابر الزامات اقتصادی وارد آن شده‌اند، شغل‌هایی کاذب است که نیاز به توجه خاص دارد؛ پیگیری و عملیاتی‌شدن بیمه زنان برای رفع چنین مشکلاتی در این مشاغل غیررسمی، بایستی در اولویت قرارگیرد که بسیار مؤثر است. متأسفانه زنان شاغل بیشتر در بخش‌های غیررسمی از قبیل فروشندگی، بازاریابی وحرفه‌های غیررسمی دیگری مانند خیاطی و آرایشگری اشتغال دارند که متأسفانه برخی از این مشاغل، تحت پوشش بیمه مناسب قرار نگرفته‌اند.

زنان شاغل، استقلال مالی اندکی دارند
این کارشناس ارشد صنعت بیمه به ارائه نکاتی در تدوین سیاست‌گذاری‌های مناسب برای حمایت از زنان شاغل پرداخت و ادامه داد: در تدوین قوانین و سیاست‌گذاری‌ها، علاوه بر این‌که باید توجه اساسی به بیمه‌های اجتماعی داشت، مانند کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته باید به بیمه‌های بازرگانی نیز توجه ویژه شود. زنان شاغل در مشاغل رسمی و غیررسمی و غیرشاغل و خانه‌دار، از لحاظ مالی استقلال اندکی دارند و گاهی فقط با پس‌اندازهای جزیی زندگی می‌کنند و همان مبلغ را نیز بعد از جمع‌آوری دوباره به پیکره خانواده برمی‌گردانند. هنگامی که زنان شاغل بازنشسته می‌شوند یا سن‌شان بالا می‌رود و در برخی موارد سرپرست خانواده را از دست می‌دهند، احتیاج دارند از استقلال مالی کافی برخوردار باشند تا بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند که پوشش‌های بیمه بازرگانی مناسب، می‌توانند کمک بزرگی برای این قشر از جامعه باشد.

روی آوردن زنان بازنشسته به شغل دوم
صفرخانلو با بیان این‌که حتی اغلب زنانی که تحت پوشش بیمه‌های مختلف هستند، بعد از بازنشستگی به شغل دوم روی می‌آورند، افزود: مستمری دریافت‌شده از بیمه بازنشستگی، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد؛ بنابراین به دنبال کار جدید می‌گردند. در شرایط کنونی اکثر زنان جامعه از دریافت حقوق بازنشستگی نیز محروم هستند و بیمه‌های اجتماعی و کارمندی تابع قوانین خاص هستند و مبالغ پرداختی آن هم اندک است. علاوه بر این، متأسفانه بیماری‌ها و حوادث نیز در کمین هستند که احتمال دارد اتفاقاتی بیافتد که یک زن شاغل یا غیرشاغل نتواند پاسخگوی هزینه آن باشد یا از کسی مطالبه هزینه کنند.

بیمه‌های بازرگانی راهکاری برای بیمه زنان
او پیشنهاد ارائه بیمه‌ای خاص به زنان را مطرح کرد و گفت: بیمه‌های بازرگانی برای یک زن حتی زنانی که شرایط کار برایشان فراهم نیست می‌تواند مناسب باشد؛ به‌نحوی‌که علاوه بر داشتن مستمری و مزایای بازنشستگی، برخی امراض از قبیل سرطان، پیوند اعضا، پیوند قلب، پیوند مغز و اعصاب که جزو بیماری‌های خاص هستند را تحت پوشش بیمه‌های بازرگانی قرار می‌دهد و اگر فردی به یکی از این بیماری‌ها دچار شود، می‌تواند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد و مبلغی به دلیل داشتن این بیمه به‌عنوان ادامه معالجه از سوی شرکت‌های بیمه بازرگانی پرداخت می‌شود تا این فرد بتواند بیماری‌اش را کنترل کند و ادامه حیات دهد. این نوع بیمه‌نامه اتفاقاتی را بیمه می‌کند که چنان‌چه زنی فوت کند و بیمه باشد، مبلغ قابل توجهی نسبت به پرداختی‌هایشان به فرزندان و بازماندگان و ذی‌نفعان‌شان بدون هیچ‌گونه تشریفات قانونی و مالیاتی داده می‌شود که مقداری از تألمات روحی آنان را بکاهد که این پوشش بیمه‌ای، می‌تواند مسیر زندگی یک فرزند یتیم را تغییر دهد و کمکی برای خانواده‌ای که مادر از دست می‌دهند، باشد.

بیمه‌های بازرگانی می‌تواند منجر به آسایش زنان شود
این کارشناس ارشد صنعت بیمه درباره نحوه عملکرد بیمه‌های بازرگانی اظهار کرد: بیمه‌های بازرگانی پول‌های اندک افراد را جمع می‌کند و به یک سبد سرمایه‌گذاری بزرگ تبدیل می‌شود که این سبد را بیمه‌ها در جاهایی می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند که دولت آن را تضمین کرده است و سود آن صددرصد تضمین شده است و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر روی آن نظارت می‌کند و بیمه‌گر موظف است عین مبلغ مشخص‌شده را به بیمه‌شده پرداخت کند. بنابراین امیدواریم در جهت تحقق رفاه اجتماعی، هر شخصی به‌خصوص زنان جامعه، با حداقل درآمد بتواند یک سپرده و سرمایه‌گذاری را در بیمه‌های بازرگانی انجام دهد. تمام زنان شاغل و غیرشاغل و همچنین دختران محصل که می‌توانند پول توجیبی‌های‌شان را مدیریت کنند، می‌توانند مبلغی را پس‌انداز کنند که این پس‌انداز آسایش و امنیت خاطر برایشان داشته باشد و در محیط کار و خانه بدون دغدغه و استرس فعالیت داشته باشند.

تا مشکل اعتبار حل نشود، بیمه زنان نیز به نتیجه نمی‌رسد
صفرخانلو مهم‌ترین مشکل بر سر راه بیمه زنان را تأمین اعتبار دانست و گفت: تا این مسأله حل نشود، بیمه زنان نیز اجرا نخواهد شد. با اجرای بیمه بازرگانی، زنان در جامعه می‌توانند وظیفه همسری و مادری خود را به‌عنوان شغل در نظر بگیرند و با آرامش به وظیفه خود عمل کنند و آسودگی و پشتوانه‌ای برای آینده داشته باشند. بخشی از هزینه پوشش بیمه بازرگانی را می‌توانند دولت و سازمان‌ها اعم از رسمی وغیررسمی برعهده بگیرند تا بار مالی کمتری برعهده زنان غیرشاغل و شاغلی که درآمدزایی ندارند یا کمتر دارند، تحمیل شود.

 

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار