15. شهريور 1395 - 12:39   |   کد مطلب: 12203
هما بخشی بانویی هنرمند و مدبر است که نه تنها برای خود بلکه برای دو دختر تحصیل کرده و یکی از اقوامش در یک اتاق 12 متری ایجاد اشتغال کرده است.

 شبنم همدان  گزارش می دهد:

همواره بانوان ایرانی در صحنه های اقتصادی نقشی فعال داشته اند. حتی در روزگاری  که زنان ایرانی مانند امروز در عرصه فعالیت های اجتماعی فعال نبودند نیز یک بازوی اقتصادی قدرتمند برای خانواده شان محسوب می شدند. شاید به یقین بتوان گفت نقش زنان در گذشته در اقتصاد مقاومتی خانواده بسیار پر رنگ تر بوده است تا امروز. هرچند زنان در گذشته شاغل نبودند اما از هنر و سلیقه خویش که بزرگترین سرمایه شان بود در کمک رسانی به اقتصاد خانواده خرج میکردند.

هنر زنان خانه دار بازویی در خدمت اقتصاد مقاومتی

هنوز هم کم نیستند زنانی که با تکیه بر داشته های خود با توان و قدرتمند چرخ اقتصادی خانواده را می چرخانند. 

 هما  بخشی یکی از زنان بلند همت شهر همدان است. زنی که هنر خانه داری اش ، زبانزد است و همین هنر موجب شده همه افراد فامیلش او را الگوی خود قرار دهند. خبرنگار شبنم همدان به سراغ هما بخشی رفته است تا از نزدیک ، او و کارهایش را ببیند.

 

مادری که با هنر خانه داری دو دختر تحصیل کرده اش را مشغول به کار کرده است

گرمای لبخند هما به ما آرامش خاصی می دهد. وی در مورد هنرش اعتقاد خاصی دارد. او هنرش را ارثی می داند و به گفته خودش آن را از عمه اش به ارث برده است. وی مادری لایق ، فعال و هنرمند است که به عنوان الگویی موفق در کنار دختران  تحصیل کرده اش کار می کند. این مادر هنرمند هر دو دخترش  را درکار شریک خود می داند و به آنها نیز دستمزد می دهد .

 یکی از دختران هما دانشجوی حسابداری درمقطع فوق لیسانس است و دیگری لیسانس مدیریت دارد . هر دو ی آنها به داشتن مادری از جنس فولاد افتخار می کنند و در انجام کارها به او کمک می کنند. هما  در تمام طول کار لبخند می زند و لبخندش گرمای شعله های تنور را که موجب سرخی گونه های شده از رو می برد. عجیب است که با وجود گرمای آتش، لحظه ای احساس خستگی نمی کند و انرژی و نشاط خاصی به  مخاطب منتقل می کند.

 

معجزه سبز دستان «هما بخشی» ، هدیه ای برای مشتریان

از او در مورد هنرهایش پرسیدیم. یکی از کارهای او باغبانی است.  دستان هنرمندش با مهربانی خاص گیاهان بی نظیری پرورش می دهند. او حاصل معجزه سبز دستانش را در گلدان های کوچک  برای مشتریانش قلمه می زند و همراه با گلدان های پر طراوت لبخند دائمی اش را به مشتری هدیه می دهد.

شیرینی لبخند هما در شیره های انگوری که میپزد متبلور می شود. او با هنر بی مانندش تمام انگورهای باغش را به شیره ای گوارا و مقوی برای مشتریان تبدیل می کند.

 

دسترنج بانوی هنرمند برکت سفرهای شهر

هر روز عطر هنر این بانوی همدانی کوچه را پر می کند و هیچ عابری توان مقاومت در برابر بوی گرده های تازه ای را که وی پخته است ندارد. گرده هایی که عطرش شامه همسایگان را پر می کند و بر سر هر سفره ای با خودش  برکت می برد.

هما از انواع شورها وترشی هایش می گوید که هر کدام طعمی به لذت تمام خوراکی ها دارد. خیار شور، کلم شور ، ترشی بندری،  ترشی آجیل ، ترشی زرد آلو و انبه ، ترشی آلبالو، ترشی خشکبار و ترشی گردو که محصول باغ خودش است . مشتری های او از سبزی قورمه ی که آماده  ای که ارائه می دهد تعریف می کنند. طعم خاص و عطر مطبوع آن مشتریانش را شرطی کرده است و قرمه سبزی را با عطر سبزی های هما خانم دوست دارند و برایشان یادآور خاطرات کودکی است.

 

کوههای اطراف همدان بر هنرمندی دستان وی شهادت می دهند

وی علاوه بر تهیه ترشی و سبزی قورمه و گرده های داغ و تازه ، عرقیات گیاهی نیز درست می کند. اوبا دستان فعال و پرتوانش گیاهان این عرقیات را  از کوه های اطراف همدان چیده و عرق آنها را می گیرد. عرقیات این بانوی هنرمند به دلیل تازه بودن گیاهان، عطری به بلندای کوه الوند دارد.

 کارآفرینی  در یک اتاق 12 متری

یکی از فعالیت های بسیار مهم و مدبرانه ی هما بخشی، کارآفرینی اش است. او نه تنها برای خودش بلکه برای دو دختر و یکی از جاری هایش هم ایجاد اشتغال کرده است و به هر کدام درآمدی مطابق با میزان کارشان می دهد. در صورتیکه سرمایه ای جز دستان هنرمند و یک اتاق 12 متری ندارد . هما همه ی این کارها را همین اتاق انجام می دهد و از درآمدش راضی است و خدا را شکر می کند.

 

درخواست این بانوی خانه دار و کارآفرین از مسئولان

  هما بخشی به عنوان یک بانوی خانه دار کارآفرین تنها یک درخواست از مسئولین دارد. وی نه تنها برای خودش بلکه برای تمام زنانی که مثل او در خانه های کوچک با همت و تلاش، آینده خود را رقم می زنند از دولت می خواهد به کارهای خانگی در کنار صنعت گردشگری اهمیت داده شود. وی می گوید: در همه شهرها، پاساژها و مغازه های لوکس وجود دارد ولی کارهای دستی و خانگی  زنان مختص همان منطقه است که میشود به آن به عنوان جاذبه ی گردشگری نگاه کرد. مسئولین می توانند در تمام نمایشگاه ها غرفه هایی را به زنان خانه دار برای عرضه محصولاتشان اختصاص بدهند و یا جشنواره هایی برگزار کنند که در آن زنان خانه دار محصولات خودشان را ارئه بدهند. من بر اساس افرادی که با کارهای م آشنایی دارند و سفارش می دهند تولید می کنم  اما اگر تقاضا و سفارش، گسترده تر باشد می توانم کار بیشتری انجام بدهم.

 

کارآفرینی با الگوبرداری از هما بخشی

خانم اقبالی جاری هما بخشی است او که 4 سال است عضو ایثن خانواده شده میگوید هما بخشی الگوی من در کار خانه داری است.  انرژی و هنر وی به من انگیزه داد و با دیدن کار و تلاش او با خود گفتم چرا من نتوانم. همین باعث شد من هم درکنار او به درست کردن انواع ترشی مشغول شوم . حتی مادر من هم با دیدن کار و تلاش وی از او الگو گرفت و اکنون عرقیات خانگی درست می کند و آنها را در بازار به فروش می رساند. من علاوه بر کار کردن در کارگاه کوچک هما در منزل خودم در کنار سایر کارها تابلوفرش می بافم. و این تلاش و پویایی، رنگ زندگی ام را دگرگون کرده است.

انتهای پیام/

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه‌ها

عااااااااااالیه

دیدگاه شما

آخرین اخبار