5. بهمن 1394 - 11:14   |   کد مطلب: 8999
شکل لباس یک عامل مهم فرهنگی به حساب می آید و یک اصل اساسی در زندگی بشری به حساب می آید که اگر حالت نامعقول به خود بگیرد اختلال نظام فکری جامعه، نتیجه آن خواهد شد.

به گزارش شبنم ها، شكل لباس، چه پوشیدن، چگونه پوشیدن و از كدام الگوی پوشش استفاده كردن، جزو مصادیق و نمونه‎‎های بارز فرهنگ عمومی جامعه است كه در مسیر زندگی و حركت‎های آینده یك ملت در درازمدت تأثیر دارد). بیانات مقام معظم رهبری در دیدار وزیر و مسئولان «وزارت ارشاد» و «اعضای شورا‎های فرهنگ عمومی كشور» 19/04/1374)

پیشرفت تکنولوژی سبب تغییر و تحولات گوناگون در زندگی بشر شده است. یکی از این تغییرات در غالب مد پدیدار شده است گرایش به مد بیانگر نوعی تجدید نظرخواهی و در واقع تلاش در جهت نوکردن ظاهری زندگی است. به عبارت دیگر گرایش وسیع به تغییر و تنوع، بیانگر حرص و نیاز شدید انسان برای ورود به قلمروهای جدید است، نیازی که جزئی از فطرت انسان ها را تشکیل می دهد.

شکل لباس و مد یک عامل مهم فرهنگی به حساب می آید و یک اصل اساسی در زندگی بشری به حساب می آید که اگر حالت نامعقول به خود بگیرد اختلال نظام فکری جامعه، نتیجه آن خواهد شد.

با وجود تمام تاکیدات مراجع و تمام تلاش‌های مسئولان فرهنگی و اجرایی در برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ملی و اسلامی، برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی و غیرتخصصی، امروزه طراحان لباس؛ با طراحي لباس به دليل عدم مطالعه و آشنايي همه جانبه در فرهنگ سنتي اقوام ايراني، نتوانسته اند متناسب با شرايط جامعه آثار و الگوهاي قابل قبولي با پشتوانه و معيارهاي فرهنگي ايراني ـ اسلامي ارائه دهند و با تولیدات خود نیاز مشتریان داخلی را تامین کنند و اين خلاء موجب شده كه طراحان لباس در جوامع عمدتاً غربي، نبض سليقه مردم و بازار مد و لباس كشورهاي در حال توسعه از جمله كشور ما را به دست گيرند و اصطلاحاً «مد آفريني» كنند .

هر از چند گاهی نمایشگاه هایی برپا می شود که متاسفانه یا نمایشگاه های مد و لباس ایرانی اسلامی با کیفیت پایین برگزار می شود و بخش اصلی که ارتباط آن با صنعت است در آن بسیار ضعیف است و یا همچون برنامه چندروز پیش دانشگاه الزهرا هست که با هزینه بسیار گزاف در اثر غفلت و بی تدبیری مسئولان این دانشگاه برگزار گردیده بود که نه تنها بوی اسلامی و رنگ و لعاب دینی در آنها پیدا نمی شد بلکه اصلا با فرهنگ ایرانیان مغایرت نداشت

 

تولید کنندگان به بخش صنعت متصل شوند

در این زمینه گفتگویی با مدرس دانشگاه و عضو شورای راهبردی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور انجام دادیم.

الناز حدیدی در گفتگو با خبرنگار شبنم ها گفت: در زمینه مد و لباس می توان از ایده دانشجویان استفاده کرد و دانشجویان باید بتوانند در زمینه دانش طراحی و الگوسازی خودشان را قوی کند تا بتوانند هم مهارت ذهن و هم مهارت دستی اشان را بالا ببرند

عضو شورای راهبردی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اظهار کرد: من این را کتمان نمی کنم که مد مرتب در حال تغییر است اما مهم ترین کار طراحان این است که از برش الگو و تزییناتی که در لباس های تاریخی ما است ایده بگیرند و تا حدی استفاده کنند که هویت ملی ایرانی خود را نشان دهند  و با استفاده از طرح های تاریخی می توان الگو گرفت و طرح های نوین ارائه داد.

حدیدی بیان کرد : نمایشگاه های مد و لباس بخش هنری را نشان می دهد و بخش کاربردی جدا هست ضمن انکه تولیدکننده باید ان را کاربردی کند که هم بشود لباس تولید کرد و هم خلاقانه باشد و بهترین کار این است که وزارت ارشاد و همه دست اندرکاران با بخش صنعت متصل شوند .

خوشبختانه خبر خوشی شنیدیم که در حاشیه نمایشگاه "سی‌دار" که به همت سازمان میراث فرهنگی برپا شده است، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت با اشاره تشکیل کار گروه پوشاک در وزارت صنعت برای پرداختن به مباحث و مشکلات فعالان در این عرصه، علی الخصوص در زمینه تولید پوشاک از افتتاح کارخانه چادر مشکی در بهمن ماه امسال خبر داد .

مسئولین تاکید فراوانی بر ساماندهی مدو لباس و حمایت از تولیدکنندگان دارند باید دید در عرصه عمل چقدر محقق می شود.

دانشگاه و نهادهای فرهنگی مدو لباس ایرانی اسلامی را در جامعه رواج دهند

یک مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار شبنم ها  تبیین روایات اسلامی را در بحث پوشش مهم دانست و گفت: در روایات آمده است که ازشاخصه های یک مسلمان هست که لباسی که جلب توجه می کند و به ان لباس شهرت می گویند نپوشد چرا که  لباس آيينه ي شخصيت يكايك افراد جامعه محسوب می شود.

عزیز کمالیان گفت: متاسفانه در جامعه مد پرستی با مظاهر خودش بیشتر از نمادها و مظاهر اسلامی نمود پیدا کرده است، از طرفی در دسترس بودن انواع مد و لباس جدید در تمام شهرها سبب شده است که مخاطب نتواند بین دو کالای اسلامی و غیر اسلامی دست به انتخاب بزند و در نهایت دست به انتخاب پوشش هایی می زند که از طریق تبلیغات فضاهای مجازی و ماهواره علاقه مند به آن ها شده است.

مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی با اشاره به تلاش شرکت های مد و لباس غربی جهت ارائه لباس به کشورهای اسیایی گفت: شرکتهای غربی و جهان اول به دنبال تهاجم فرهنگی خود به فکر پیدا کردن مخاطبان بیشتری هستند که متاسفانه خیلی خوب بر روی ذائقه وسلیقه مخاطب کار می کنند و توانسته اند با کمک گرفتن از اهرم های تکنولوژی و تبلیغاتی تفکرات خود را  به مخاطبین القا کنند.

کمالیان تصریح کرد:متاسفانه در زمینه مد و لباس در سطح جامعه ما وحدت رویه وجود ندارد و متولی خاصی در جامعه نداریم و کاری ممکن است توسط یک سری ngo ها انجام دهد اما چون مخاطب سنجی نشده است  ما نمی توانیم بازار و مخاطب را به سمت خودمان جذب کنیم.

وی با اشاره به مراسم شوی لباس که جدیدا در دانشگاه الزهرا برگزار شده بود گفت: این امر نشان دهنده غفلت و بی توجهی ما به مسایل فرهنگی در سطح جامعه است.قطعا چنین برنامه هایی باید مدیریت شده باشد و به تناسب محیط فرهنگی جامعه عمل شود و ما به عنوان متولیان فرهنگی باید خوراک فکری و فرهنگی را به طروق مختلف برای جوانان تهیه کنیم.

مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی در پایان گفت: دانشگاه و همه نهادهای فرهنگی وارگان های اداری در زمینه مد و لباس باید وحدت رویه داشته باشند و مد و لباس ایرانی اسلامی را در جامعه رواج دهند.

 

متاسفانه در جامعه با مصادیق زیادی از پدیده  مد و مدگرایی روبرو هستیم. خوب است بدانیم كه گاهی اوقات، تلاش كوچكی حتی در زمینه طراحی لباس، می‎تواند مجاهدتی بزرگ در مسیر حق به حساب آید.

به نظر می رسد مسئولین فرهنگی کشور باید هر چه سریعتر راهکاری اساسی در این زمینه بیاندیشند تا فرهنگ غنی ایرانی اسلامی حفظ شود و دست غرب کوتاه شود چرا که نوش دارو پس از مرگ سهراب دیر است......

 گزارش از :مینو جعفری

انتهای پیام /

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار