16. ارديبهشت 1396 - 8:54   |   کد مطلب: 16590
«آذرگر» یکی از بانوان شهر خوش و آب هوا و با طبیعت زیبای سرکان است، بافنده قالی و قالیچه ابریشم که با مدارک لازم قالیبافی را چندین سال است که آغاز کرده و در این چند سال افراد بسیاری را آموزش داده است، به طوری که آنان این روزها خرج و مخارج زندگیشان را با فرش بافی تأمین می کنند.
 تویسرکان,سرکان,فرش بافی,قالی بافی,بانوان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

بانویی که با هنر دست خود برای بهتر شدن اوضاع معیشتی زندگی تلاش می کند

 

به گزارش شبنم همدان ، راه دانا به نقل از رودآور نوشت : در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی شعارزدگی معنا ندارد، همایش های آنچنانی با هزینه های هنگفت هم معنایی ندارد و به دور از این قبیل اقدامات، هستند افراد بسیاری که خود بی توجه به عدم حمایت مسئولان امر با امکانات اندک به میدان عمل در پویا کردن اقتصاد آمده اند و در این بین نباید نقش بانوان را نادیده گرفت، بانوایی که با هنر دست خود نه تنها برای بهتر شدن اوضاع معیشتی زندگیشان تلاش می کنند بلکه راه و رسم تحقق اقتصاد مقاومتی حتی در مقیاس کوچک را به اطرافیان خود می آموزند و می شوند یک الگوی موفق برای درآمدزایی اطرافیان.

«آذرگر» یکی از بانوان شهر خوش و آب هوا و با طبیعت زیبای سرکان است، بافنده قالی و قالیچه ابریشم که با مدارک لازم قالیبافی را چندین سال است که آغاز کرده و در این چند سال افراد بسیاری را آموزش داده است، به طوری که آنان این روزها خرج و مخارج زندگیشان را با فرش بافی تأمین می کنند.

وی از عدم حمایت مسئولان در راستای توسعه فعالیت هایش گلایه مند است و می گوید: تاکنون نه هیچ حمایتی از ما شده و نه هیچ گونه تسهیلات کم بهره ای به ما داده اند و یا حداقل حمایتی نداشتند که بتوانیم مکان آموزش فرش بافی در شهر سرکان راه اندازی کنیم، تا شاید عده ای با فرش بافی بتوانند از پس خرج و مخارج های سنگین این روزهای خود برآیند.

آذرگر افزاید: چندین مرتبه موضوع را با اعضای شورای شهر سرکان در میان گذاشتم و از آنان به اتفاق همسرم خواستیم که مکانی به ما دهند، ولی هیچ گونه همکاری نکردند، حتی چند مرتبه ای هم حضوری به ادارات زیر ربط برای کسب حمایت و یا دریافت وام مراجعه کردیم، اما دریغ از شنیده پاسخی تدبیر شده و راه گشا.

اسکندری، همسر این بانوی خوش سلیقه سرکانی هم می گوید: قالیبافی به روز جز مشاغل پر در آمد محسوب می شود که می توان با درست مدیریت کردن خرج خانواده ای را تأمین کرد و اما زمانی که حمایتی از سوی مسئولان و بازار فروشی نباشد هزینه های صرف شده برای فرش بافته شده باز نمی گردد.

وی ادامه داد: هر کجای این شهرستان رفتیم خریداران یا از ما فرش را نخریدند یا اینکه می خواستند زیز قیمت خریداری کنند، حتی شرکتی هم که برایش گاهی اوقات فرشی می بافیم، زیر قیمت مرسوم می خواست فرشمان را خریداری کند، از این رو فرش را به بازار تهران بردیم و درآنجا به فروش رساندیم.

اسکندری تصریح کرد: اگر مسئولانی که باید چاره ای بیاندیشند برای اینکه واسطه ها و دلالان فرش را کاهش دهند و بازاریابی مناسبی برای فرش بافان داشته باشند، به طور قطع رونق فرش بافی به این دیار باز می گردد و مردمی که به دلیل تک محصولی بودن و وابستگی به باغات گردو و در نهایت سرمازدگی و یا خشکسالی دچار قدرت خرید پایین می شوند حداقل به وجود یک منبع درآمدی دیگر امیدوار شده و اقتصاد شهرستان رشد پیدا می کند.

وی افزود: چند مرتبه ای هم برای دریافت وام به اداره صنعت، معدن و تجارت و یا میراث فرهنگی مراجعه کردیم ولی هیچ کدام حمایتی نکردند و یا گفتند که بودجه نداریم.

اسکندری با گلایه مندی از اینکه چرا وام دراختیار قالیباف هایی که دار قالی دارند، قرار نمی گیرد، گفت: در حال حاضر  برای خرید نخ ابریشم یک فرش خوب باید چند میلیون تومان هزینه کنیم اما دریغ از حمایتی که از من و همسرم شود.

وی ادامه داد: بانوان تویسرکانی پر ذوق و سلیقه هستند، حتی در خانه هم می توانند با فرش بافی و حداقل امکانات رونقی به اقتصاد خانواده بدهند اما زمانی که حمایتی نشوند چگونه می توان انتظار داشت به اتفاق همسرانشان تصمیم به مهاجرت از زادگاه خود به کلان شهرها نگیرند.

اسکندری عنوان کرد: ما که نمی خواهیم برایامان شغلی پیدا کنند، تنها می خواهیم حداقل با وام های کم بهره و بازاریابی که نیاز به مدیریت کلان دارد از ما حمایت کنند و برنامه ای برای پیشرفت اقتصاد شهر داشته باشند.

به گزارش رودآور؛ فرش و فرش بافی سابق بر این در شهرستان تویسرکان منبع درآمدخانواده های متعددی بوده است و می طلب مسئولان امر علت های عدم درآمدزایی حرفه و هنر فرش بافی را در این سال ها با بررسی های لازم و کارشناسایی شده، شناسایی کنند و به فکر چاره ای برای حل مشکلات باشند، مشکلاتی از قبیل نبود و یا کمبود مواد اولیه مرغوب مناسب، عدم بهره مندی فرش بافان از سرمایه لازم برای پشتیبانی با وجود ارائه تهسیلات پشتیبانی و مهمتر از همه عدم کارگاه های متمرکز فرش بافی و بازاریابی مطلوب از جمله مواردی است که با تعامل سازنده متولیان این عرصه و بهره گیری از کارشناسان می توان برنامه ریزی های مناسبی برای رفع آن طرح ریزی شود.

زنگنه 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار