22. آذر 1395 - 16:28   |   کد مطلب: 14189
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۷۰ درصد مردم کشورمان دچار فقر کمبود ویتامین D هستند، از شکسته شدن هر ساعت ۶ لگن استخوانی به دلیل بیماری پوکی استخوان خبر داد.
طرح تحول سلامت,زنان,پوکی استخوان,بهداشت وزارت بهداشت,درمان و آموزش پزشکی

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری تسنیم : محمدباقر لاریجانی در نشست خبری همایش بین المللی پوکی استخوان که از 25 تا 26 آذر در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این همایش بین المللی که رئیس انجمن جهانی استروپروز نیز حضور می‌یابد، گزارشی از وضعیت پوکی استخوان در کشورمان ارائه خواهد شد و به پیشرفت‌ها در این حوزه می‌پردازیم.

وی با اشاره به اینکه همزمان با این همایش بین المللی که در روز 5 شنبه 25 آذر در بین ساعت 11تا15 نیز جشنواره عمومی برای حضور همه خانواده‌ها با محوریت غذا و پوکی استخوان برگزار می‌شود، افزود: در حاشیه این همایش نیز به 4 نفر از محققان برتر در حوزه دیابت نیز جایزه دیابت اهدا خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به بررسی 11 هزار نفر طی تحقیقات گسترده‌ای در زمینه پوکی استخوان گفت: براساس تحقیقات برآورد می‌شود که 80 درصد خانم‌های بالای 50 سال ایرانی دچار پوکی استخوان هستند. یعنی از هر 5 خانم یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است و سه نفر دیگر نیز دچار کمبود تراکم هستند.

لاریجانی به آمار پوکی استخوان در مردان نیز گریزی زد و گفت: نیمی از آقایان نیز دچار پوکی استخوان هستند.

وی با بیان اینکه براساس آمارها هم اکنون در کشورمان میزان کلسیمی که مردم مصرف می‌کنند 60درصد مورد نیاز است و 40 درصد کم مصرف می‌کنند.همچنین در زمینه ویتامین D حدود 25 درصد نیاز واقعی از این ویتامین مصرف می‌شود بنابراین 50 تا 70 درصد مردم کشورمان دچار کمبود ویتامین D هستند.

رئیس پژوهشگاه غدد در ادامه با اشاره به کمبود ویتامین Dدر بین زنان باردار نیز گفت: کمبود این ویتامین در بین این گروه بیش از 90 درصد است که متعاقبا کمبود این ویتامین منجر به پوکی استخوان و شکستگی‌ها می‌شود.

لاریجانی عنوان کرد: یکی از سخت‌ترین شکستگی‌ها شکستگی لگن است که متأسفانه در هر ساعت 6 ایرانی دچار شکستگی استخوان لگن می‌شوند که متعاقبا عوارض شکستگی لگن نسبت به شکستگی‌های دیگر بسیار بیشتر است.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران بالا رفته است، سن سالمندی نیز افزایش می‌یابد. براین اساس در آینده ما شاهد افزایش یک و نیم برابری شکستگی‌های استخوان خواهیم بود اماری که هم اکنون در سال نشان از دو میلیون شکستگی در کشور است.

معاون وزیر بهداشت با توصیه نسبت به انجام ورزش مرتب و اصلاح سبک زندگی و مصرف ویتامین دی و لبنیات برای جلوگیری از پوکی استخوان نیز گفت: یکی از کارهای مناسب غنی کردن شیر در مدارس و تقویت برنامه عمومی است. کما اینکه در دهه گذشته میزان کلسیم و ویتامین دی در ایرانیان افزایش یافته است ولی همچنان با استاندارد واقعی فاصله داریم.

لاریجانی در خاتمه با اشاره به تأثیر منفی الودگی هوا در مقوله کمبود ویتامین دی خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات نشان داده شده است که در برخی از مناطق تهران به دلیل آلودگی هوا کمبود ویتامین D یک و نیم برابر بیشتر بوده است که متعاقباً باعث پوکی استخوان می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار