24. تير 1399 - 10:08   |   کد مطلب: 10124
در گفتگو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛
مضرات برنج سفید بر سلامتی بدن
برنجی که هم اکنون برسرسفره ما ایرانیان قراردارد تنها مغز دانه برنج است که مواد مغذی و معدنی آن جداشده وتنها حجم بالایی ازکالری رابه همراه دارد که باعث بالارفتن وزن و چاقی می شود.
مضرات ,برنج سفید , سلامتی بدن

به گزارش شبنم ها،  لیلا مسند جم کارشناس تغذیه  در گفتگو با خبرنگار فردیسان درباره ی  مضرات  برنج در سبد غذایی خانوارها گفت: برنج درسبدغذایی ما ایرانیان، از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد، به گونه ای که اکثر مردم حداقل یک وعده غذایی در روز از برنج استفاده می کنند.اگرچه این ماده دارای فوایدی مانند ویتامینD، کلسیم، ریبوفلاوین و نیاسین می باشد اما دارای مضراتی نیز می باشد که بیشتر مردم از ان بی اطلاع هستند.

درمصرف این ماده غذایی باید دقت شود چرا که برنجی که هم اکنون برسرسفره ما ایرانیان قراردارد تنها مغز دانه برنج است که مواد مغذی و معدنی آن جداشده وتنها حجم بالایی ازکالری رابه همراه دارد که باعث بالارفتن  وزن و چاقی می شود و  چاقی و اضافه وزن منشا بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان می باشد.

از دیگر مضرات برنج سفید که در طب سنتی نیز مورد تاکید قرار می گیرد این موضوع است که برنج سودا زاست و خون را به شدت غلیظ می کند. برنج یبوست زاست و یبوست مادر همه ی بیماری هاست و باعث ایجاد انسداد عروقی می شود، سنگ صفرا و سنگ کلیه نیز یکی از دلایل مصرف بالای برنج است.

برنج سفیدهمچنین باعث بالارفتن قندخون شده و خطرابتلا به بیماری دیابت را افزایش می دهد.

عادت غذایی غلط ورایج دیگردر بین خانواده های ایرانی گرم کردن مکرر موادغذایی است که این  تغییر دما در بروز برخی بیماری ها نقش موثری دارد.

برنج از جمله  موادغذایی است که نباید آنرا مجدد  گرم نمود ،چرا که دربرنج خام باکتری هایی وجود دارد که حتی بعدازپخت، از بین نخواهد رفت و درصورت گرم نمودن مجدد باعث ایجاد سم دربرنج  خواهد شد .موادغذایی و برنج باید روزانه و به میزان نیاز پخت شود تا به طور کامل مصرف شده ونیاز نباشد تا باقیمانده آن رامجدد گرم نمود.

کارشناسان تغذیه براین باورند که نیمی از کربوهیدرات های مصرفی ما باید ازغلات سبوس دار،مثل نان سبوس وبرنج  قهوه ای تامین شود. خوشبختانه نان کامل و با کیفیت چند سالی است که دربازارعرضه شده است و درسبدغذایی خانوارها واردشده ومردم نیز ذائقه خودرا به آن عادت داده اند.نکته دیگر،تهیه ونگهداری موادغذایی  من جمله برنج است، که از دغدغه های فعالان تغذیه می باشد.

علی ایحال باتوجه به اینکه کشورما درمصرف برنج جزء کشورهای پرمصرف است وسرانه مصرف برنج درایران ۷برابرسرانه مصرف کشورهای اتحادیه اروپا میباشد، بجاست درجهت حفظ سلامت خانواده ازبرنج مرغوب و ایرانی درسفره های خانوارها استفاده شود.

نکات تغذیه ای اگرچه کوچکند، اما رعایت  آنها تاثیرات بزرگی درسلامت فرد واجتماع دارد.بارعایت همین نکات  بهره بیشتری از موادغذایی مصرفی خود می بریم وسلامت خانواده خودرادربلندمدت تضمین می نماییم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار