22. مرداد 1395 - 9:32   |   کد مطلب: 11745
شامی هویج یک غذای سنتی ایرانی است که در استان های اصفهان، قم و همدان به عنوان غذای محلی طبخ می شود و دستور آن در هر استان نسبت به دیگر استان ها اندکی تغییرات دارد.

شامی هویج یک غذای سنتی ایرانی است که در برخی استان ها طرفداران خاصی دارد. سر آشپز سایت شبنم همدان برای این بخش آموزش این غذای خوشمزه را در نظر گرفته است. 

ماده اصلی این غذا هویج است که موجب می شود شامی ما منبع غنی از ویتامین A با شد. فیبر بالای هویج ضد یبوست و دوست روده ها است. در موارد کم خونی جزئی مصرف هویج توصیه می شود. همچنین این گیاه پر خاصیت به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های بسیار ضد سرطان است و از سرطان ریه و سرطان روده و سرطان پستان جلوگیری می کند. این غذا ضد پیری است و برای پوست و مو بسیار سودمند است.

گوشت موجب می شود این شامی به منبع غنی از پروتئین تبدیل شود. پروتئین یکى از مهم‌ترین مواد سازنده ی بدن است؛ گوشت بره در حدود ۲۶ تا ۲۸% پروتئین دارد. علاوه بر این ، گوشت بره حاوى تمام اسیدهاى آمینه یا سنگ بناى لازم براى ساختن بافت‌هاى جدید است. نسبت اسیدهاى آمینه در گوشت بره تقریباً همانند نسبت اسیدهاى آمینه در پروتئین بدن انسان است.

گوشت یک منبع خوب مواد معدنى است. گوشت بره حاوى مقدار قابل ملاحظه‌اى فسفر و آهن است، فسفر توأم با کلسیم در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها گرفته مى‌شود، آهن موجود در گوشت در ساختن خون، مورد استفاده قرار مى‌گیرد و براى جلوگیرى از کم‌خونى لازم است.

زمانی که صحبت از تأمین امگا 3 بدن به میان می آید ناخودآگاه ذهن ما به سمت آجیل و ماهی کشیده می شود، اما باید بدانید که گوشت گوسفند دارای میزان قابل توجهی از امگا 3 می باشد.

همچنین میزان بالای آهن در گوشت قرمز موجب می شود  آن را به عنوان غذای ضد کم خونی  و درمان فقر آهن بشناسند. فقط مصرف یک تکه گوشت می تواند 20% از آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند. خاصیت آهن موجود در گوشت گوسفند جذب راحت آن توسط بدن است. از آنجائیکه آهن یک عنصر حیاتی جهت تشکیل گلبولهای قرمز خون می باشد مصرف این گوشت بسیار مفید است.

گوشت قرمز سرشار از ویتامینهای گروه B است. این گروه از ویتامین ها موجب سوخت و ساز بهتر بدن می شوند. با مصرف قسمتی از گوشت این حیوان فرد می تواند 100% از نیاز ویتامین B12 روزانه خود را دریافت کند.

 

بعد از آشنا شدن با خواص بسیار این غذا به روش طبخ آن می پردازیم

چه موادی برای شامی هویج  لازم داریم:

اولین و مهم ترین ماده گوشت چرخ کرده است : ۴۰۰ گرم
دومین ماده مهم و اساسی این غذا هویج رنده شده است : ۲۵۰ گرم
تخم مرغ برای چسبندگی مواد : ۳ عدد
سرکه که موجب طعم مطبوع آن می شود: یک دوم پیمانه
پیاز رنده شده که عطر خاصی به غذا می دهد : ۱ عدد متوسط
نمک، فلفل و زردچوبه برای طعم دادن به غذا : به میزان لازم
رب گوجه فرنگی برای سس شامی: ۲ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی برای انسجام مواد: ۳ قاشق غذاخوری
شکربرای سس شامی: ۲ قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن: به میزان لازم

طرز تهیه شامی:

برای تهیه این غذا ابتدا باید  پیاز و هویج رنده شده  و گوشت را داخل ظرفی مخلوط کنیم سپس زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه را به آنها ‌کنیم. بعد از مخلوط کردن مواد  ۳ قاشق آرد نخوچی را هم اضافه می‌کنیم . از تخم مرغ هایی که در مواد لازم داشتیم فقط ۲ عدد را به مواد  اضافه می‌کنیم . چون مواد باید منسجم و چسبنده باشد بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها اگر انسجام مواد کافی نبود باید تخم مرغ سوم را اضافه کنیم.
پس از اضافه کردن همه مواد ، آنها  را خوب ورز می‌دهیم. اگر از آرد نخودچی خانگی استفاده کنید کیفیت غذا بهتر می شود. بعد از ورز دادن و منسجم شدن مواد تابه رت با کمی روغن رو شعله گاز می کذاریم تا گرم شود.
اندازه شامی ها بستگی به سلیقه خودتان دارد.  اما برای بهتر سرخ شدن و خرد نشدن مواد بهتر است به اندازه نارنگی از مواد را در یک شامی استفاده کنید و آن را در دست صاف نموده و برای بهتر سرخ شدن و مغزپخت شدن وسط آن با انگشت حفره ایجاد کنید و در روغن سرخ کنید.

نکته: روغن باید کاملا داغ باشد وگرنه مواد به تابه می چسبد و همچنین  ضخامت شامی نباید بیش از  يك سانتی‌متر باشد چون موجب می شود مغز آن خام بماند.

 وقتی یک طرف شامی ها کامل طلایی شد آنها را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر نیز طلایی شود.
نکته 2: برای خوب سرخ شدن و کیفیت مطلوب شامی‌ها حرارت باید زیاد باشد و مقدار روغن نیز زیاد باشد . برخلاف آنچه خانم ها تصور می کندد این غذا با روغن کم جذب روغن بیشتری دارد اما  اگر میزان روغن بیشتر و حرارت زیاد باشد کمتر جذب می‌شود.
این غذا پس از سرخ شدن آماده است و می توان برای طعم مطبوع و ظاهر زیبا برای آن سس تهیه کرد. سس طعم شامی را کامل می کند و می توان شامی را با آن بخار داد یا به صورت تزئینی بر روی شامی های سرو شده ریخت

چطور سس شامی هویج را درست کنیم:

ظرف را روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود مقداری روغن داخل آن می‌ریزیم رب را داخل آن تفت می‌دهیم بعد از اینکه رب تفت خورد شکر را اضافه می‌کنیم و دوباره تفت می‌دهیم وقتی که شکر کمی حل شد سرکه اضافه می‌کنیم سس رقیقی به دست می‌آید وقتی شامی آماده شد این سس را روی آن می‌ریزیم.

امیدوارم این غذای خوشمزه را تهیه کنید و از آن لذت ببرید

زهرا یاوری یگانه/ سرآشپز سایت شبنم همدان

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار