11. دى 1396 - 13:56   |   کد مطلب: 20176
بیمه زنان خانه دار طرحی است که یک سال از تصویب ان می گذرد اما هنوز بیمه مرکزی اقدامی جهت اجرای ان نکرده است

شبنم همدان گزارش می دهد:

زنان خانه دار قشری از جامعه هستند که کمتر دیده شده اند. این گروه به دلیل اینکه تمام عمر را کار می کنند و چیزی به نام بازنشستگی در انتظارشان نیست بسیار آسیب پذیر هستند. بیشتر این زنان هنگامیکه خودسرپرست هستند و به هر دلیل سرپرست خانواده را از دست می دهند نیازمند حمایت هستند.

چتر حمایتی بیمه یکی از مطالباتی است که زنان خانه دار سالها به دنبال آن هستند و علی رقم اینکه در دولت های مختلف قول مساعد جهت اجرای آن داده شده است اما هنوز پشت و پناهی برای آینده غیر قابل پیش بینی زنان خانه دار وجود ندارد.

 

حدود یک سال پیش  در مجلس قانونی به تصویب رسیده است که بر اساس آن زنان خانه دار که بیش از دو فرزند دارند می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره مند شوند. تصویب این قانون دلگرمی بزرگی برای زنان خانه دار بود .
به نظر می رسد این قانون در راستای تشویق فرزند آوری بنا شده است .بنابراین برای اطلاع از نحوه اجرای این قانون  به اداره کل سازمان بیمه  تامین اجتماعی استان همدان مراجعه کردیم و گفتگویی با محمد حسین زارعی مدیر روابط عمومی سازمان بیمه تامین اجتماعی انجام دادیم .

هنوز بیمه مرکزی هیچ دستوری برای اجرای بیمه زنان خانه دار ابلاغ نکرده است
زارعی اظهار داشت :وظایف بیمه تامین اجتماعی بر اساس قانون و بخشنامه تعریف شده است و چنین قانونی تا کنون از سوی بیمه مرکزی ابلاغ نشده است .

زارعی به نرخ های بیمه گذاری  زنان خانه دار و مزایای آن اشاره داشت و گفت :نرخ بیمه برای زنان خانه دار به سه بخش بیمه با نرخ 12 درصد و 14 درصد و 18 درصد تقسیم بندی می شود .در طرح پرداخت حق بیمه با نرخ  12 درصد  شخص بیمه شونده ماهیانه مبلغ 111 هزار تومان پرداخت می کند و از مزیای پس از بازنشستگی بهره مند می شود .

مدیر روابط عمومی ادامه می دهد :در قرارداد بیمه همه موارد به صورت کامل برای زنان خانه دار توضیح داده می شود در نرخ 12 درصد اگر زنان پیش از بازنشستگی فوت نمایند هیچ گونه مزایایی به آنها تعلق نمی گیرد.

وی در خصوص دیگر طرح ها اظهار داشت: در نرخ بیمه 14 درصد که فرد بیمه شونده ماهیانه  مبلغ 130 هزار تومان پرداخت می کند و بر اساس آن از مزایای قبل و بعد از بازنشتگی بهره مند می شود .در نرخ بیمه 18 درصد نیز ماهیانه مبلغ 167 هزار تومان پرداخت می کنند و از مزایای قبل و بعد از بازنشستگی و از کار افتادگی بهره مند می شوند .

زارعی در ارتباط با نحوه بهره مندی از دفترچه های لیمه تامین اجتماعی گفت :برای استفاده از دفتر چه تامین اجتماعی باید سرانه ای  به اِزای هر نفر 40 هزار تومان پرداخت نمایند .

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا همسران زنان خانه دار نیز می توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند تصریح داشت :شوهران زنان خانه دار برای تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتن باید اقدام جداگانه نمایند و در غیر این صورت باید دارای شرایط خاص باشند و نیز  غیر شاغل باشند تا آنان نیز بتوانند تحت پوشش بیمه همسرانشان قرار بگیرند .

 

انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار