11. ارديبهشت 1395 - 8:11   |   کد مطلب: 10142
نوزاد, بیمارستان, کادر پزشکی, افزایش نسل

به گزارش شبنم ها، وقتی به هر دلیلی راهی مراکز درمانی می شوی با انبوهی از جمعیت مواجه خواهی شد که هر یک بواسطه درد خود تلاش می کند سریع تر به دکتر برسد؛ باشد که التیامی برای درد خود پیداکند  اما اگر بعد از معطلی های فراوان و تحمل درد و رنج بیماری برخورد ناشایست برخی کادر درمانی و پزشکان نه تنها التیام بخش نباشد بلکه نمکی شود براین زخم چه باید کرد؟

 

در کشور ما درصد قابل توجهی از جامعه از خدمات درمانی بخش دولتی استفاده می کنند اما بارها دیده و شنیده شده که گیرندگان این خدمات، از کیفیت خدمات ارائه شده به بیمار و یا همراه بیمار توسط بیمارستان‌های دولتی راضی نیستند.

 

 از این رو نارضایتی مردم از خدمات دهی  بخش زنان  در بیمارستان ها ما را بر آن داشت تا کنکاشی کنیم بر این که در این مراکز چه می گذرد و چه چیز موجب این نارضایتی ها شده است؟

 

زنان از خدمات ارائه شده در بیمارستان‌های دولتی راضی نیستند

خانم م.ر 31  سال دارد و ساکن همدان است او به خبرنگار ما گفت:گاهی نبود امکانات لازم پزشکی مراکز بهداشتی – درمانی جزو مشکلات است که بیمار می تواند نبود آن را بپزیرد و سختی اش را  تحمل کند  اما گاهی مسایل اخلاقی و رفتاری است که موجب رنجش می شود.

 

وی بااشاره به برخورد نادرست برخی کارکنان و کادر درمانی یکی از بیمارستان های این استان می گوید متاسفانه برخی از این افرد نسبت به جایگاه حساس و مقدس خود توجیح نیستند و با بیماران برخورد خوبی ندارند و این موضوع ناراحتی و درد را در نظر بیمار دوچندان می کند.

 

 یکی دیگر از بانوان هم استانی نیز در این خصوص گفت:متاسفانه  بیمارستان های خصوصی  دارای امکانات مناسب تر با کادر درمانی متبحر و خوش برخورد تری هستند و به بیمار از نظر روحی و جسمی  رسیدگی بهتری می کنند اما بیمارستان های دولتی علاوه بر کمبود امکانات برخورد خوبی با بیماران ندارند. 

 

این شهروند همدانی که در ماه های آخر بارداری به سر می برد عدم توجه کافی به بیماران را از جمله مشکلات بیمارستان فاطمیه می داند.

 

وی افزود :وقتی شکایت این افراد را به مسئول مرکز اطلاع می دهیم خستگی  دلیل کارشان می شود و بهانه ای برای توجیح این عمل ، که چون تعداد مراجعه کنندکان زیاد است.

 

 

خانم داوند که از زنان تحصیل کرده ی این استان است  در خصوص مشکلات بخش زایمان از شنیده هایش برای ما می گوید که متاسفانه برخی از کادر پرستاری و درمانی بیمارستان زنان با بد اخلاقی با زنان باردار برخورد کرده و بعضا برخی از آنها با و نا سزا گویی تمسخر نسبت به فرزند آوری با بیماران برخورد می کنند.

داوند با انتقاد از اینکه چرا در شرایطی که به شدت بر افزایش نسل در جامعه تاکید می شود باید کادر درمانی مهمترین قسمت بیمارستان با تمسخر با مادرانی که حساس ترین روز های زندگی اشان را سپری می کنند برخورد کنند گفت:اکنون که جامعه در معرض خطر پیری جمعیت قرار دارد باید همه با ترقیب و تشویق بر افزایش نسل همت گمارند اما با تمسخر و بد رفتاری موجب بی انگیزگی  افراد به فرزند آوری شده اند  و این در حالی است که برخی از این افراد برای اولین بار احساس زبای مادر شدن را تجربه می کنند.

 

 

 بانوی دیگری   از مسائل مهمتری سخن به میان آورد که مربوط به مشکلات اتاق عمل در بیمارستان فاطمیه  می شد.

وی می گوید زمانی که به طور اورژانسی  قرار شد برای عمل سزارین به اتاق عمل بروم؛ مدام از ترس گریه می کردم و سعی داشتم با فرستادن صلوات و ذکر نام خدا بر ترس و استرسم غلبه کنم چرا که برای نخستن بار بود که به اتاق عمل می رفتم .

 

وی می گوید :وقتی وارد اتاق عمل شدم و مرا بیهوشی موضعی کردند انقدر منتظر به دنیا آمدن فرزندم بودم که تمام مدت بیدار بودم و در این زمان خانم دکتری که مرا عمل می کرد با صحبت های نا امید کننده به شدت روح مرا آزرده کرد.

 

وی ادامه داد: وقتی فرزندم به دنیا آمد و من از سلامتی او سوال کردم در حالی که او را نمی دیدم . پزشک با لحن بسیار بدی گفت این چه وضعیتی است " همش می خورید و چاق می شوید . بچه ی تو سرش فقط پنج کیلو است" و من از ناراحتی گمان می کردم به اصتلاح عوام  فرزند من  عقب مانده است . و در ذهنم می گفتم خدای من نوزاد که سرش فقط پنچ کیلو باشد؟؟؟ و این بر بار غم و اندوه و درد زایمان و عمل من می افزود و گریه های بی صدای مرا  بیشتر می کرد.

 

این شهروند همدانی افزود: تمام این مسائل در حالی رخ داد که وقتی من از اتاق عمل بیرون آمدم و از حال نوزادم سوال کردم  وضعیت او را جویا شدم خانواده ام به من خبر دادند که خیالت راحت نوزاد تو سالم است و زیبا و تو به فکر سلامتی خودت باش اما من صحبت های نا امید کننده دکتر را مدام در ذهنم مرور می کردم و گمان می کردم که خانواده ام به خاطر وضیعت روحی و سلامت جسمی من اینگونه رفتار می کنند؛در حالی که به واقع خبراز سلامتی فرزندم داشتند . فرزندی که  به لطف و یاری خدا دارای وزن خوب  و از سلامت کامل برخودار بود.

 

حال سوال اینجاست که به راستی پزشکی که سوگند یاد می کند برای سلامتی بیمارش تمام سعی و تلاش را به کار بندد و از هیچ امری دریغ نورزد چرا با بیمار اتاق عمل اینگونه بر خوردی داشته ؟ و حتی به فرض وجود فرزند ی دارای مشکلات فراوان اینگونه روحیه بیمار  را در اتاق عمل تضعیف می کند؟  

 

و باز جواب فقط می شود به دلیل خستگی ؟ و آیا این میتواند مورد قبول باشد یا نه می گذاریم به نظر خواننده...

اما نکته دیگری که  در خصوص این بیمارستان ها وجود دارد؛ پایین بودن پایین بودن سطح کیفیت خدمات اجرایی است؛ تا جایی که خانم رضایی همراه یکی از بیماران  می گوید: وقتی به یک بیمارستان دولتی مراجعه کردی باید به قدر پولی که می دهید انتظار خدمات داشته باشید .

 

وی که همراه یکی بیماران است ادامه می دهد نداشتن تهویه مناسب، آب گرم در سرویس های بهداشتی که از ضروریات و نیاز های اساسی این بیماران است و همچنین فضای بهداشتی  از جمله مشکلات بیمارستان فاطمیه است.

 

وی وجود تعداد زیاد دانشجو  را از دیگر مسائل مهم در کاهش کیفیت خدمات درمانی این مرکز دانست و افزود: این موضوع ، عملاً آرامش بیماران را به‌هم‌ زده و موجب بروز استرس بیشتری  در بیماران شده است.

 

خانم رضایی افزود:از موارددیگری  که می توان به آن خرده گرفت؛ کیفیت غذای بیماران است . چرا که زنی که تازه فارغ شده است نمی تواند از هر غذایی استفاده کند و متاسفانه این موضوع در بیمارستان ها جدی گرفته نمی شود .

گلایه هایی از وجود آقایان در بخش زنان

بانوی دیگری نیز از وجود دانشجوی پسر در قسمت سونوگرافی بیمارستان زنان انتقاد کرد و گفت:اگر ما به یک بیمارستان تخصصی زنان و زایمان مراجعه می کنیم انتظار نداریم که در بخش سونوگرافی آن با حضور مرادان مواجه شویم.

 

خانم رحیمی  شهروند دیگری است که از شهرستان به این جا آمده وی  وجود آسانسور فرسوده ، سرویس های بهداشتی نا مناسب  و کیفیت غذا  را مشکلی همیشگی دانست و گفت:این موضوع مربوط به بیشتر بیمارستان ها و بخش ها است و ما دیگر به آنها عادت کرده ایم  و فقط امیدواریم که همه از نعمت سلامتی برخوردار باشند و هرچه سریع تر از بیمارستان مرخص شوند.

 

مسائل بالا و بسیاری مسائل دیگر از جمله مشکلاتی است که مردم طبقه متوسط رو به پایین جامعه با آن دست و پنجه نرم می کنند و مسئولین نیز بی تفاوت و کم توجه به آن می گذرند.

 

 البته شنیده می شود که  در بیمارستان های خصوصی برای کسب در آمد بیشتر تلاش قابل ملاحظه تری  برای کسب رضایت بیمار می کنند اما به راستی چند درصد مردم جامعه توان استفاده از بیمارستان های خصوصی را دارند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت‌و‌گوی تلفنی در خصوص مشکلات بیمارستان  زنان همدان وحضور پزشک آقا در بخش سونوگرافي به خبرنگار ما گفت: حضور پزشک آقا موضوعی مربوط به برنامه آموزشی است و خاص نظارتی خودشان هست  و باید انجام شود.

 سید حبیبالله موسویبهار با بیان اینکه این افراد دانشجو نیستند و سونگرافی دانشجو ندارد گفت: این افراد  و از پزشک های متخصص می باشند  و کسانی هستند که در حال آموزش برای تخصص می باشند .

 

موسوی ادامه داد:  دو پزشک خانم به صورت دائم در این بیمارستان حضور دارند و مشغول به فعالیت هستند گفت: این افراد پزشک های متخصصی هستند که در حال آموزش و تعلیم هستند .

 

وی همچنین در رابطه با برخورد ناشایست برخی از افراد که در بیمارستان ها مشغول به کار می باشند گفت: به حمد الله این موضوع  فراگیر نیست و متاسفانه برخی از افراد هستند که با وجود آموزش های که داشته ایم همچنان  رفتاری را انجام می دهند که موجب نارضایتی بیماران را فراهم می کنند .لذا مراجعه کنندگان باید این موضوع را  به ما اطلاع  و اسامی آنها را به ما بدهند تا در صورت تکرار نان این افراد با آنها برخورد شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه متاسفانه این افراد در همه ارگان ها و سازمان ها  دیده می شوند تصریح کرد: این رفتار شایسته کادر درمان نیست و باید با آنها برخورد.

 

اما امیدواریم رساندان صدای مردم به گوش مسئولین گامی در جهت تحقق طرح تحول سلامت باشد. 

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار