8. خرداد 1396 - 8:21   |   کد مطلب: 16953
نام‌نویسی از دانش‌آموزان اول ابتدایی در حالی در سطح یک هزار و ۵۰۰ مدرسه استان همدان آغاز شده که والدین برای انتخاب و یافتن مدرسه‌ای با شرایط مناسب تحصیل برای فرزندان دچار سرگردانی شدند.
دانش آموزان,مقطع ابتدایی,نام نویسی دانش آموزی,والدین,تحصیل فرزندان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان : نام‌نویسی از دانش‌آموزانی که امسال نخستین سال ورود به مدرسه را در مقطع اول ابتدایی تجربه می‌کنند ،از ششم خرداد ماه جاری در سطح گسترده‌ای از مدارس آغاز شده است که البته والدین با چالش‌ها و مشکلاتی در زمان ثبت‌نام مواجه هستند.

ازدحام مراجعه والدین به برخی از مدارس روند ثبت‌نام را با کُندی ارائه خدمات مواجه کرده است به طوری که مدیران مدارس به سیستم نوبت‌دهی به والدین برای تشکیل پرونده و ارائه مدارک روی آورده‌اند و این مسئله با وجود قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان سبب نارضایتی والدین در طولانی شدن زمان ثبت‌نام شده است.

یکی از مشکلاتی که در نام‌نویسی مورد انتقاد بسیاری از والدین قرار گرفته است ثبت‌نام بدون ضابطه در برخی از مدارس خاص است چرا که اگر والدینی به مدرسه‌ای که بیشتر مورد اقبال برای تحصیل است، زودتر مراجعه کنند در نام‌نویسی نیز در اولویت قرار دارند و ظرفیت پذیرش برای دیگر دانش‌آموزان به اتمام می‌رسد.

یکی دیگر از چالش‌هایی که در ثبت‌نام کلاسی اولی‌ها بسیار مشهود است ،سرگردانی والدین برای انتخاب مدرسه‌ای با شرایط خاص و مناسب برای تحصیل فرزندان از نظر مدیریت آموزشگاه، معلمان و امکانات آموزشی است به طوری که تحقیقات اولیای کلاس اولی‌ها برای یافتن مدرسه‌ای مناسب آغاز شده است.

تعدادی از مدارسی که بنا بر اظهار خانواده‌ها از نظر تحصیل فرزندان در آن آموزشگاه از ارجعیت بالایی برخوردار است و سبب مشهور شدن این مدارس شده، سبب ازدحام مراجعه والدین به این مدارس و زیر پا گذاشتن حقوق شهروندانی شده است که در احوالی این نوع مدارس زندگی می‌کنند.

یکی از قوانینی که در آموزش و پرورش لحاظ شده است اما اجرایی نمی‌شود بحث تحصیل و ثبت‌نام دانش‌آموزان در محدوده جغرافیایی محل سکونت خانواده‌ها است که متأسفانه والدین با تهیه قول‌نامه‌های سوری سبب برهم خوردن تعادل آموزشی و تراکم دانش‌آموزی در مناطق آموزشی آموزش و پرورش شده‌اند.

والدین بدون توجه به این مهم که دانش‌آموزانی که نخستین سال ورود به مدرسه را تجربه می‌کنند اقدام به ثبت‌نام فرزندانشان در منطقه‌ای دورتر از محل سکونت خود می‌کنند و در طول سالتحصیلی این دانش‌آموز کلاس اولی بدون تجربه باید خطرات بسیاری را به جان بخرد.

مدیران برخی از مدارس خاص با دریافت مدارک شناسایی دانش‌آموز و والدین و قول‌نامه‌هایی که تعداد بسیاری از آنها بدون ضابطه تهیه شده است و سندیتی ندارد، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و در این راستا والدینی که دیرتر برای نام‌نویسی فرزند خود در مدرسه محدوده محل سکونت مراجعه کردند با مشکل اتمام ظرفیت پذیرش مواجه می‌شوند.

بر این اساس ارتقای سطح مدارس، یکسان‌سازی آموزش و سهمیه‌بندی مدارس در مقطع ابتدایی، یکی از راهکارهایی است که می‌تواند مردم را از سرگردانی برای نام‌نویسی فرزندانشان دور کند.

آموزش و پرورش هیچ حربه‌ای برای برخورد با قول‌نامه‌های سوری والدین ندارد

دبیر ستاد ثبت‌نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نام‌نویسی از دانش‌آموزان کلاس اولی از ششم خرداد ماه جاری در سطح حدود یک هزار و 500 مدرسه ابتدایی فعال در استان همدان آغاز شده است و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

حسن رجبی افزود: براساس برآوردی که انجام شده است 30 هزار نفر در سالتحصیلی 97-96 در پایه اول ابتدایی برای ثبت‌نام به مدارس استان مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: ثبت‌نام اولیه دانش‌آموزان کلاس اولی در سامانه "سناد" انجام می‌شود و بعد از انجام سنجش سلامت جسمانی نوآموزان در پایگاه‌های پیش‌بینی شده و ارائه کارت سلامت سنجش ثبت‌نام تکمیلی انجام می‌شود.

دبیر ستاد ثبت‌نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام از کلاس اولی‌ها ارائه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی دانش‌آموز و اولیا و مدرک تحصیلی والدین است و همچنین ارائه پرونده بهداشتی و برگه سلامت دانش‌آموزان نیز الزامی است.

وی عنوان کرد: هزینه ثبت‌نام هر دانش‌آموز کلاس اولی در مدارس ابتدایی 22 هزار تومان بابت هزینه تهیه کتاب و بیمه است که دریافت مبلغی اضافی غیرقانونی است.

رجبی با اشاره به دلیل ازدحام مراجعه والدین به برخی از مدارس ابتدایی برای ثبت‌نام اظهار داشت: همه مدارس استان همدان از نظر سطح آموزشی در یک رده قرار دارند و در حال حاضر سازماندهی معلمان در مدارس انجام شده است که والدین به امید اینکه کدام معلم در مدرسه‌ای به کار گرفته می‌شود، اقدام به ثبت نام کنند.

وی با تأکید بر اینکه تمام مدارس استان همدان از نظر شرایط و امکانات آموزشی در سطح یکسانی قرار دارند، افزود: والدین باید نسبت به ثبت‌نام فرزندان در محدود جغرافیایی محل سکونت و زندگی خود اقدام کنند تا مجبور به تأمین سرویس ایاب و ذهاب و پرداخت هزینه اضافی برای فرزند خود نشوند.

دبیر ستاد ثبت‌نام اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در رابطه با ارائه قول‌نامه‌های سوری توسط والدین عنوان کرد: از شهروندان تقاضا داریم که حریم جغرافیایی برای نام‌نویسی دانش‌آموزان در مدارس رعایت کنند چرا که اداره آموزش و پرورش هیچ نوع حربه‌ای برای برخورد با قول‌نامه‌های سوری والدین ندارد.

وی از والدین خواست که رعایت حریم دیگران را بکنند و از ازدحام مراجعه به برخی از مدارس خاص از نظر موقعیت جغرافیایی خودداری کنند چرا که ممکن است آموزگارانی که از نظر والدین در سطح آموزشی بالایی قرار دارند در مدارس دیگر سازماندهی شوند.

رجبی تأکید کرد: والدین زمان ثبت‌نام را به روزهای پایانی نام‌نویسی از کلاس اولی‌ها موکول نکنند چرا که ظرفیت مدارس به سرعت تکمیل می‌شود.

وی گفت: در صورتی که والدین در زمینه ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس با مشکلاتی مواجه شدند و یا اینکه انتقادات و پیشنهادات برای ارائه داشتند می‌توانند با دو شماره 38272846 و 38260595 تماس بگیرند.

بیستم خرداد ماه شروع به کار پایگاه‌های طرح سنجش همدان

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان نیز اظهار داشت: پایگاه‌های طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان سال 96 استان همدان از بیستم خرداد ماه شروع به کار خواهد کرد.

پروین قربانیان افزود: 20 پایگاه سنجش ثابت، سیار و تخصصی در استان سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

وی بیان کرد: خانواده‌هایی که فرزندشان امسال به کلاس اول می‌رود، با مراجعه به دبستان محل سکونت خود نسبت به ثبت نام نوآموز و دریافت کد رهگیری اقدام کرده و در موعد مقرر با در دست داشتن شناسنامه نوآموز، کارت واکسیناسیون و مبلغ 200 هزار ریال به پایگاه‌های طرح سنجش مراجعه کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان همدان با بیان اینکه امسال 31 هزار کلاس اولی با دریافت گواهی سلامت به مدرسه مراجعه می‌کنند، عنوان کرد: در پایگاه‌هایی که پزشک حضور دارد معاینات بهداشتی در همان پایگاه انجام می‌شود در غیر اینصورت خانواده‌ها باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی به مدیران مدارس ابتدایی تأکید کرد: شرط ثبت نام قطعی دانش‌آموزان پایه اول در مدارس، داشتن گواهی سلامت از پایگاه‌های طرح سنجش و فرم معاینات پزشکی مراکز بهداشتی و درمانی است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار