21. شهريور 1395 - 14:26   |   کد مطلب: 12324
با توجه به پیام مقام معظم رهبری در مورد صنایع دستی ، این صنعت به عنوان صنعتی که قابلیت گسترش ، پیشرفت و جهانی شدن را دارد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
صنایع دستی ,سفال , لالجین,  شبنم ها , shabnamha

به گزارش شبنم همدان نمایشگاه صنایع دستی این شهر با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید و این در حالی است که اکثر شرکت کنندگان در نمایشگاه از میزان استقبال همشهریان راضی نبودند. اینکه استقبال مردم در شهری که به نام تاریخ و تمدن ایران مشهور است در این حد پایین بوده است جای تأمل دارد. که تحلیل آن را از زبان غرفه داران خواهیم شنید.

یکی از غرفه دران که از استان اصفهان در نمایشگاه شرکت کرده بود و سیزده سال تجربه شرکت در نمایشگاههای مختلف را در اقصی نقاط کشور داشت عنوان کرد: طبق تجربه ای که من در این سال ها کسب کرده ام نمایشگاه صنایع دستی در شهر های صنعتی و بزرگ با استقبال بیشتری همراه است و رونق بیشتری دارد.

یکی دیگر از فروشندگان زمان برگزاری نمایشگاه را نا مناسب دانست و گفت : برگزاری  نمایشگاه در آستانه ی  بازگشایی مدارس در بی رونقی بازار آن بی تأثیر نیست  و باید در زمان دیگری برگزار می شد. در این فصل از سال بیشتر خانواده ها برای تهیه وسایل مدرسه فرزندانشان هزینه بسیاری را متحمل می شوند و حتی اگر تمایل به خرید داشته باشند نیز امکان خرید برایشان فراهم نیست.

در این اثنا یکی از پرفروش ترین صنایع نمایشگاه همدان صنعت چرم بود که بازار گرمی داشت و بازدیدکنندگان را به سمت خویش جذب میکرد. مصرفی بودن محصولات چرمی و شرکت تعداد زیادی از تولیدکنندگان چرم موجب رقابتی شدن بازار و رعایت قیمت ها توسط فروشندگان شده بود. یکی از تولیدکنندگان چرم ضمن ابراز رضایت نسبی از نتیجه نمایشگاه تدبیر مدیریت غرفه ها و تجمیع هر صنف از تولیدکنندگان صنایع دستی  در کنار یکدیگر را یکی از نکات مثبت نمایشگاه این دوره و عامل موفقیت خویش دانست. وی عنوان کرد: در نمایشگاههای صنایع دستی گذشته در هر سالن نمایشگاه دو یا سه  غرفه از صنعت چرم وجود داشته که این پراکندگی هم برای مشتری و هم برای فروشنده مشکلاتی در پی داشت اما این دوره با تدبیر و مدیریت کارآمد اوضاع نمایشگاه بهتر است.  

از سوی دیگر صنایع دستی شهر همدان در این نمایشگاه بیش از دیگر صنایع مظلوم واقع شده بود و اقبال همشهریان به خرید آن کمتر از صنایع دیگر شهرهای ایران بود. در این مسئله هم قابل دسترس بودن و امکان خرید آن در همدان در هر فصلی از سال تأثیری بسزا دارد. اما صنایع دستی همدان و سفال این شهر خاطره ای ماندنی در ذهن بیشتر کودکان شهر برجای گذاشت. یکی از  ابتکارات بسیار زیبای شهر جهانی سفال ( لالجین)  در این نمایشگاه ایجاد فضایی مناسب برای تجربه کار با سفال و راه اندازی کارگاهی برای  عموم بازدیدکنندگان به ویژه کودکان این نمایشگاه بود که شایستۀ شهر سفال جهانی بود. اکثر کودکانی که از نمایشگاه دیدن کرده اند آستینی بالا زده و پای چرخ سفالگری نشسته و تجربه ای به رنگ آب و خاک ایران زمین برای خود اندوخته اند . ظروف سفالی دست سازی که هریک از کودکان از نمایشگاه صنایع دستی همدان با خود به خانه برده اند بهترین هدیه این نمایشگاه به مردم همدان است.

انتهای پیام / ن

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار