21. آبان 1395 - 1:23   |   کد مطلب: 13510
ساماندهی مراسم اربعین امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.
شبنم همدان,پیاده روی اربعین,ویزا,زائر,مرز مهران
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین، قشقاوی رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، سردار فتحی زاده رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین و کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین امشب20 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی نحوه برگزاری مراسم اربعین پرداختند.
 
ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون تمهیدات اندیشیده شده برای مراسم اربعین حسینی گفت: از فردا به مدت 15 روز به زائران حسینی خدمات مورد نیاز ارائه خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه، ظرفیت پارکینگ ها نسبت به سال گذشته دو برابر شده است خاطرنشان کرد: از نظر اقدامات فیزیکی وضعیت بهبود  یافته و از سوی دیگر، وضع پارکینگ ها به وضعیت قابل قبولی رسیده است.
 
رئیس ستاد اربعین با اشاره به اینکه، از اول ماه صفر تاکنون بیش از500 هزار نفر از مرز خارج شده است بیان کرد: تمام زیر ساخت های لازم را برای مراسم اربعین حسینی آماده کرده ایم لذا تا به امروز صبح37 درصد از مرز مهران و 63 درصد از مرزهای جنوبی کشور تردد صورت گرفته است.
 
یک میلیون و500 هزار ویزا تاکنون صادر شده است
 
سردار فتحی زاده در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، یک میلیون و500 هزار ویزا تاکنون صادر شده است افزود: حدود 700 هزار نفر از مرز زمینی و هوایی به عراق وارد شدند.
 
رئیس کمیته امنیتی و انتظامی مراسم اربعین با بیان اینکه، داشتن گذرنامه و ویزا شرط اصلی سفر است افزود: حضور زائران دو برابر شده است لذا در ایران تمام زیر ساخت ها را برای تردد آماده کرده ایم اما طرف عراقی این زیر ساخت ها را به طور کامل ندارد.
 
تا این لحظه حدود یک میلیون و پانصد هزار ویزا برای سفر به عراق صادر شده است
 
در ادامه این بحث، حسن قشقاوی رئیس کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین نیز درباره آخرین آمار از صدور روادید برای سفر زائرین به کشور عراق اظهار داشت: تا این لحظه حدود یک میلیون و پانصد هزار ویزا صادر شده و حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرزهای سه گانه کشور(مهران، چزابه و شلمچه)  وارد خاک عراق شدند.
 
وی اضافه کرد: همچنین برای سرعت بخشی به اعزام زوار هم اکنون بیش از ۷۰ مامور وزارت خارجه عراق در داخل کشورمان کارهای کنسولی را انجام میدهند.
 
۲۸ آبان ماه آخرین مهلت برای صدور ویزای اربعین است
  
در بخش دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین با اعلام این خبر که تنها تا روز ۲۸ آبان ماه ویزای اربعین صادر خواهد شد، درباره اینکه متولی تامین امنیت زائرین در داخل و خارج از کشور چه کسی خواهد بود اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت در داخل عراق بر عهده دولت این کشور است که البته کارهای مستشاری، تعاملی و هماهنگی توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق در این رابطه انجام شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین برای اطعام زائرین در داخل خاک عراق به مدت ۱۵ روز و هر وعده حدود یک میلیون غذا پیش بینی کردیم  و حدود ۵۰۰ هزار وعده غذا( در روز یک میلیون و پانصد هزار وعده) نیز در مرزهای ایران به زائرین داده خواهد شد.
 
رئیس ستاد اربعین با اشاره به حوزه بهداشت و درمان نیز بیان داشت: در مرزهای ایران این مسئولیت بر عهده کمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت و در خاک عراق نیز این مسئولیت بر عهده سازمان هلال احمر است.
 
انتقال ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به داخل خاک عراق برای کمک به ناوگان حمل و نقل این کشور
 
ذوالفقاری در خصوص بحث تردد زائران نیز اظهار داشت: در خاک کشور حمل و نقل شهری فعال است و حدود ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس که حدود ۷۵ درصد ظرفیت ناوگان کشور است در مسیر مرزهای کشور قرار می گیرند و در داخل خاک عراق نیز ما بر اساس نیاز کمک هایی را در رابطه بحث حمل و نقل انجام خواهیم داد ضمن آنکه قرار است شهرداری تهران و سپاهان بیش از دو هزار و سیصد دستگاه خودرو برای کمک به ناوگان حمل و نقل این کشور به آن سوی مرز انتقال دهند.
 
زائرین از تردد به سامرا خودداری کنند
 
وی همچنین با اشاره به حادثه تروریستی شهر سامرا تاکید کرد: تاکید ما این است که زائرین حدالمقدور از تردد به این شهر خودداری کنند.
 
در ادامه بخث دکتر پیر حسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین نیز درباره تمهیدات اندیشیده شده در بحث خدمات درمانی به زوار اظهار داشت: قرار است امسال حدود ۲۳۵ دستگاه آمبولانس در سه مرز مهران چزابه و شلمچه به کار گرفته شود ضمن آنکه ۱۶ دستگاه آمبولانس ، ۴ فروند بالگرد ،۷ بیمارستان صحرایی و ۱۷ درمانگاه سرپایی در این سه مرز و حدود ۱۰۲ تیم بهداشتی محیط که بهداشت محیط کار را تامین می کنند از دیگر تمهیدات اندیشیده شده برای تامین خدمات درمانی به زائرین است.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار