23. تير 1395 - 9:24   |   کد مطلب: 11100
با صادرکننده نمونه سفال کشور
لالجین، داوران را شگفت‌زده کرد
اوایل هفته جاری خبر رسید که شهرهای مشهد و لالجین از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال انتخاب شده‌اند. در این زمینه با عادل جلالی بشیر گفت‌وگو کردیم که سال گذشته پیشنهاد نامزدی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال را مطرح کرده بود. او که عضو هیات رئیسه انجمن ملی صادرکنندگان صنایع دستی ایران است از سال 86 به عنوان صادرکننده نمونه استان همدان انتخاب شده و چند نوبت نیز صادرکننده نمونه صنایع دستی کشور شناخته شده است:

به گزارش شبنم ها به نقل از جام جم :

انتخاب شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال چه فرآیندی را طی کرد؟

درخواست جهانی شدن لالجین را آذرماه گذشته بنده در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت. معاون صنایع دستی کشور تلاش بی‌دریغی در این زمینه داشت و مدارک را برای شورای جهانی صنایع دستی ارسال کرد و پیش از آمدن داوران بارها به لالجین آمد تا مقدمات لازم را آماده کند. به همت شورای شهر لالجین، شهردار و مسئولان استان زمینه را فراهم کردند تا به بهترین شکل از داوران استقبال شود.

این عنوان چه تاثیری بر صنایع دستی لالجین و ایران خواهد داشت؟

وقتی نام لالجین به عنوان شهر جهانی سفال در شورای جهانی صنایع دستی مطرح می‌شود، قاعدتا از این پس در دید تمام تجار صنایع دستی قرار می‌گیرد. همچنین برای گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح می‌شود. قاعدتا محصولات صنایع دستی لالجین نیز از این طریق به تمام دنیا معرفی خواهد شد. در کل چنین اتفاقی، اثرات مثبتی را به همراه خواهد داشت.

ظاهرا کارگاه شما در لالجین مورد بازدید داوران و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی قرار گرفت. نظر آنها درباره شهر لالجین و صنایع دستی این شهر چه بود؟

آنها واکنش مثبتی داشتند و همان لحظه بازدید نیز خوشحالی و شگفتی خود را پنهان نکردند. شهر کوچک لالجین با 15 هزار نفر جمعیت و داشتن 850 کارگاه سفالگری و 250 فروشگاه عرضه محصولات سفال که بیش از 20 درصد صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده، آنها را به هیجان آورده بود. آنها اعتراف کردند که چنین چیزی در هیچ کجای دنیا مشابه ندارد و وعده دادند که در میان سایر نامزدها لالجین شانس بالایی برای انتخاب دارد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار