21. بهمن 1396 - 13:03   |   کد مطلب: 20759
کتاب «گفتمان عدالت در انقلاب اسلامی» همزیستی و جدایی ناپذیری عدالت و انقلاب اسلامی را اثبات میکند و زمینه ها و موانع تحقق عدالت را بررسی می نماید.

به گزارش شبنم ها،

اگر برای هر نظامی شعاری خاص و اصلی تصور شود یکی از مهمترین  شعارهای نظام  انقلاب اسلامی شعار قسط و برابری و  عدالت است. خلافت انسان در گستره سطح زمین در گرو اجرا و بسط ان است .عدالت و برابری از دیر باز در ردیف مهمترین مباحث و دغدغه های بشر و ادیان الهی بوده است .عدالت زمینه ساز اصلاح کامل جامعه و رویش بذرهای توحیدی است که با اجرای ان انسان انسانیت خویش را بدست می آورد و به کرانه ها و سواحل فطرت نزدیک می شود .در جامعه این امر مهم (برابری و عدالت )جایگاه خود را با شروع انقلاب اسلامی و خون شهدای جان بر کف بازیافت .

 

گسترش عدالت در سرزمینی که سموم خزان بوستان پرمعنای حیات را به پژمردگی کشانده و فضیلت گرایان را به انزوا رانده بود .در محور هدف های تحقق پذیر انقلاب  و مقیاسی مهم برای تمام عملکردها قرار گرفت .به این سبب که اسلام و عدالت دو همزاد همیشه قرین هستند که تصور یکی بدون در نظر گرفتن دیگری بی معنا است .

 

کتاب «گفتمان عدالت در انقلاب اسلامی» نوشته سید حسین فخر زارع است که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است. این کتاب عنوان می کند که فهم پدیده انقلاب کانون گفتمان های خود را در درون اسلام راستین یافته است .

 

این اثر به مفهوم بنیادین عدالت که در حقیقت،  تئوری اصلی انقلاب اسلامی بر آن استوار است پرداخته است و از دریچه این نگاه به بحث درباره چرایی و میزان استواری و پایبندی انقلاب به عدالت می پردازد و چالش هایی که از این  شاهراه اصلی فرا روی انقلاب است تحلیل و بازکاوی میکند و با اتکا بر منابع اصیل اسلامی راهکارهایی ارائه میدهد .

 

کتاب در سه فصل سامان یافته است .

فصل اول درباره موضوعات کلی چون رویکردهای گوناگون به عدالت ,انواع عدالت ,عدالت از نگاه قرآن و روایات ,نسبت عدالت با آزادی و حق و......سخن می گوید .

 

در فصل دوم به همزیستی و جدایی ناپذیری عدالت و انقلاب اسلامی می پردازد .در فصل سوم به زمینه ها و موانع تحقق عدالت می پردازد .

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار