2. آذر 1399 - 9:08   |   کد مطلب: 7973
بنابر اعلام بسیاری از منابع خبری ایرانی ها رتبه بالایی در جراحی های زیبایی و مصرف لوازم آرایشی دارند و این واقیتی تاسف بار است .
آوازه مدال افتخار ایران در کسب رتبه بالای عمل زییایی و آرایش زنان و دختران

به گزارش شبنم ها؛ در روزهایی که داشتن ظاهر زیبا و جذابیت ظاهری برای بسیاری از افراد هدف قرار داده شده بازار جراحي هاي زيبايي حسابي داغ است لذا امروزه جراحی بینی یکی از رایج ترین و شایع ترین جراحی ها در میان جوانان و خصوصا زنان و دختران ایرانی  شده است و  متاسفانه روند رو به افزایش آن، مشکلات زیادی در جامعه را پی داشته است.

گسترش میزان اعمال جراحی زیبایی و بروز این پدیده درحد افراط موجب شد تا نگاهی داشته باشیم به برخی علل و عوامل بروز این پدیده در ایران و این که چرا گرایش به عمل زیبایی تا این حد در کشور ما  شايع شده است

بروز پدیده مد، گسترش تبليغات و گرایش به زیبایی موجب شده تا  بسياري از افراد به عنوان  يک نوع پرستيژ به عمل جراحي زيبايي  نگاه کنند و به آن روی بیاورند تا جایی که بسياري از جوانان و حتي نوجوانان با الگو گرفتن از بازیگران داخلی و خارجی براي انجام عمل جراحي زيبايي با پرداخت هزينه هاي گزافي به پزشکان مراجعه مي کنند.

در این میان استقبال زنان و دختران  دارای شخصیت خود شیفته که هدف آنان صرفا افزایش جذابیت است بیشتر از سایر اقشار به چشم می خورد چرا که فرهنگ غرب آنچنان بر روی برخی  زنان ما تاثیر گذاشته که تمام ارزش یک زن را به مانند کالایی لوکس فقط در ظاهر افراد می بینندو شاید  نمی دانند که مصداق قدر و منزلت انسانها آیه شریفه " إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ" است.

گویا این دیدگاه  باعث بسیاری از  اختلافات  در بین زوجها گشته و زنان و دختران امروز برای جلب نظر جنس مخالف و بعضا همسر خود به دنبال تغییر قیافه خود به هر قیمتی می باشند حتی اگر نقصی در چهره اینان وجود نداشته باشد.

 البته این موضوع که زیبایی و زیبا پسندی امری است فطری و همه دوست دارند که در نظر دیگران زیبا به نظر آیند موضوعی طبیعی و قابل درک برای همگان است اما با پیشرفت علم برخی از این نعمت خدادای  این استفاده نادرست می کنند و درصد تغییر چهره خود برمی آیند  غافل از اینکه تغییر همیشه و با هر انگیزه ای مطلوب نیست و فقط تغییری خوب است که موجب رشد شود.

 اما اینکه این بیماری در ایران از کجا نشائت گرفته و موجب شده که در سرزمین اسلامی با وجود احادیث گرانقدری از اسوه های انسانیت وکه کمال و ارزش انسانها را در تقوای آن ها می بینند ملاک ارزش انسانها تغییر کند و زنان و دختران این مرز بوم به دنبال شهرت و جذابیت ظاهری و پول و مادیات باشند  و اخلاق و معنویت در معیار انتخاب افراد به حاشیه رود چیست؟

رشد روزافزون عمل های زیبایی و ابراز تمایل بی رویه  بین دختران و زنان  ما را بر آن داشت  تا با تعدادی از بانوان در خصوص عمل های زیبایی از جمله جراحی بینی و پروتز لب و ... داشته باشیم .

سپردن جان به تیغ جراحی  به خاطر حرف ديگران

شیوا یکی از دخترانی است که دو بار عمل جراحی بینی انجام داده او می گوید  چهره من از اول هم زیبا بود ولی تشویق اطرافیان که مدام به من می گفتمد اگر ما شرایط مالی تو را داشتیم حتما این کار را انجام می دادیم تن به این عمل دادم.

رویا دختر 27 ساله ای است که از وضعیت زندگی خوبی برخوردار است نزدیک به یک سال است که ازدواج کرده او نیز آرزوی خود را در جراحی بینی و کوکتر کردن آن خلاصه می کند.

خانم 27 ساله دیگری که هنوز چسب این جراحی زیبایی بر روی صورتش جا خوش کرده با لبخند می گوید :از اینکه عمل کرده ام و فرم بینی ام متناسب با صورتم شده بسیار خوشحال ام .

او ادامه می دهد: خیلی از دوستان و حتی خانم های غریبه وقتی مرا می بینند از من سوال می کنند پیش کدام پزشک عمل کردی؟از کارش راضی هستی ؟ممکن است آدرس او را به ما بدهید؟ و این رضایت مرا از این کار بیشتر می کند.

ندا دختری که در عمل زیبایی شانس نیاورد و این اقدام نه تنها اورا زیباتر نکرد بلکه در مجرای تنفسی او نیز اختلال به وجود آورد البته بعد از تحمل چندین ماه کبودی و ورم صورت مشکلش به  اختلال تنفسی کاهش یافت به خبر نگار ما می گوید  من بعد از عمل سعی کردم تجربیاتم را در اختیار هم سن و سالانم قرار دهم و  آنها را متقاعد کنم که این کار را انجام ندهند اما متاسفانه  عشق به زیبایی باعث شده که تجریه من برایشان درس عبرتی نباشد.

او گفت: البته دختر خواهرم بيني اش را نزد همین پزشک عمل کرده و بسیار هم راضی است اگر او را ببينيد باور نمي کنيد همین امر باعث شد که من به جراحی بینی اقدام کنم که متاسفانه باعث مشکلات زیادی در زندگی من شد.

بسياري از افراد با تقليد از رفتار ديگران و اين که مي بينند فلان فرد به عمل جراحي روي آورده و تغيير شکل ظاهري داده، راه او را در پيش مي گيرند و خود را به تيغ تيز جراحي پزشکان مي سپارند اما موضوع به همین جا ختم نمی شود و بساری از افراد بعد از عمل از کار خود پشیمان می شوند و برخی نیز دلیل نارضایتی خود را در عدم تخصص کافی تعدادی از پزشکان می دانند.

آنچه که بدیهی و قابل قبول برای همگان است اینکه به خدمت گرفتن علم در جایی که شخصی  به هر دلیلی دچار عارضی مثل سوختگی، تصادف و مواجه شدن با بد شکلی جسمی است  یک امر ضروری تلقی می شود. اما بسیار هستند کسانی که به عمل جراحی روی می آورنددر حالی که نیاز و  ضرورتی برای این امر احساس نمی شود و صرفا به دلایل غیر منطقی ازجمله « پیشنهاد اطرافیان» « چشم و هم چشمی»« مد و مد گرایی » لذا نتیجه ای جز نارضایتی و پشیمانی در بر نخواهد داشت.

و حاصل این اقدام بروز زمینه های اضطراب و افسردگی و اختلال شخصیت خواهد بود زیرا این افراد تصور می‌کنند  عمل زیبایی می تواند  چهره آنها را دگرگون کند و موقیت اجتماعی آنها را تغییر دهد.

 

مسئول معاونت درمان دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که در موضوع عمل های زیبایی ایران بعد از فرانسه رکورد دار جراحی بینی می باشد به خبر نگار شبنم ها گفت:  تمايل به انجام عمل هاي زيبايي علاوه برعوامل اجتماعي ريشه هاي رواني نیز دارد که برخي از آنها از قبيل  عدم اعتماد به نفس،عقده حقارت، مدگرايي ،چشم و هم چشمي، اختلالات رواني ضعف در نظارت گرايش به زيبايي و... است که باید مورد توجه جامعه شناسان قرار گیرد ودر این مورد چاره اندیشی شود .

محمد رضا عبادیان افزود:مسائلی که در جریان جامعه قرار می گیرد چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ فرهنگی و ...از طرف گروه هایی خاص ساماندهی شده و سمت مورد نظر سوق داده می شود لذا موضوع عمل های زیبایی و جراحی بینی نیز از این قائله مستثنی نیست.

عبادیان با بیان اینکه این پدیده اجتماعی پیامد تغییر برخی مسائل فرهنگی و ارزشی در جامعه است گفت :در سالهای گذشته این اقدامات مربوط به اقشار خاصی از جامعه و به نوعی ثروت مندان بود اما در حال حاضر ما مشاهده می کنیم که متاسفانه افرادی با درآمد متوسط  و  حتی اقشار  و کم درآمد جامعه نیز به شدت تمایل به انجام این جراحی ها پیداکرده و حتی هزینه های ضروری سبد خانواده همچون تغذیه ، بهداشت،و آموزش تحت الشعاع قرار می گیردو همه فدای این نیاز احساسی و غیر ضروری می شود.

وی با اشاره به  اینکه رواج این  موضوع در آینده باعث بروز آسیب های اجتماعی فراوانی در جامعه می شود تصریح کرد: دراین میان نباید از نقش موثر تبليغات رسانه اي در گرايش افراد به این نوع سبک زندگی  غافل شد چرا که ، تبليغات غرب از طريق ماهواره و اينترنت بر ارزش ها  فرهنگ یک ملت خصوصا جوانان تاثير مي گذارد و جوانان  با الگو قرار دادن چهره هاي مطرح و سو پر استار ها  تلاش مي کنند چهره اي همانند آنها داشته باشند زیرا می بینند که این افراد مورد پسند عموم جامعه قرار می گیرند لذا.رسانه های داخلی با در نظر گرفتن این  پیامد ها در جامعه باید سعی در حفظ ارزش ها و الگو های حقیقی داشته باشند.

 انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار